جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۷

سرسنگی: فرهنگ و هنر ما همیشه از جریانات انقلابی عقب بوده است

مجید سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان در آئین افتتاح نمایش «شایعات» در تماشاخانه ایرانشهر

نسیم: مدیرعامل خانه هنرمندان اظهار داشت: فرهنگ و هنر ما همیشه از جریانات انقلابی و مردم عقب مانده است.

به گزارش خبرنگار «نسیم»، مراسم رونمایی از کتاب "مفتون و فیروزه" تازه ترین اثر سعید تشکری، عصر امروز در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان در این مراسم گفت: سعید تشکری در هر بخشی که کار کرده و وارد شده موفق بوده و اثر ارزنده ای را به حوزه ادبیات انقلاب اسلامی ارائه کرده است که باید بابت این مساله از وی تشکر کرد.

وی با بیان این که اوضاع فرهنگ و هنر ما قدری آشفته و نگران کننده است، اظهار داشت: ما با یک نوع وارونگی فرهنگی روبرو هستیم مانند وارونگی هوا که هوای پاک و ناپاک گاهی اوقات جابجا می شود این به خاطر نداشتن استراتژی های کلان فرهنگی است.

مدیرعامل خانه هنرمندان بیان کرد: این انقلاب به گفته امام راحل و رهبری، فرهنگی است و وجهه فرهنگ بر سایر حوزه های غلبه داشته است اما متاسفانه به این حوزه توجه چندانی نشده است.

سرسنگی گفت: خیلی از کسانی که وضعیت اقتصادی مناسبی دارند و خودروی چند صد میلیونی سوار می شوند در فقر فرهنگی قرار دارند که همین نشانگر این است که توسعه متوازن و پایدار اتفاق نیفتاده است.

وی در ادامه افزود: ما بعد از انقلاب با دو نوع نگرشی مدیریتی در حوزه فرهنگ و هنر روبرو بوده ایم که هر دو نیز تابع مسائل سیاسی بوده، یکی این که عناصر سیاسی وارد حوزه فرهنگ شده اند و سیاست، فرهنگ را اداره کرده که نباید این گونه باشد.

سرسنگی با بیان این که گاهی اوقات برخوردهایی تندی به اسم دین و ولایت صورت می گیرد که هزینه ها را بالا می برد در حالی که دین اسلام، محبت و رحمت و دوستی را ترویج می کند، تاکید کرد: البته برخی وقت ها نیز دچار تفریط می شویم و برای این که هنرمندان از ما خوششان بیاید و با ما عکس یادگاری بگیریم دچار تساهل و تسامح می شوند، این یعنی قربانی کردن ارزش ها به پای نگاه های سیاسی و جناحی.

مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: برای من جالب است کسانی به اسم آزاداندیشی و فضای آزاد، خیلی از مبانی نیروهای انقلاب را در حوزه فرهنگ و هنر زیر سوال می برند.

وی با اشاره به رفع تعلیق انتشارات "چشمه" و چاپ یکی از آثار "حسین سناپور" بیان کرد: یکی از انتشاراتی هایی که به دلیل تعارض با انقلاب تعطیل شده بود در دوره جدید مجددا بازگشایی شد و اولین کتاب هایی را نیز که منتشر می کند از نویسنده ای است که در کار خود به ارزش های انقلاب و دفاع مقدس، توهین می کند و نظام اسلامی را زیر سوال می برد؛ همان کسی که کتاب "شمایل تاریک کاخ ها" منتشر کرده و در آن اساس نظام را، دیکتاتوری معرفی کرده است و همین فرد هم یکی از کتاب هایش به خاطر ابتذال توقیف است.

سرسنگی افزود: این اتفاقات به دلیل نداشتن استراتژی فرهنگی است که رخ می دهد، به همان اندازه که نگاه و فضای آزاداندیشی باز می شود؛ ارزش های فرهنگی انقلاب نباید به سخره گرفته شود؛ مخالفین هم می توانند آزادانه سخن بگویند اما تا حدی که معارض با حکومت اسلامی نباشد.

مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: در جامعه ای که فرهنگ آن اسلامی است، نباید با تساهل و تسامح که ایده آن مربوط به دوره های گذشته وزارت ارشاد است و متاسفانه بخش هایی از آن نیز باقی مانده است؛ دل خانواده های شهدا و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس را آزرد.

وی تاکید کرد: در سال ده ها میلیارد تومان خرج مسائل فرهنگی از طریق برگزاری جشنواره ها می شود اما مشکل اصلی فرهنگ، مالی نیست بلکه مشکل این است که چه کسی تصمیم می گیرد به چه مراکزی این بودجه تخصیص داده شود.

سرسنگی با بیان این که امیدوارم دوستان جدید در وزارت ارشاد، به این مباحث توجه عمیق و جدی داشته باشند، گفت: فرهنگ و هنر ما همیشه از جریانات انقلابی و مردم عقب مانده است، امیدوارم تعریف های علمی و درست بر مبنای ارزشی انقلاب و دفاع مقدس تبیین شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.