یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲

ویژگی‌های یک فیلم خوب دفاع مقدسی/ ۱

اصغری: انتقال مفاهیم ارزشی به مخاطب باید از خصوصیات اصلی یک فیلم دفاع مقدسی باشد

ابراهیم اصغری*

سینماپرس: ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما در آستانه برگزاری هفته دفاع مقدس گفت: انتقال مفاهیم و ثبت ارزش های ناب دوران دفاع مقدس همیشه باید مهمترین هدف آثار در این حوزه باشد و اگر عناصر در خدمت این موضوع بطور واحد قرار نگیرد، دیگر آن اثر دفاع مقدسی نیست بلکه تنها یک فیلم جنگی یا اجتماعی خوب است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد ویژگی های یک فیلم خوب دفاع مقدسی اظهار داشت: اولین ویژگی یک فیلم خوب در سینما  این است که جذابیت داشته باشد و در وهله بعد بتواند مخاطب را با مضمون و داستان خود همراه کند؛ مهمترین بخش آن هم این است که بتواند پیام و مفاهیم مورد نیاز جامعه را به صورت صحیح به مخاطب انتقال دهد. 

 تهیه کننده «شور شیرین» در ادامه افزود: با این تعریف در حوزه دفاع مقدس اولویت و ویژگی اصلی این است که به مفاهیم عمیق دفاع مقدس بپردازیم و بتوانیم این پیام ها را به صورت صحیح به مخاطب انتقال دهیم، پیام هایی که در اوج صداقت و شفافیت حاوی نکات نابی باشد که تصویر درست و دقیقی از مفاهیم و ارزش های هشت سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی را به مخاطب به شکلی صحیح القاء کند.

 تهیه کننده «به کبودی یاس» در ادامه در مورد ارزیابی خود از اینکه در برخی فیلم هایی دفاع مقدسی فقط صرفاً به جلوه های ویژه یا برخی موضوعات دراماتیک پرداخته می شود و در آن ها اثری از  مفاهیم عمیق ارزشی نیست نیز توضیح داد: همه این موارد اعم از روابط عشقی، شخصیت پردازی های مختلف ، استفاده از بازیگران چهره، محبوب و حتی بازیگرانی که به باور پذیری فیلم کمک می کنند و همچنین استفاده از جلوه های ویژه، فیلمنامه محکم، کارگردانی و ... از عناصری هستند که می توانند در جذب مخاطب موثر باشند و در سال های اخیر شاهد نمونه های زیادی از این جنس آثار بوده ایم اما لازم به ذکر است تک به تک این عناصر باید در خدمت مفهوم و داستان اصلی فیلم باشند تا بتوان پیام های ناب را به صورت هنرمندانه و موثر به مخاطب انتقال داد و در کنار آن مخاطب با دیدن تصاویر بتواند حوادث و اتفاقات جنگ را به خوبی لمس و درک کند.

 تهیه کننده «پنجشنبه آخر ماه» تصریح کرد: انتقال مفاهیم و ثبت ارزش های ناب دفاع مقدسی همیشه باید مهمترین هدف اینگونه فیلم ها باشد و تمام عناصر باید در خدمت مفهوم ، نگاه ناب و درست آن باشند.

تهیه کننده «او خوب سنگ میزند» همچنین توضیح داد: مردم روابط میان بچه های جنگ و فرماندهان دفاع مقدس را که بسیار صادقانه و بدور از سلایق و منافع شخصی بود را درک کرده اند اما متاسفانه این روابط در جامعه امروز کمرنگ شده و متاسفانه سینمای دفاع مقدس هم تحت تاثیر آن قرار گرفته است و این مورد حلقه مفقوده سینمای فعلی ایران است.

 اصغری ادامه داد: مهمترین امتیاز بچه های دهه اول انقلاب این بود که با فرماندهان و همرزمان خود روابط سالم و پاکی داشتند، روابطی که بسیار شفاف و زلال بود و در عین احترام خیلی روابط عمیقی میان شان برقرار بود اما با عبور از دهه اول انقلاب این روابط ناب کم کم از بین رفت و مسائل دیگری جایگزین آن شد.

  وی در پایان در مورد آخرین اخبار از فیلم سینمایی «بهشت از جنوب شرقی» نیز توضیح داد: در حال حاضر جواد اردکانی مشغول بازنویسی نهایی فیلمنامه است اما رویکرد این فیلم به کلی تغییر کرده است و قرار است در این فیلم به موضوعات اجتماعی مرتبط با مردم سیستان و بلوچستان پرداخته و نگاهی هم به شهدای وحدت داشته باشیم. به محض اتمام بازنویسی پیش تولید این فیلم را آغاز خواهیم کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.