دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۶

به بهانه زادروز کارگردان «جوخه»

الیور استون؛ یاغی معترض به هالیوود و سیاست‌های امریکایی

الیور استون -کارگردان

سینماپرس: الیور استون بیش از آنکه سینما را برای سرگرمی یا ساخت اثری هنری دوست داشته باشد از هنر هفتم برای ارائه دیدگاه های سیاسی و انعکاس تفکرات استفاده می کند. کارگردان یاغی آمریکایی در فیلم هایش همواره سیاست های داخلی و خارجی این کشور را زیر سوال برده و اعتراض دیگر به بخشی از هویت فیلمسازی اش تبدیل شده است.

ویلیام الیور استون ۱۵سپتامبر سال ۱۹۴۶ در نیویورک متولد شد. پدر او یهودی و مادرش کاتولیکی فرانسوی بود که در سال ۱۹۶۲ درحالیکه استون دوران نوجوانی خود را می گذراند، از یکدیگر جدا شدند. استون کودکی و نوجوانی اش را در تنهایی و انزوا سپری کرد و در جوانی در ارتش ایالات متحده ثبت نام کرد و از آوریل ۱۹۶۷ تا نوامبر ۱۹۶۸ به عنوان یکی از سربازان جنگ ویتنام در ارتش خدمت کرد و در این دوران دو مدال دریافت کرد. حضور در جنگ ویتنام تاثیر عمیقی بر ذهن این جوان گذاشت و سینما ابزاری شد تا وی به وسیله آن بر علیه این جنگ و سیاست های غلط کشورش واکنش نشان دهد.

الیور استون با ساخت سه فیلم «جوخه» (۱۹۸۶)، «متولد چهارم ژوئیه» (۱۹۸۹) و  «بهشت و زمین» جنبه‌های مختلفی از جنگ را به ‌تصویر کشید که دو فیلم «جوخه» و «متولد چهارم ژوئیه» دو جایزه بهترین فیلمنامه ارژینال و بهترین کارگردانی را در مراسم اسکار برای او به ارمغان آورند.

الیور استون فیلمسازی است که در کارنامه کاری اش آثاری درباره رؤسای جمهوری آمریکا و سایر کشورها به چشم می خورد؛ آثاری چون «جی اف کی» درباره جان اف کندی،«نیکلسون» و «دبلیو» درباره جرج دبلیو بوش،«فرمانده» درباره فیدل کاسترو رئیس جمهور کوبا، «جنوب مرز» درباره هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا، وی همچنین مستند های جنجالی «مرکز تجارت جهانی»را درباره واقعه ۱۱ سپتامبر و انهدام برجهای دوقلو ساخت و با مستند« تاریخ ناگفته آمریکا» به گفته خودش سعی کرد نسخه ای حقیقی از تاریخ کشورش را بازگو کند.

 کارنامه هنری الیور استون کارنامه چندان پر فیلمی نیست و وی اغلب به سینما به عنوان ابزاری برای ارائه مانیفست های سیاسی و خود و همفکرانش نگاه می کند . به تازگی نیز خبرهایی مبنی بر ساخت فیلمی از وی درباره جان اسنودن با اقتباس از یکی از کتاب های وی به نام «فایل های اسنودن، پشت پرده زندگی تحت تعقیب ترین مرد جهان» منتشر شده است.

 ظاهرا بعد از مدت ها گوشه نشینی استون تصمیم دارد با یکی از جنجالی ترین افراد اینروزها در عرصه سیاست بار دیگر با ساخت فیلمی سیاسی و ضد حکومتی خودش را وارد متن هالیوود کند. او در مورد فیلم جدیدش عنوان کرده که یکی از بهترین داستان های زمانه ما است و از آن با عنوان یک چالش واقعی نام برده است.

متولد چهارم ژویه؛ بیانه  ضد جنگ استون

«متولد چهارم ژوئیه» درام تحسین شده استون، فیلمی ضد جنگ است که بر اساس کتاب زندگینامه ران کوویچ سرباز حاضر در جنگ ویتنام ساخته شده است.فیلم از کودکی ران شروع شده و به سال‌های نوجوانی و تحصیل او در دبیرستان می‌رسد و سپس خدمت سربازی و بعد از آن  انجام وظیفه در نیروی تفنگداران دریایی آمریکا در ویتنام را به تصویر می کشد . کوویچ طی حادثه‌ای در جنگ قطع نخاع و ویلچر نشین می شود .دوران بازپروری و بهبود او دربیمارستان کهنه‌سربازان برانکس سپری می شود و سپس تحول شخصیتی او را به یک فعال مخالف جنگ تبدیل می کند.

فیلم با کسب دو جایزه اسکار و کاندید شدن در شش رشته از جمله بهترین بازیگر مرد شهرت و محبوبیت را برای تام کروز و استون به همراه داشت.

اسکندر؛ متفاوت ترین فیلم کارنامه استون

«اسکندر» بی تردید متفاوت ترین فیلم کارنامه استون است. در این فیلم دیگر نه از شخصیت های سیاسی خبری است و نه بیانه ای در آن صادر می شود. فیلم به زندگی اسکندر مقدونی می پردازد و اثری تاریخی است. «اسکندر» هرچند اثری متفاوت در کارنامه استون محسوب می شود اما فیلم آنقدر کم مایه و کسالت بار است که حتی با وجود استفاده از پروداکشن عظیم و بازیگران مطرح نیز نتوانست به فروش قابل قبولی دست پیدا کند و شکست توامان هنری و تجاری برای استون محسوب می شود.

تاریخ نگاران به غیر تاریخی بودن این فیلم و اینکه به نفع شخصیت جنگ طلب اسکندر مقدونی ساخته شده و چهرهٔ او را شخصی رئوف و با گذشت نشان میدهنداعتراضکردند. برخی منتقدان نیویورکی نیز به طعنه استون را مورد خطاب قرار داند که اگر در عوالم  ویتنام می ماند بهتر از این بود که پول کمپانی مشهور هالیوودی را حیف و میل کند.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.