دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵

گزارش سینماپرس از شب پنجم «موسیقی تهران»

غافلگیری های همایون شجریان در عمارت مسعودیه

کنسرت موسیقی همایون شجریان

سینماپرس: پنجمین شب از جشنواره «موسیقی تهران» با اجرای متفاوتی از همایون شجریان و پورناظری ها به پایان رسید.

به گزارش سینماپرس شب گذشته پنجمین شب از جشنواره «موسیقی تهران» با اجرای همایون شجریان و برادران پورناظری در عمارت مسعودیه برگزار شد.

در ابتدا و پیش از اجرا، حامد بهداد که اکران فیلم جدیدش«آرایش غلیظ» بزودی با آهنگسازی همین گروه آغاز می شود بر روی صحنه رفت و بعد از تبریک ولادت امام رضا (ع)، بیانیه خانه موسیقی را خواند.

در متن بیانه که توسط بازیگر فیلم «آرایش غلیظ» خوانده شد چنین آمده: «نهاد مدنی خانه موسیقی ایران به عنوان یک نهاد صنفی، غیر دولتی با حضور هنرمندان و دست اندرکاران موسیقی در رشته های مختلف و با انگیزه حفظ، گسترش، اعتلا و معرفی هنر موسیقی و همچنین حمایت از حقوق قانونی و معنوی موسیقی‌دانان ایرانی در ۱۶ مردادماه ۱۳۷۹ تأسیس شد و تا امروز با تشکیل کانون های مختلف و با بیش از ۱۵ هزار عضو جامعه موسیقی مشغول به فعالیت است.»

بازیگر فیلم «جرم» چنین ادامه داد: «سال گذشته شورای مشورتی خانه موسیقی تشکیل شد. از همان ابتدای فعالیت این شورا مسائل مختلفی مورد طرح و بررسی قرار گرفت که در این میان پیشنهاد برگزاری پانزدهمین جشن سالگرد خانه موسیقی با فرم و شکلی جدید در قالب نخستین جشنواره موسیقی تهران در محل فضای باز عمارت تاریخی مسعودیه با هدف ارتقای سطح فعالیت ها و جایگاه خانه موسیقی و نیز استقلال هر چه بیشتر این نهاد مدنی با حضور گروه های مطرح و حرفه ای این عرصه هنری مصوب شد.»

بهداد در ادامه بیان داشت: «دومین مقوله عنوان شده در این شورا که سالیان سال جزو مطالبات اهالی موسیقی بوده، مساله کپی رایت آثار بود که موارد مطالعاتی و اجرایی آن در حال پیگیری است و به منظور اطلاع رسانی و جلب حمایت حداکثری هنردوستان و هنرمندان بنا شد تا کمپینی به عنوان «من از موسیقی حمایت می کنم» به موازات برگزاری فستیوال مذکور راه اندازی شود. امید است که این محفل امن به میمنت حضور و فعالیت پر رنگ‌تر اساتید پیشکسوت و هنرمندان جوان در جوار همدیگر، شاهد رشد و بالندگی و گشایش فصلی نو در عرصه موسیقی و فرهنگ والای این مرز و بوم باشد.»

اولین قطعه با اشعاری از شمس، مولانا و حافظ

در ادامه برادران پورناظری (سهراب و تهمورس) به همراه همایون شجریان به روی سن آمدند و به اجرای گوش نواز خود پرداختند. برادران تنبور نواز پورناظری که تنها گروه تنبور نواز فعال در ایران هستند، شروع به نواختن سازهای خود کردند و در ادامه طنین صدای گرم همایون شجریان در فضا پیچید.

نخستین قطعه با غزلی از شمس تبریزی آغاز شد و در ادامه به غزلی از مولانا ختم شد اما پایان این قطعه با اشعاری از حافظ شیرازی بود که همایون آن ها را در قاب موسیقایی نشاند.

تلفیق سازهای غربی و شرقی

شجریان در ادامه این اجرا از شاعران بسیاری یاد می کند؛ سیمین بهبهانی، هومن ذکایی، محمدرضا شفیعی کدکنی، حسین منزوی و... . نکته جالب این اجر همراهی گیتارباس در کنار سازهای سنتی و ایرانی پورناظری هاست، اما هیبت موسیقایی زمانی اوج می گیرد که سازهای کوبه ای قیام می کنند.

غافلگیری حاضرین با اجرای موسیقی سریال «وضعیت سفید»

پورناظری ها مخاطبین را با اجرای قطعه بی کلامی از سریال «وضعیت سفید» غافلگیر می کنند. سریالی که ۲ سال پیش به کارگردانی حمید نعمت الله از تلویزیون پخش شد.

اثرگذاری کمانچه به مانند موسیقی متن سریال چنان مخاطب را در خود فرو برده بود که گویی جنگ ایران و رژیم بعثی عراق به تازگی به پایان رسیده است. در کنار کمانچه دف نواخته می شد و با هر کوبه و کف شلاقی مخاطب خود را میان رخدادهای سریال می دید. سهراب پورناظری برادر کوچک تهمورس و فرزند کیخسرو پورناظری موسیقی متن سریال «وضعیت سفید» را ساخته و در دومین همکاری خود، موسیقی متن فیلم «آرایش غلیظ» که از چهارشنبه این هفته به اکران عمومی در می آید، را ساخته است که هفته گذشته آلبوم موسیقایی متن آن را منتشر کرد.

باز هم غافلگیری حاضیرین هنگام ترک عمارت

شجریان در ادامه اجرا ترانه ای را می خواند که سراینده آن به تازگی از دنیا رفته و ترانه در میان مردم از محبوب برخوردار است؛ «چرا رفتی؟» ترانه ای از سیمین بهبهانی که شجریان در تازه ترین آلبوم خود که به همین نام است جای داده است. حاضرین شروع به همراهی و هم خوانی با شجریان می کنند و صداها در فضای باز عمارت طنین می اندازند. نکته جالب این کنسرت هنگامی بود که پس از پایان اجرای قطعه «چرا رفتی؟» حاضرین چنین پنداشتند که کنسرت به پایان رسیده و باید عمارت را ترک کنند در حالی که همایون با دست حاضرین را به نشستن و دنبال کردن کنسرت دعوت کرد. شجریان در ادامه و در پایان کنسرت قطعه ای را مجددا اجرا کرد؛ «دل سپرده ام من به روی تو/ در دل من است آرزوی تو».

به گزارش سینماپرس عمارت مسعودیه در برگی از تاریخ نخستین کتابخانه ملی ایران و در برگی دیگر نخستین وزارتخانه آموزش و پرورش بوده است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.