سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۷

به بهانه زادروز زن صورت‌سنگی سینما

لورن باکال؛ بازیگری که با «خواب ابدی» جاودان شد

لورن باکال*

سینماپرس: لورن باکال بازیگری که همسر همفری بوگارت بود و ماه گذشته درگذشت یکی از چهره های ماندگار سینمای جهان است که «خواب ابدی» مهمترین فیلم وی به شمار می رود.

بتی جوان بریسکی ملقب به لورن باکال روز ۱۶ سپتامبر سال ۱۹۲۴ در نیویورک سیتی در خانواده ای از طبقه نسبتا مرفه متولد شد. در نوجوانی به سمت باله رفت ولی طولی نکشید که عاشق بازیگری شد و به همین خاطر در آکادمی هنرهای دراماتیک ادامه تحصیل داد در دانشکده با کرک داگلاس آشنا شد و بعد ها دوستی عمیقی بین شان ایجاد شد و سال ها بعد در فیلم «مرد جوانی با ترومپت » با هم همبازی نیز شدند.

اولین فیلم

 اولین تجربه بازیگری باکال در تئاتری درام بود که مورد توجه و استقبال قرار نگرفت اما وقتی همسر هاوارد هاکس عکس او را روی جلد یک مجله دید توجه اش جلب شد و وی را برای نقش آفرینی در فیلم جدید همسرش به او معرفی کرد. به این ترتیب باکال به آرزوی دیرینه اش رسید و در فیلم «داشتن و نداشتن» برای اولین بار درسینما ظاهر شد.

باکال به سرعت مورد توجه کمپانی های هالیوودی قرار گرفت .صورت سنگی و نگاه سرد و مغرورش برای مخاطبان مونث بسیار خوشایند بود و همین محبوبیت، پرکاری و امضا کردن قراردادهایی با ارقام  آنچنانی را به دنیال داشت. وی در هنگام بازی در این فیلم با همفری بوگارت مشهور و ستاره آشنا شد و این آشنایی منجر به ازدواج شان شد. با این ازدواج باکال بیش از پیش مورد توجه رسانه ها قرار گرفت .این دو پس از آن مرتب در فیلم های مختلف از جمله «گذرگاه تاریک»، «خواب ابدی» و«کی لارگو» همبازی شدند و اکثر این فیلم ها مورد استقبال منتقدان و تماشاگران واقع شدند.

از دیگر فیلم های موفقی که باکال در آن ها ایفای نقش کرد فیلم «قتل در قطار سریع السیر» یعنی اقتباسی از داستان جنایی آگاتا کریستی بود. باکال در طول هفت دهه حضورش در عرصه سینما در فیلم ها و سریال های مختلفی بازی کرد اما درخشان ترین کارهایش همان هایی بودند که در کنار همسرش بوگارت بازی کرد.

 خواب ابدی؛نوآر درخشان تاریخ سینما و اوج بازیگری لورن باکال

حضور همفری بوگارت و لورن باکال جوان در فیلم «داشتن و نداشتن» آنچنان مورد توجه قرار گرفت و ازدواج شان به حدی پرسرو صدا بود که هاوارد هاکس در فیلم بعدی اش نیز از این زوج برای نقش آفرینی استفاده کرد. «خواب ابدی» فیلمی جنایی پلیسی بود که از روی  یکی از داستان های ریموند چیلر اقتباس شده بود .

اين فيلم همه خصوصيات یک شاهکار را داشت و به همين سبب و به لطف پردازش عالی فيلم توسط هاكس به يكی از بهترين كارهای «نوار» تاريخ تبديل شد. فيلم البته پيچيدگی هايی در داستانش و ابهام هايی در ترسيم بنيادهای اقدامات كاراكترهای خود داشت و در نتيجه در سال اكرانش با استقبال زيادی مواجه نشد و فروش زيادی نداشت. انتظار مخاطبان در آن زمان تماشای فیلمی رمانتیک بود که عشق آتشین این زوج تازه به وصال رسیده را روی پرده سینما ببینند اما «خواب ابدی» فیلمی تاریک و سیاه بود با پیچش های داستانی فراوان و در نتیجه سرخوردگی تماشاگران را به دنبال داشت. اما هرچه زمان بيشتری سپری شد، ارزش هايش مشخص گشت و امروز اين فيلم را در مدارس سينما تدريس شده و از روی آن الگوبرداری می كنند و از راز و رمزی مي گويند كه هاكس با هنر باكال و بوگارت به بهترين شكل آن را به تصوير كشيده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.