جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸

پاسخی به فرافکنی یک وزیر دولت تدبیر و امید

آقای جنتی! «قصه ها»ی شما دیگر طرفدار ندارد!؟

علی جنتی

سینماپرس: محمد عزیزی/ آقای جنتی! آیا بجای توپ را در زمین دیگران انداختن و آدرس غلط به مردم و مسئولین دلسوز نظام و مخدوش سازی مدیران ارزشی دولت قبل، بهتر نیست موضع رسمی و شفاف خود را در قبال برخی فیلمهای مسئله دار که نمایش گسترده آنها در میان مردم در جایگاه خود فضای ملتهب و سرشار از ناامیدی را در جامعه ایجاد خواهد کرد، اعلام فرمایید؟

این روزها خبر برگزاری جشنواره بین المللی فیلم ونیز با حضور فیلم «قصه ها» ساخته رخشان بنی اعتماد از بازتاب متفاوتی در رسانه ها و محافل سینمایی ایران روبرو بوده است بگونه ای که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را همزمان با سالروز آغاز بکار مدیران سینماییش دچار چالش‌های جدی و در عین حال واکنش های شتاب زده و به نوعی «فرافکنانه» نموده است.
اینکه وزیر ارشاد دولت تدبیر و امید در پاسخ به رسانه ای، بجای ارائه پاسخ شفاف و مشخص پیرامون چرایی صدور مجوز ساخت نسخه سینمایی فیلمی با موضوع حمایت از فتنه ۸۸ و نیز اجازه نمایش عمومی در جشنواره سال گذشته و حضورش این روزها در یک رویداد مهم سینمایی در عرصه بین المللی، موضوع را به سالهای گذشته ارجاع دهد و بدون در نظر گرفتن تدابیر و محدودیت‌های بکار گرفته شده مدیران قبلی، از دلیل صدور مجوز ساخت نسخه ویدئویی آن سخن بگوید، هم از دایره انصاف و صداقت به دور است و هم از گردونه تدبیر و کیاست!
«قصه ها» از جمله آثاری است که رخشان بنی اعتماد فیلمساز باسابقه کشور، در هیاهوی لجاجت ها و خصومت ها با دولت دهم بعد از پیروزی در انتخابات ۴ سال پیش،  قصد تولید آن را بدون مجوز رسمی دولت وقت داشت و در نهایت نیز به شهادت سازندگان آن بدون کسب مجوز لازم از سازمان سینمایی با حضور بازیگران فیلمهای قبلی خود آن را ساخت.
در چنین شرایطی این احتمال وجود داشت که این فیلم اصطلاحأ زیرزمینی و غیر قانونی، در لابلای فضاسازی های متعدد رسانه ها و مراکز معاند  و مخالف جمهوری اسلامی ایران در آن مقطع حساس تاریخی و سو استفاده صریح بیگانگان از هر موضوع مرتبط با فتنه ۸۸، در جشنواره های خارجی حضور یابد و ساخت بدون مجوز آن توسط فیلمسازی چون «رخشان بنی اعتماد» برای آن دسته از فیلمسازانی که بنا به دیدگاه خود برای طرح مسائل انتخابات ۸۸ تمایل داشتند ولی به دلایل مختلف قصد تمکین از چارچوبهای قانونی دولت وقت را نداشتند، الگو واقع شده و آثاری از این دست بدون هماهنگی های لازم بیش از پیش تولید گردد. تجربه قبلی از سوی برخی هنرمندان در این زمینه گواه این ادعاست.

لذا به نظر میرسد تنها تدبیر و تصمیم عاقلانه و متناسب با نگاه مقام معظم رهبری در جذب حداکثری افراد و به زعم نگارنده حتی منتقدین سیاسی و فرهنگی کشور و نه معاندین و جریان های متصل به محافل بیگانه، جلب «رضایت بنی اعتماد» برای دریافت مجوزهای لازم از مراجع مربوطه بود که اولاً فیلم با وجود نگاه انتقادی به جریانات و حوادث انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم، زیر چتر نظام جمهوری اسلامی قرار گیرد و امکان انواع بهره برداری ها از آن سلب گردد و در مرحله دوم نیز از نمایش گسترده آن در داخل و خارج پرهیز شود.
به همین منظور بر اساس اطلاعات حاصله، در پی درخواست سازندگان «قصه ها»، سرانجام بعد از گذشت یکسال از تولید آن با شرط حذف صحنه های مربوط به حمایت فیلم از جریان فتنه، تنها به نمایش محدود و ویژه نسخه ویدئویی فیلم اجازه داده شد و کمتر کسی این فیلم را حتی به رغم این مجوز مدبرانه و کاملأ عاقلانه مشاهده نمود.
ضمن اینکه نباید فراموش کرد در اغلب نقاط دنیا که از هنر صنعت سینما برخوردارند فیلمهای تولیدی به تناسب مخاطبان، فضای جامعه و دلایل مختلف روانشناسانه و جامعه شناسانه اجازه نمایش پیدا می نمایند که این قاعده در مورد فیلم ویدئویی بنی اعتماد کاملآ رعایت شد و جالب اینکه حتی این فیلم در نخستین جشنواره فیلمهای ویدئویی «یاس» در تهران پذیرفته نشد.

حال بر گردیم به زمان روی کار آمدن جناب جنتی و همکارانشان؛ مدیرانی که با وعده های فراوان انتخاباتی به هر طریق ممکن می بایست نزد هنرمندان و سینماگران وجهه ای نمایان سازند تا شاید در ازای عدم ارائه برنامه های زیرساختی و روشن، جامعه سینمایی کشور آنان را پذیرا باشند.
نخستین اقدام در مورد فیلم جنجال برانگیز و در عین حال کنترل شده «قصه ها» اعطای نسخه سینمایی به فیلمی ویدئویی بود که حتی به اعتقاد منتقدین و کارشناسان سینمایی از ساختار مطلوب سینمایی برخوردار نبوده و تنها در حد طرح دغدغه های کارگردان فیلم ارزش ساخت و تماشا دارد؛ فیلمی ویدئویی که گفته میشود تنها با هزینه ای معادل ده میلیون تومان تولید شده و بسیاری از عوامل آن به جهت ارادت به سازندگان آن هنوز بعد از چند سال دستمزد چندانی نگرفته اند و ای کاش در این زمینه توضیحات دقیق تری در اختیار رسانه ها قرار گیرد.
دومین اقدام دولت اعتدال در اهتمام ویژه به فیلمی در حمایت از فتنه ۸۸ ، حذف مجوز محدود نمایش ویدئویی و بجای آن نمایش سینمایی آن در روزهای برگزاری سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در میان اعتراضات و تذکرات بسیار برخی رسانه های جمعی بود.
و این روزها شاهد اکران آن در جشنواره بین المللی فیلم ونیز آن هم در کنار اثری از فیلمساز ضد انقلاب و سخنگوی کذایی جنبش سبز، محسن مخملباف هستیم.
آقای جنتی! چه پاسخی برای اینگونه اقدام عجولانه خود دارید، حال اینکه مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خویش بر فاصله گذاری مقامات دولت یازدهم با فتنه ۸۸ به صراحت تأکید داشته اند؟

آیا بجای توپ را در زمین دیگران انداختن و آدرس غلط به مردم و مسئولین دلسوز نظام و مخدوش سازی مدیران ارزشی دولت قبل، بهتر نیست موضع رسمی و شفاف خود را در قبال اینگونه فیلمهای مسئله دار که نمایش گسترده آنها در میان مردم که در جایگاه خود فضای ملتهب و سرشار از ناامیدی را در جامعه ایجاد خواهد کرد، اعلام فرمایید؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.