شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۹

به بهانه سالروز تولد کارگردان «فارگو»

ایتان کوئن؛ استاد خلق موقعیت های پیچیده از دل وقایع ساده

برادران کوئن

سینماپرس: ایتان کوئن دو سال بعد از برادرش جوئل در ۲۱سپتامبر ۱۹۵۷ در سنت لوئیس پارک مینه سوتا آمریکامتولد شد . این دو برادر فیلم های نامتعارفی در زمینه کمدی سیاه دارند که «فارگو» مشهورترین آنهاست.

در کودکی، جوئل توانست با پولی که از چمن زنی و بردن روزنامه به در منازل به دست آورده بود یک دوربین سوپرهشت بخرد تا همراه برادرش فیلم هایی را که در تلویزیون دیده بودند را بازسازی کنند. آن ها از پسر همسایه شان زیمرس برای بازی در این فیلم ها استفاده می کردند و اغلب فیلم هایشان را برای والدینشان و والدین دوستان شان به نمایش می گذاشتند. از نخستین فیلم هایی که در این دوره با دوربین سوپر هشت خود ساختند می توان به فیلم «هنری کیسینجر» و« مرد پرمشغله» اشاره کرد. همکاری دو برادر در سالهای نوجوانی و جوانی نیز ادامه پیدا کرد و آن دو با علاقه زیاد به سمت سینمای هالیوود جذب شدند. جوئل در دانشگاه نیویورک کارگردانی سینما و درام خواند و ایتن نیز در دانشگاه پرینستون در رشته فلسفه ادامه تحصیل داد و تلفیق هنر کارگردانی و علم فلسفه به نگارش فیلمنامه های جذاب و پروراندن ایده های تازه در آثارشان منتهی شد.

اولین فیلم مشترکشان را در سال ۱۹۸۴به نام «خون ساده » ساختند. این فیلم در ژانر جنایی و مهیج تولید شده بود و با اینکه موفق به دریافت هیچ جایزه سینمایی نشد اما بواسطه ساختار خوبش مورد توجه محافل سینمایی قرار گرفت . فیلم دومشان «بزرگ کردن آریزونا» اما یک موفقیت همه جانبه بود .منتقدان فیلم را پسندیدند و فیلم در گیشه هم موفق عمل کرد و همین موفقیت در فروش باعث شد راه برای فیلم سازی این دو برادر جوان در هالیوود هموار شود.

سبک و سیاق سینمایی برادران کوئن متعلق به خودشان است و چندان وسواسی برای داشتن سینمای شخصی یا خاص ندارند و از بازی کردن با ژانر ها وبند بازی روی قصه ها و سوژه ها لذت می برند. جوئل و ایتن تقریبا در هر گونه سینمایی فیلم ساخته اند و گرفتن جایزه و تحسین منتقدان و حتی فروش فیلم هایشان در گیشه چندان برای شان مهم نیست و اغلب به این موضوع اشاره می کنند که کار فیلم ساختن شان با کاری که در کودکی انجام می‌دادند فرق زیادی ندارد و در واقع فیلم‌های تحسین آمیز امروزشان را درست به همان سبک و سیاقی می‌سازند که در دوران کودکی با دوربین سوپر هست و در خانه و محله و مدرسه می ساختند.

هرچند همواره نام دو برادر به عنوان کارگردان در آثار مشترک شان دیده می شود اما بخش کارگردانی معمولا بر عهده برادر بزرگتر جوئل است و نقش موثر ایتن بیشتر در زمان نگارش فیلمنامه مشخص می شود اما به هر حال نام این دو برادر به هم گره خورده واینگونه نیز در تاریخ سینما ثبت خواهد شد.

فارگو؛ اولین شاهکار کوئن ها

«فارگو» اولین شاهکار سینمایی برادران کوئن است که در نگارش فیلمنامه آن ایتان نقش موثری داشت.کمدی سیاه «فارگو» به حدی بکر و تازه بود و فضای خشن اش آنقدر عجیب و جذاب از کار در آمده بود که مجسمه های طلایی اسکار را روانه دستان عوامل فیلم کرد و منتقدان که بی اندازه از فیلم خوششان آمده بود آن را حتی شایسته عنوان اثر کالت دانستند.

موفقیت خیره کننده فیلم به سرعت نام برادران کوئن را در سراسر دنیا بر سر زبان ها انداخت و به ایتن پیشنهاد نگارش فیلمنامه های اقتباسی و غیر اقتباسی فراوانی شد اما ایتن مستقل شدن و امضای قراردادهای میلیونی با کمپانی های هالیوودی را به همکاری با برادرش ترجیح نداد و مشغول نگارش فیلمنامه «لبوفسکی بزرگ» برای فیلم بعدی شان شد.

جایی برای پیرمردها نیست، اقتباسی تحسین برانگیز

موفقیت «فارگو»  تا زمان ساخت «جایی برای پیرمردها نیست» برای کوئن ها تکرار نشد اما این فیلم جنایی با حال و هوای وسترن و سیاهش  بار دیگر جوئل و ایتان را در اسکار رو سفید کرد.

 «جایی برای پیرمردها نیست» از روی کتابی به همین نام اثر کورمک مک کارتی اقتباس شده بود و خاویر باردم در آن نقش قاتلی سنگدل را ایفا می کرد که دربه در به دنبال مردی است که به صورت اتفاقی پول های وی را به دست آورده . فیلم در بین آثار کوئن ها جایگاه خاصی دارد چرا که فضای فیلم های قبلی شان حتی فیلم های جنایی شان نیز هرگز تا این حد خشن و جدی نبود هیچکدام از کاراکترهایشان هم تا این حد عصیانگر و عنان گسیخته نبودند.

 منتقدان به شدت فیلم را تحسین کردند و فیلم در ده رشته نامزد اسکار شد و چهار اسکار مهم بهترین فیلم، بهترین کارگردانی ، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش دوم مرد را از آن خود کرد و شب هشتادمین دوره اسکار به نام برادران کوئن سند خورد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.