شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۹

تاثیرات متقابل سینما و بازی‌های رایانه‌ای/ پایانی

ویدئوگیم؛ رقیب جدی محصولات سینمایی

ندای وظیفه*

سینماپرس: مهدی شایگان/ بازی های رایانه ای رقیب بزرگی بریا سینما به شمار می روند و اگر در سالهای پیش معروف بودن فیلم باعث فروش بازی ای که از روی آن ساخته شده بود می شد اکنون بازی های مشهور باعث فروش فیلم هایی می شوند که از روی آنها ساخته می شود.

پيش‌ترها كتاب براي خودش رسانه‌اي بود، سينما از آن اقتباس مي‌كرد و كتاب‌هاي پرفروش باعث مي‌شدند تا فيلم‌هايي كه از روي آنها ساخته مي‌شوند، فروش بالايي پيدا كنند. رفته رفته سينما، جاي كتاب را گرفت و كتاب‌هايي پرخواننده مي‌شوند كه از رويشان فيلم ساخته مي‌شد و مردم پس از تماشاي فيلم به خواندن آن كتاب روي مي‌آوردند.

امروزه بازي‌هاي رايانه‌اي رقيبي جدي شده است براي سينما و كتاب. رسانه‌اي جذاب كه مي‌تواند در عين سرگرمي آموزنده باشد و اين كار راحتي بهتر از كتاب و سينما انجام دهد، به شرط آن كه به صورت درستي از آن استفاده شود.

حالا اين بازي‌ها هستند كه پس از موفقيت از روي آنها فيلم درست مي‌شود و فيلم‌ها و كتاب‌ها را معرفي مي‌كنند.

دمو

اولين دموي داستان اقتباس سينمايي از روي بازي رايانه‌اي به بازي مورتال كامبت باز مي‌گردد كه در دهه ۹۰ و در كنسول‌هاي شنا و ميكرو رواج زيادي پيدا كرده بود. اين بازي به صورت فيلم درآمد و آن قدر اقبال پيدا كرد كه به تقريب هر دو سال يك فيلم از روي آن ساخته شد و تاكنون به شش قسمت رسيده است. در كنار آن نبايد بازي «جنگجويان خياباني» را ناديده گرفت كه يك بازي رزمي در كنسول سگ بود و از روي آن فيلمي با همين نام و با بازي ژان كلودوندم، بازيگر رزمي‌كار سينما كه آن وقت‌ها از ستاره‌هاي مطرح بود، ساخته شد و پس از آن در دو قسمت ديگر ادامه پيدا كرد.

تاثيرات معكوس

عكس اين اتفاق براي فيلم‌هاي مطرحي چون «هري پاتر»، «بتمن»، «مرد عنكبوتي»، «مردان اتيس»، «شيطان جسور»، «پسران بد»، «جان سخت» و «دراكولا» افتاد، به اين صورت كه از روي اين فيلم‌ها بازي‌هايي ساخته شد كه به دليل تعجيل در ساخت و عقب نماندن از قافله اكران فيلم‌ها، اغلب بازي‌هاي موفقي از كار در نيامد.

دليل اصلي اين امر تاثيرات بصري فيلم‌ها بر سازندگان بازي‌ها بود كه به دليل فوت و فن‌هاي سينمايي و نيز به مدد تدوين، جلوه‌هاي زيبايي داشت و برنامه‌نويسان بازي‌هاي رايانه‌اي را تهييج به بازآفريني آن صحنه مي‌كرد.

اين تمركز فكري بر صحنه‌ها، آن را از شيوه‌هاي حركتي كاراكترها و كارايي‌هاي ديگر صحنه مغفول مي‌كرد و اين مي‌شد بازي ارائه شده براي كاربر دلنشين نبود. در حالي كه در فيلم‌هاي ساخته شده از بازي‌ها عكس اين موضوع صدق مي‌كرد و اين تخيل سيال موجود در صحنه‌ها بود كه ايده‌هاي نو به كارگردان فيلم مي‌داد و فيلم‌ها را از جذابيت لازم برخوردار می‌كرد.

اکنون

در حال حاضر بازی ها هستند که به فروش فیلم هایی که از روی انها ساخته می شود کمک می کنند. وقتی استفن کینگ بریا نوشتن بازی نامه سایلنت هیل مبلغ بیست هزار دلار دریافت می کند و برای کپی رایت تبدیل آن به فیلم هم همین مبلغ را از تهیه کننده دریافت می کند بدون آن که کلمه ای اضافه بنویسد متوجه می شویم که بازی ها اکنون جای فیلم ها را در اقتصاد تنگ کرده اند. 

بسیایر از بازی های رایانه ای هستند که پس از موفقیت به فیلم تبدیل می شوند و از آن جمله می توان به ندای وظیفه و سلسله فیلم شرلوک هولمز با بازی رابرت اونی جونیور اشاره کرد.

صنعت بازی رایانه ای در کشور استعدادهای زیادی دارد که با حمایت مالی و نرم افزاری بیشتر دولت می توان بهخ آینده آن و تاثیرات مثبت اقتصادی بر سینما نیز امیدوار بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.