چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹

چه فیلم‌هایی به نسخه ۲ و ۳ رسیدند؟

آتش بس2

ایسنا: با داغ شدن تنور ساخت قسمت دوم فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی و موفقیت آنها در جذب مخاطب، به نظر می‌رسد این روند به صورت پررنگ‌تری ادامه پیدا کند.

این روزها قسمت دوم «شهر موش‌ها» در حالی اکران شده است که مخاطبان زیادی را به سینما کشانده است؛ فیلمی که بعد از گذشت ۳۰ سال از موفقیت «شهر موش‌ها» ساخته شده و در این فیلم شاهد بزرگ شدن عروسک‌های معروف آن فیلم از جمله «کپل» و خلق عروسک‌های جدیدی که نقش بچه‌های قدیمی‌ها را بازی می‌کنند، هستیم.

همچنین «آتش بس ۲» نیز قرار است از هفته آینده اکران شود. این فیلم هم در ادامه موفقیت «آتش بس» که از آثار پرفروش سینمای ایران محسوب می‌شود، ساخته شده است با این تفاوت که در این فیلم خبری از زوج محمدرضا گلزار و مهناز افشار نیست و تنها وجه مشترک این فیلم با قسمت قبلی حضور دکتر روان‌شناس با بازی آتیلا پسیانی است که به مشاوره زوج دیگر با بازی بهرام رادان و متیرا حجار می‌پردازد.

میلانی که برای اولین‌بار یکی از فیلم‌هایش را به قسمت دوم رسانده است تصمیم دارد «آتش بس» را تا قسمت پنجم ادامه دهد و با حضور این دکتر روان‌شناس در هر قسمت یکی از معضلات اجتماعی را واکاوی کند.

فیلم‌هایی که به نسخه 2 و 3 رسیدند
اما ادامه پیدا کردن فیلم‌های سینمای ایران از قبل از انقلاب اسلامی رواج داشته و در بعد از انقلاب هم از اولین فیلم‌هایی که با عنوان کاراکتر اصلی‌اش، ادامه پیدا کرد «کلاه قرمزی» بود که پس از موفقیت این کاراکتر در تلویزیون پایش به سینما باز شد و تاکنون سه فیلم سینمایی با محوریت این عروسک مطرح ساخته شده که هر سه آن‌ها از آثار پرفروش تاریخ سینمای ایران به شمار می‌آیند.

فیلم «اخراجی‌ها» هم از تنها اثر سینمای ایران است که با یک اسم تا قسمت سوم ادامه پیدا کرد و نکته جالب آنکه هر سه از پرفروش‌ترین آثار سینمای ایران و رکوردار فروش محسوب می‌شوند.

ده‌نمکی در این سه‌گانه‌اش با محوریت قرار دادن کاراکترهای اصلی، آن‌ها را در موقعیت‌های مختلف از جمله جبهه، اسارت و فضای انتخابات قرار داده است.

در آثار قبل از انقلاب هم شاهد ادامه پیدا کردن کار با حضور کاراکتر یا شخصیت‌های اصلی‌اش بودیم که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به شخصیت صمد و همچنین سه کاراکتر با بازی محمد متوسلانی، منصور سپهرنیا و گرشا رئوفی در فیلم‌ها با موقعیت‌های مختلف اشاره کرد.

همچنین در طول این سال‌ها آثار سینمای زیادی زمزمه ساخت قسمت دوم آن‌ها مطرح شده است.

مسعود کیمیایی در بخشی از مستند «قیصر ۴۰ سال بعد» با اشاره به این موضوع می‌گوید: از من خواسته شد «قیصر» را ادامه دهم و موقعیت‌های مختلفی پیشنهاد شد و حتی به من گفتند قیصر را در جبهه بسازم.

بهروز افخمی هم بعد از موفقیت «سن‌پترزبورگ» به دنبال ساخت قسمت دوم این فیلم و ادامه داستان در روسیه بود که هنوز پرونده ساخت این فیلم بسته نشده است.

فریدون گله هم در آخرین سال‌های حیاتش قصد ساخت قسمت دوم «کندو» را داشت که حتی فیلمنامه کامل هم نوشته بود و نسخه‌ایی را نیز برای داود رشیدی ارسال کرده بود.

«قرمز» جیرانی دیگر فیلمی بود که زمزمه ساخت قسمت دو آن مطرح شد که به سرعت با اظهار مخالفت هدیه تهرانی پرونده‌اش بسته شد.

رخشان بنی‌اعتماد هم با فیلم «قصه‌ها» که این روزها حضور بین‌المللی موفقی دارد به نوعی ادامه پیدا کردن فیلم‌ها را تجربه کرد و کاراکترهای فیلم‌هایش را در این فیلم مقابل هم قرار داد و فیلم مستقلی را تولید کرد. 

محسن مخملباف هم در «ناصرالدین شاه آکتور سینما» کارکترهای معروف آثار سینمایی از جمله دختر لر، قیصر، سید گوزن‌ها، مش حسن گاو، دختر فیلم رگبار و پیرزن فیلم طبیعت بی‌جان را در کنار هم قرار داد و برخی از آنها را نیز در فضای طنزی ادامه داد.

بسیاری دیگر از فیلم‌های سینمایی هم بوده‌اند که با موفقیتی که به دست آورده‌اند مورد تقلید قرار گرفته‌اند و با بهره‌گیری از فضای فیلم دوباره توسط کارگردان دیگری ساخته شده‌اند، مانند «یاران» که بعد از موفقیت «افعی» ساخته شد و یا «افراطی‌ها» که بعد از «اخراجی‌ها» مقابل دوربین رفت و همچنین آثار زیادی که از فیلم‌های قبل از انقلاب کپی شده‌اند از جمله «شیروعسل» که عینا از فیلم «گنج قارون» کپی شد و «گل یخ» که داستانی شبیه به «سلطان قلب‌ها» داشت.

کارگردان‌هایی هم بوده‌اند که به دنبال گرفتن رضایت صاحب اثر برای ساخت دوباره بوده‌اند که به نتیجه نرسیدند مانند بهروز افخمی که علاقمند بود «قیصر» را دوباره بسازد و حتی بازیگرانش را هم انتخاب کرده بود. بعدها هم اظهار علاقه کرده بود تا «تنگسیر» را دوباره بسازد.

اخیرا هم تهمینه میلانی به ساخت دوباره فیلم «آفسانه آه» که اولین آثار سینمایی‌اش بوده، ابراز تمایل کرده است.

با توجه به پر رنگ شدن این روند در تلویزیون که موارد اخیر آن سریال «پایتخت» و «ستایش» با استقبال مخاطبان همراه بود و گیشه خوب «شهر موش‌ها ۲» و پیش‌بینی که از استقبال فیلم «آتش بس ۲» می‌شود به نظر می‌رسد کارگردان‌های دیگر هم به فکر ساخت قسمت دوم آثار موفق‌شان باشند و بخواهند با کمترین ریسکی، تجربه قبلی را تکرار کنند

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.