یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸

آخرین اخبار از جشنواره مقاومت

معرفی داوران بخش سینمای بین الملل جشنواره فیلم مقاومت/ سخنرانی آیت الله حائری شیرازی در سینما فلسطین

پوستر جشنواره فیلم مقاومت

سینماپرس: سیزدهمین دوره از جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در حالی امشب رسماً کار خود را آغاز می کند ;i همچنان از سراسر کشور اخباری در این زمینه در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

داوران بخش مسابقه سینمایی بین الملل سیزدهمین جشنواره مقاومت معرفی شدند

به گزارش سینماپرس، روابط عمومی سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت اضافه کرد: مجید مجیدی، محمد داودی، مفید الحق از بنگلادش، انیس لسود از تونس و گولبارا تولوموشوف از قرقیزستان هیات داوران بخش مسابقه فیلم های سینمایی بین الملل این دوره جشنواره را تشکیل می دهند.

بر پایه این خبر مشخصات کامل هیات داوران این بخش به این شرح است:

مجید مجیدی/ متولد: ۱۳۳۸- تهران/ سوابق هنری: کارگردان، فیلمنامه‌نویس، مستندساز و بازیگر ایرانی؛ کارگردان بیش از ۱۶ اثر سینمایی ازجمله بدوک، پدر، بچه‌های آسمان، رنگ خدا، باران، بید مجنون، آواز گنجشک‌ها و سه‌گانه محمد(ص)؛ بازیگر ۹ فیلم از جمله دو چشم بی‌سو، بایکوت، تیرباران؛ کسب جوایز متعدد سینمایی از جشنواره‌های ملی و بین‌المللی همچون جشنواره فیلم فجر، مونترال، والنسین، جیفونی، سئول، لوکاس (آلمان)، تورین (ایتالیا)، سینه مانیلا (فیلیپین)، گیخون (اسپانیا)، سائوپولو (برزیل) و...؛ انتخاب بچه‌های آسمان به عنوان نامزد بهترین فیلم خارجی اسکار؛ عضو پیوسته فرهنگستان هنر و رئیس پیشین گروه تخصصی سینما در فرهنگستان هنر.

محمد داوودی / تولد: ۱۳۳۷- تهران/ سوابق هنری: مدیریت آثار متعدد سینمایی ازجمله تابستان ۵۸، رنگ خدا، تولد یک پروانه، جنگجوی پیروز، تو آزادی، باران، سفر به فردا، بهشت جای دیگری است، زمستان است، مستندهای پل آزادی، عروج روح‌ا... و سوسنگرد؛ تهیه‌کنندگی، کارگردانی و فیلمبرداری مستندهای کودکی و خیال، سفر ناتمام و عشق دردانه. داوودی همچنین مدیریت واحد فیلمبرداران تولید سیما و مدیر کلی تولید سیما را در کارنامه خود دارد.

مفید الحق (بنگلادش، داور بخش بین‌الملل، سینمایی) : فارغ التحصیل رشته جامعه شناسی، ناشر و منتقد سینما و تئاتر و مشاور مرکز نقد سینمای بنگلادش است. او موسس جشنواره داکا فیلم در موضوع آزادی و حقوق بشر در موزه جنگ بنگلادش است و به عنوان داور در چند جشنواره فیلم ایفای نقش کرده است. او عضو کمیته فرهنگ در مجموعه فرهنگ ملی و نویسنده ۱۲ کتاب در موضوع تاریخ و فرهنگ بنگال است. او درسال ۲۰۱۴ موفق به کسب جایزه ادبی بنگال شد.   

انیس لسود (تونس، داور بخش بین‌الملل، سینمایی) : فیلمساز تونسی و متولد ۱۹۷۲ است. فارغ التحصیل رشته سینما از فرانسه و اولین دستیار کارگردان و مدیر تولید در ساخت بسیاری از سریالهای تونسی و فیلم‌های خارجی بوده است. فیلم‌های مستند او در جشنواره‌های بسیاری موفق به کسب جایزه شد. او به عنوان محقق در دانشگاه رم در موضوع سینما به کار تحقیق مشغول بوده است. او کارگردان فیلمها و سریالهای معروفی برای تلویزیون تونس بوده است.

گولبارا تولوموشوف (قرقیزستان، داور بخش بین‌الملل، سینمایی) : متولد قزاقستان و فارغ التحصیل رشته فیلم‌سازی است. او مشاور و نماینده ارتباطات بین الملل و بخش تولید فیلم در وزارت فرهنگ و توریسم قزاقستان و عضو شبکه ارتقاء سینمای آسیا و چند مرکز هنری دیگر است. درحال حاضر مدیر بخش سینمایی قرقیزستان است. او نویسنده و ناشر ده ها مقاله درباره تولیدات قرقیز در فیلم های قزاقستان است. همچنین در جشنواره های بین المللی بسیاری شرکت کرده و یا داور جشنواره بوده است.

 

فردا در سینما فلسطین؛ سخنرانی آیت ­الله حائری شیرازی در جمع هنرمندان و سینماگران عرصه دفاع مقدس

آیت ­الله حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری فردا دوشنبه۳۱ شهریور در اولین روز در سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت سخنرانی خواهند کرد.

براساس این گزارش، این عضو مجلس خبرگان رهبری با موضوع"نسبت هنر و اخلاق در فرهنگ اسلامی" در جمع هنرمندان و سینماگران عرصه دفاع مقدس و مقاومت سخنرانی می کند.

بر پایه این خبر، گسترش تعامل هنرمندان و سینماگران با صاحب نظران و متفکران و علمای اسلامی و فراهم آوردن زمینه تامل و تعمق در مباحث نظری در حوزه سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مهم ترین هدف این برنامه عنوان شد.

این برنامه راس ساعت ۳۰/۱۶ در سالن شماره ۳ سینما فلسطین برگزار می شود.

یکم تا پانزدهم مهر؛ بخش استانی جشنواره مقاومت در ۲۷۵۰ نقطه کشور برگزار می شود

از فردا دوشنبه سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در بزرگ ترین و گسترده ترین سطح در۳۱ استان کشور آغاز می شود و تا پانزدهم مهرماه در۲۷۵۰ نقطه به اجرا در می آید.

این جشنواره در چهار گوشه ایران اسلامی- از کرانه های جنوبی دریای مازندران تا آب های گرم خلیج همیشه فارس، از خوزستان مقاوم با تاریخی لبالب حماسه و عشق و ایثار تا دیار خراسان قبله گاه هشتم شیدائیان ولایت و امامت و تا  آخرین نقاط چهار گوشه کشور: سرخس، گواتر، بورالان و و جزیره مینو را در بر می گیرد. حوزه های علمیه فیضیه، معصومیه و مدرسه حقانی، مدرسه شهیدین، مدرسه جامعه‌الزهرا (س)، مدرسه صدوق تا دانشگاههای تهران و بوعلی و جزایر کیش و قشم، تا موزه رئیسعلی دلواری از جمله میزبانان این جشنواره در دوره سیزدهم هستند.

به گزارش روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت این جشنواره در این دوره با شعار«جشنواره فیلم مقاومت برای همه مردم کشور»در ستاد مرکزی کلید خورد و همین امر باعث شده است که تاکنون حدود ۲۷۵۰ نقطه در ۳۱ استان کشور به جمع اکران‌کنندگان فیلم‌های این رویداد فرهنگی– سینمایی پیوسته‌اند.

جشنواره در نقاط استانی از اول تا ۱۵ مهرماه برگزار می‌شود. معمولا روال اینگونه است که برنامه‌های سطح شهر، توسط سازمان بسیج هنرمندان برنامه‌ریزی و از اول تا هفتم مهرماه برگزار می‌شود. همچنین حوزه‌های علمیه و مراکز آموزش عالی به دلیل آنکه در روزهای اول مهر درگیر آماده‌سازی فضای آموزشی هستند، برنامه‌های خود را از هفتم تا پانزدهم مهرماه برنامه‌ریزی می‌کنند.

همچنین مسئولان هر استان، جشنواره را در سه یا چهار روز برگزار می‌کنند و می‌توانند حداقل روزی دو و حداکثر سه سانس نمایش فیلم داشته باشند.

بر پایه این گزارش؛ اجرای جشنواره در بخش استان‌ها توسط بیش از ۶۰۰۰ نفر، برگزاری جشنواره در ۳۰۰ کانون بسیج هنرمندان،  نمایش بعضی از فیلم‌های جشنواره در بیش از ۲۰۰ پارک، مسجد و فرهنگسرا که می‌تواند موجب جذب مردم به صورت تصاعدی شود: مانند پارک لاله، پارک پامچال، پارک بسیج، بوستان بهمن، مسجد امام علی‌النقی (ع)، مسجد جابری، فرهنگسرای خاوران، فرهنگسرای اخلاق، فرهنگسرای بهمن و همچنین پارک‌ها و مساجد در خراسان شمالی و رضوی، کازرون، هرمزگان، اصفهان و...، نمایش بعضی از فیلم‌های جشنواره در تعدادی از مدارس در استان‌های مختلف برای دانش‌آموزان: دبیرستان نخبگان دانش تهران، دبیرستان ابوریحان تهران، خوابگاه دانشجویان صدا و سیما و... از مکان های برگزاری جشنواره مقاومت هستند.

همچنین، برگزاری جشنواره در مکان‌های تاریخی – فرهنگی مانند موزه رییسعلی دلواری بوشهر، برگزاری جشنواره در بیش از ۵۰۰ مرکز آموزش عالی برای دانشجویان که از مهمترین اهداف جشنواره هستند: مانند دانشگاه تهران، دانشگاه شیراز، دانشگاه تبریز، دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه بوعلی همدان، دانشگاه بین‌المللی قزوین، دانشگاه بندرعباس، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان، دانشگاه عسلویه، دانشگاه آزاد هنر و معماری تهران، دانشگاه زنجان، دانشگاه دولتی، آزاد و علوم پزشکی قم، دانشگاه کرمانشاه و... برگزاری جشنواره در بیش از ۶۰۰ حوزه علمیه: مدرسه فیضیه قم، مدرسه معصومیه قم، حوزه علمیه حقانی، مدرسه شهیدین، مدرسه جامعه‌الزهرا (س)، مدرسه صدوق و...

ئر این گزارش همچنین، در خصوص گستردگی و ابعاد برگزاری جشنواره در استانها و مناطق مختلف کشور به نمایش بعضی از فیلم‌های جشنواره در پنج زندان استان خراسان رضوی: در زندان‌های مرکزی مشهد، سبزوار، تربت حیدریه، نیشابور و کاشمر

و برگزاری جشنواره در بنادر شمالی و جنوبی کشور: بندر خمیر، بندر انزلی، بندر بوشهر، بندر عباس، بندر لنگه، بندر چابهار، بندر کنگان، بندر دیر، بندر گناوه، بندر جاسک و بندر دیلم، چالوس و... اشاره شد و امده است: جشنواره در چند شهر ساحلی و پیش‌بینی نمایش بعضی از فیلم‌ها به صورت ساحلی رو باز. با توجه به اینکه جشنواره در زمان مسافرت بسیاری از هموطنان‌مان برگزار می‌شود، این اتفاق می‌تواند باعث افزایش تصاعدی تعداد مخاطب فیلم‌ها شود. ضمن آنکه نمایش فیلم‌های دفاع مقدسی و انقلابی می‌تواند بر فضای حاکم بر سواحل تاثیر بگذارد. این اتفاق قرار است در بوشهر، گناوه، دیلم، بندر انزلی، آستارا، لنگرود و... رخ دهد.

ضمن اینکه برگزاری جشنواره در مناطقی که نماد مقاومت هستند و کمتر مورد توجه واقع شده‌اند مانند دلوار و خارک و ... هم امسال پیش بینی شده است.

برگزاری جشنواره در نقاط محروم و مرزی کشور که بسیاری از آن‌ها نه تنها تجربه حضور در رویداد سینمایی– فرهنگی را نداشته‌اند بلکه از امکان تماشای اغلب فیلم‌های سینمایی محروم بوده‌اند: لیچک، لنده، بشاگر، كهنوج، فهرج، امبرآباد، قلعه گنج، ريگان، رودبار جنوب، فارياب، لوجلی، راز و جرگلان، بام و صفی‌آباد، مانه و سملقان، جاجرم، سرداب و سرانی، گرمه، درق، رباط، گیفان و... در نظر گرفته شده است.

جشنواره مقاومت، این دوره، در آخرین نقاط چهار گوشه کشور: سرخس، گواتر، بورالان و و جزیره مینو و برای اولین بار در بعضی از شهرها و استان‌ها مانند  شهرهاي سيرجان، رفسنجان، رامسر، چالوس، نور، جيرفت، بم، بندر دیر، بندر گناوه، بندر جاسک و ...

همه این ها در حالی صورتی می گیرد که برگزاری نمونه‌ کوچک‌شده‌ی جشنواره در بیش از ۶۰ نقطه در کشور با پیش‌بینی افتتاحیه، اختتامیه، نشست نقد و بررسی و بزرگداشت‌های احتمالی مانند اصفهان، شیراز، تبریز، قم، رشت، رودبار و... برنامه‌ی دیدار با خانواده شهدای استان توسط مسئولان برگزاری جشنواره در استان‌ها پیش بینی شده است.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.