شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷

نقد سالم و نقد مخرب کدام است؟ / ۳

رافعی: ظرفیت بالا اثرگذاری نقد را بیشتر خواهد کرد/ دیدگاهی که «مخرب» باشد دیگر نامش «نقد» نیست

عباس رافعی

سینماپرس: عباس رافعی کارگردان سینما و تلویزیون گفت: نقد اساسأ نمی‌تواند به مفهوم مطلق مخرب باشد و اگر باشد که دیگر نامش نقد نیست ، نقد زمانی که راه صحیح را به شخصی با نهادی نشان بدهد با هر ادبیاتی هم که باشد، دلسوزانه تلقی میشود؛ البته در این میان هر چه زبان متعادل تر و ظرفیت طرف مقابل بالاتر باشد اثرگذاری نقد بیشتر خواهد بود.

رافعی در گفتگو با سینماپرس گفت: نقد به مفهوم منفی آن، اعلام اعتراض به موضوع یا برنامه ای است، فقط با این هدف که نشان دهیم، آن‌ مورد خاص، اشتباه، نادرست و بی‌معنا است. در مسیر این نوع نقد، ممکن است هدف حمله‌ به شخص یا نهادی نباشد، ولی برخی احساس  کنند مورد هجوم قرار گرفته و یا به آنها توهینی شده است.

وی در ادامه افزود: هر شخص یا ارگانی که مورد نقد قرار می‌گیرد باید توجه کند که کدام راه را اشتباه رفته که مورد نقد قرار گرفته است. نقد اگر با لحن مناسب گفته شود بسیار کارساز است و می‌تواند ما را از انحراف به مسیر درست هدایت کند.

این کارگردان با اشاره به وجه مثبت برخی نقدهای منفی گفت: نقد منفی می‌تواند محدودیت‌های یک دیدگاه را برای ما روشن کند تا واقع‌گراتر بیاندیشیم. در دنیای امروزی متأسفانه نقد منفی را مورد هجمه قرار داده و تمایلی برای پذیرش اینگونه انتقادات نشان نمی دهند؛ به همین دلیل، این ‌روزها بیشتر منتقدین ترجیح می‌دهند ساکت بمانند و به مسائل اطراف توجهی نشان ندهند.

رافعی ادامه داد: افرادی که مورد نقد قرارمیگیرند در تمامی حوزه ها از فرهنگی تا اقتصادی و سیاسی و اجتماعی باید با خونسردی و صحه صبر به نقد گوش کنند؛ چون نقدی که از آنها  می‌شود به جهت بهبود و ارتقای سطح رشد آن افراد و بالطبع جامعه خواهد بود.

کارگردان «آوازهای سرزمین من» با اشاره به ضرورت ترویج نقد سازنده در کشور گفت: نقد سازنده  در بطن خود می‌خواهد نشان دهد که می‌توان مقصود یا هدف یک کار را با یک روش بهتر محقق کرد. این نوع نقد بجای اعتراض مستقیم توجه را به این سمت جلب می‌کنند که چطور می‌توان یک مشکل را بهتر حل کرد.  نقد منفی و  سازنده، هر دو استفاده‌های خاص خودشان را دارند ولی معمولا، برای ابراز و تأثیرگذاری یک نقد خوب تلفیق این دو لازم است.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: هنگامی که در حوزه سینما یک اثر مورد نقد و تحلیل قرارمی‌گیرد این نقد الزامأ دلیلی بر کوتاهی کارگردان در ساخت فیلم نیست و هدف بیشتر کمک به برطرف کردن مشکلات فیلمساز است که برای ساخت فیلم بعدی نقاط ضعف خود را مرتفع نماید. حال ممکن است مثلأ از مجموع ۶۰ منتقد حرفه ای و با سابقه سینما که در کشور حضور دارند، تعدادی منتقد با ادبیات تندتری هم وجود داشته باشند و نقد شونده ها هم باید در مقابل اینگونه صراحت ها ظرفیت شنیدن داشته باشند و آنها را مخرب تلقی نکنند.

این کارگردان سینما در ادامه گفت: در ارگانهای دولتی هم به همین شکل است و اگر نقدی بیان می‌شود و به ذائقه و سلیقه مدیری خوش نمی آید، نباید برخی از مسئولان با عصبانیت و رفتارهای دیگر با منتقد برخود ناشایسته کنند.

رافعی اظهارداشت: نقد مشکلاتی که درلایه های زیرین فعالیت یک مجموعه قراردارد را به چالش میکشد. پس ضرورت دارد که منتقد از دانش کافی در آن حوزه تخصصی برخوردار باشد و بدون حب و بغض نظراتش را بیان نماید.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.