جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴

به بهانه ورود یک انیمیشن به سینمای خانگی

«ریو۲»؛ ترکیبی دیدنی از نور و رنگ با دوبله نامناسب

انیمیشن ریو ۲*

سینما پرس : صابر اله دادیان/ انیمیشن ریو ۲ یکی از پر فروش ترین انیمیشن های امسال و همچنین تاریخ انیمیشن در جهان است که به خاطر جذابیت تصویری فوق العاده چشم نوازش و همچنین امکاناتی که در فناوری انیمه سه بعدی به وجود آورده است از شانس های اسکار امسال نیز به حساب می آید.

پس از جدا شدن آبی و همسرش جوئل از لیندا، آنها در شهر ریو دوژانیرو خانه ای کوچک  برای خود فراهم می کنند و در جوار انسان ها زندگی می کنند، در آغاز این قسمت دیده می شود که آن ها سه جوجه کوچک هم در خانواده­ شان دارند که دو دختر و یک پسر بسیار پر انرژی و بازی گوش هستند. اما هم زمان لیندا و همسرش تیلو، برای کشف گونه درحال انقراض ماکاوهای آبی که هم نژاد آبی و خانواده اش هستند، به جنگل های آماوزن آماده اند تا بتوانند با پیدا کردن هم نوعان آن ها، از خطر انقراضشان جلوگیری کرده و از منطقه و حیواناتش حفاظت به عمل آورند.

 با دیده شدن یکی از هم نوعان آبی در آمازون ، خبر آن در تلویزیون های جهان پخش می شود و همسر آبی ذوق زده از اینکه هم نوعانش هنوز وجود دارند و در دل جنگل های آمازون زندگی می کنند، آبی را متقاعد می کند که به طور خانوادگی و گروهی به آمازون سفر کنند. اما آن ها در این سفر تنها نیستند و دوستانشان نیز به همراه آن ها راهی آمازون می شوند تا استعدادهای ناب جنگلی را برای مراسم پرشکوه خود کشف کنند. در کنار آن ها نایجل طوطی کاکل داری که در پایان قسمت اول مجروح شده بود به همراه یک قورباغه به ظاهر سمی به دنبال آن ها می روند تا انتقام نایجل را از او بگیرند!

 

ترکیبی فوق العاده از رنگ و نور

 

رنگ شخصیت ها در کنار محیطی که فیلمساز برای زندگی و تجمعات آن ها در نظر گرفته به شدت هارمونی و همخوانی دارند، انتخاب گونه ای از پرندگان به رنگ قرمز در کنار خانواده بزرگ آبی آن هم در دل جنگل های بارانی آموزن نشان از شناخت کارگردان به رنگ و نور دارد. در تجمع پرندگان گوناگون در تقریبا می توانید شاهد تمام رنگ های زیبای در طبیعت باشید، رنگ هایی که با پرداخت زیبای کامپیوتری همانند یک نقاش از خامی بیرون آمده و به پختگی رسیده است که در طبیعت رئال دیدنش حقیقتا چشم نواز و زیباست.

کارگردان اثر که پیش از این چند قسمت از مجموعه چهار گانه عصر یخ را کارگردانی کرده می دانسته که در فصل اکران این انیمیشن و همراهی جام جهانی ۲۰۱۴ در برزیل مردم دنیا چشم انتظار دیدن فضایی در ریو ۲ هستند که در کنار آواز ها و رقص و سازهای برزیلی ترکیبی از رنگ و نور مجذوب کننده هم در آن حضور داشته باشد که به گونه ای به معنی نژادها و رنگ پوست های مختلف انسان ها در گرد همایی بزرگ جام جهانی فوتبال است.

 

 

حرکات زیبا و فناوری انیمه سه بعدی

در ریو ۲ چیزی که در کنار رنگ و نور خیره کننده تصویر وجود دارد وجود حرکت های فوق العاده روان و در عین حال نو است که به همت نرم افزارهای جدیدی ایجاد شده است که منحصرا برای این انیمیشن تولید شده اند و تکنولوژی را به وجود آورده اند که می توان در آن کنترل تک تک پرهای بدن یک پرنده را کنترل کرد. این تکنولوژی موجبات این را فراهم کرده است که شخصیت های پرنده این فیلم که قالبا طوطی هستند آنقدر زیبا حرکت کنند که شما بتوانید تمام احساسات و اعمال انسان ها را در آن ها مشاهده کنید.

همچنین در این انیمیشن در کنار ترانه های مختلف و متنوع رقص های دسته جمعی برای پرندگان جنگل طراحی شده است که بسیار دیدنی است و در آن نیاز است که انیماتورها کنترل فوق العاده ای بر روی بدن و پرهای تک تک پرندگان داشته باشند. این طراحی زیبا موجبات این را فراهم آورده که شما تفاوت پرهای  طوطی های آبی را با سایر پرندگان جنگل تشخیص دهید و همین امر شما را به این شخصیت ها که شخصیت های اصلی داستان ریو هستند بیشتر جذب می کند.

 

 

رقیب های ریو۲ در اسکار امسال

از ابتدای سال ۲۰۱۴ انیمیشن های زیبا و مطرحی توسط کمپانی های بزرگ انیمیشن سازی پخش و روانه بازار شده اند که بیشترشان از ظرفیت های بالایی برخوردارند و احتمالا باید در اسکار امسال شاهد رقابتی سخت میان آن ها باشیم. انیمیشن هایی که هرکدام با تصویر کردن جلوه هایی خاص از هنر انیمیشن سطح این هنر نوظهور را به نوبه ی خود بالا برده اند. در این بین انیمیشن لگو( سازه ها) با طراحی نو و خلاقه که از انیمه سازه های ابتدایی لگو در قالب انیمیشن ۳ بعدی استفاده کرده شانس زیادی دارد چراکه اسکار همیشه برای طرح های نو و خلاقیت در ارائه فضا یا داستانی نو اهمیت قائل بوده است.

البته نمی توان در این بین از انیمیشن اژدهای خود را تربیت کنید ۲ هم غافل بود، انیمیشنی که دیدن آن در پرده های عریض سینمای سه بعدی تجربه ای کاملا منحصر به فرد را برای مخاطبش رقم می زند و همچنین طراحی حرکات گروهی اژدها ها که برایشان یک نرم افزار اختصاصی و فوق العاده پیچیده طراحی شده است و از کیفیت بالایی در انیمه برخورد دار است.

همچنین انیمیشن زیبا و اقتباسی آقای پیبادی و شرمن که در نوع خود بهترین اقتباس کارتونی است که تا به حال صورت گرفته است و داستان قدیمی و نه چندان دیده شده آن را دوباره زنده کرده است. داستانی که خلاقیت در قصه گویی و طنز های ظریف موجود در آن هر داور و ببیننده ای را برای تقدیر از این کارتون زیبا وسوسه می کند و البته ریو ۲ هم که جای خود را دارد و می توان روی آن حساب کرد.

در این مجموعه باید از انیمیشن فوق العاده کمپانی دیزنی هم نام برد که هنوز چند وقتی به اکران آن مانده اما مطمئنا در میان نامزد های اصلی اسکار انیمیشن امسال قرار خواهد گرفت. انیمیشن( بیگ هیرو) که آخرین قسمت آن توسط کارگردان انیمیشن اسکاری یخ زده آمادۀ نمایش است با کیفیت فوق العاده بصری و داستان و طنز زیبایش از شانس های اصلی اسکار امسال به حساب می آید.

 

دوبله ای  ناخوشایند ولی تکنیکی!

در ارتباط با دوبلۀ فیلم باید کمی حساس تر نگاه کرد، چراکه دوستان گوینده  گویی کمی آزادی عمل احساس کرده و از لفظ ها و اصطلاحاتی استفاده می کنند که نه تنها در رده سنی کودکان قرار نمی گیرد،  بلکه برای گروهی از بزرگسالان که مبادی آداب هستند نیز ناخوشایند است! چیزی که در این سال ها متأسفانه دامن دوبلۀ انیمیشن ما را گرفته است و گویی به این راحتی نیز دست از دامان ادبیات رسانه ما نمی کشد!

از سوء استفاده در گویش ها و لهجه های اقلیم های مختلف ایران گرفته تا دست انداختن برخی اشخاص با استفاده از کلیدواژه های گویشی آن ها که همه آن ها را خوب می شناسند. متأسفنه این وادی بسیار لغزنده است و نشان از تفاوت ارزش ها و ضد ارزش ها در میان نسل امروز و دیروز دارد. نسلی که همواره پشتوانه گویندگان جوان ایران بوده و آن ها را به کار بهتر و شایسته تر چه در وادی حرفه ای و چه اخلاقی تشویق کرده است امروز باید بنشیند و از آنچه پرورانده است گه گاه، آه از نهاد سر دهد که چگونه مروجان فرهنگ بدل به ترویج کنندگان بی فرهنگی شده اند.

دوبلۀ انیمیشن در کشور ما اگر چه در جایگاه بسیار خوب تکنیکی و حسی قرار دارد اما از لحاظ فرهنگی و اجتماعی نیاز به بازنگری اساسی در بدنه و فعالان این حوزه دارد، چراکه مخاطبان آن ها کودکانی هستند که به خودی خود با تماشای انیمیشن ها و هزار تولید دیگر غربی در تند باد هجوم فرهنگی غرب قرار دارند و حالا دوبلورهای انیمیشن که باید به مثابه فیلتر فرهنگی عمل کنند خود موتوری شده اند برای پراکنده کردن اندیشه ها و فرهنگ تهی و ویرنگر غرب! به امید روزی که هنرمندان جوان و با ذوق این عرصه قدر خویش و فرهنگ کشورشان را بیش از پیش دانسته و مروجین حقیقی آن باشند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.