یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹

گفتگوی سینماپرس با چهره پرداز فیلم جیرانی

امیدواری: چهره اکبر عبدی به سرعت فرم می‌گیرد/ گریم خاله جان در «خواب زده ها» را از یک پیرزن ارمنی الگو گرفتم!

اکبر عبدی

سینماپرس: ایمان امیدواری طراح گریم فیلم «خواب زده ها» که به تازگی اکران شده است، پیرامون گریم اکبر عبدی در این فیلم گفت: «چهره اکبر عبدی خاصیتی دارد که به سرعت فرم می گیرد و این به طراحی گریم و اجرا کمک بزرگی می کند. ما هم می خواستیم به گونه ای طراحی را انجام دهیم که کمتر عبدی را خسته کنیم.»

امیدواری در پاسخ به این سوال که گریم کدام یک از کاراکترها در خواب زده ها سخت تر بود، در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «گریم فرهاد اصلانی و اکبر عبدی به شدت سخت و زمان بر بود چرا که باید اصلانی را با گریم در کنار اکبر عبدی به لحاظ سنی قرار می دادم. برای اکبر عبدی یک سختی جداگانه ای داشت به دلیل اینکه عبدی را پیش از این در فیلم «خوابم می آد» رضا عطاران، در قالب یک زن گریم کرده بودم و چهره ایشان را باید در این فیلم طوری طراحی می کردم که هیچ شباهتی به آن فیلم نداشته باشد.»

طراح گریم فیلم «دایره زنگی» در ادامه بیان داشت: «باید از اکبر عبدی زنی با چهره ای بدون آرایش می ساختم و این کار به لحاظ طراحی به شدت سخت بود. برای خواهر اکبر عبدی که خود او نقش ایشان را بازی می کرد باید خانمی به روز و با آرایش کامل طراحی می کردم. اجرای گریم عبدی پیر به شدت سخت تر از عبدی جوان تر در نقش مادر فرهاد اصلانی بود به دلیل اینکه باید اکبر عبدی را بدون آرایش چشمگیر پیر نشان می دادم.»

طراح گریم فیلم «برف روی شیروانی داغ» اظهار داشت: «اجرای گریم اکبر عبدی پیر یا همان «خاله جان» حدود ۱ ساعت و نیم و اکبر عبدی جوان تر یا همان مادر فرهاد اصلانی نزدیک به ۲ ساعت و پانزده دقیقه زمان می برد. عبدی جوان تر راحت تر بود اما به دلیل جزئیاتی که به لحاظ چهره داشت، زمان بیشتری نسبت به کاراکتر دیگر عبدی می برد چرا که باید بر روی ناخن های ایشان هم کار می کردم.»

امیدواری که طراحی گریم فیلم «یحیی سکوت نکرد» را بر عهده دارد، در پاسخ به این سوال که آیا از ابتدا عنوان شده بود که اکبر عبدی قرار است ۲ کاراکتر متفاوت داشته باشد یا خیر، اظهار داشت: «بله، به دلیل اینکه فریدون جیرانی یک خانم مسن شیرین برای کاراکتر «خاله جان» می خواست که در سینمای ایران به جز زنده یاد حمیده خیرآبادی فرد دیگری پیدا نمی شد به همین دلیل عبدی را گریم کردیم.»

وی که طراحی گریم فیلم «سایه روشن» فرزاد موتمن را بر عهده داشته، در پاسخ به این سوال که طراحی چهره اکبر عبدی ایده ایشان بوده یا کارگردان فیلم، اظهار داشت: «این گریم محصول ایده و فکر من و کارگردان بود. من برای چهره «خاله جان» چند گریم بر روی صورت اکبر عبدی اجرا کردم و سرانجام به دورترین و به تعبیری متفاوت ترین چهره ای که از عبدی زن دیده بودیم رسیدم.»

امیدواری افزود: «برای اجرای چهره عبدی کاراکتری با موقعیت جغرافیایی مد نظر نداشتیم؛ مثلا زن شمالی یا کرد. عبدی باید در قالب گریم یک خانم تهرانی گریم می شد. من گریم عبدی در فیلم «خوابم می آد» را بر اساس چهره مادربزرگ خودم اجرا کردم اما برای این فیلم یک زن ارمنی را در نظر گرفتم و بر اساس آن، گریم عبدی را اجرا کردم.»

وی پیرامون میزان همکاری بازیگر با چهره پرداز افزود: «اکبر عبدی یکی از بهترین بازیگرانی است که چهره خود را خالصانه در اختیار چهره پرداز قرار می دهد، به طوری که اگر به عبدی بگویم ۴ ساعت باید مقابل آئینه بنشیند، این کار را با عشق انجام می دهد. اکبر عبدی با چهره پردازان به شدت حرفه ای برخورد می کند.»

امیدواری که طراحی فیلم «مشرف به کوچه بی نام» هاتف علیمردانی را برعهده دارد، افزود: «برای فرهاد اصلانی ۵ بار طراحی چهره انجام دادم چرا که باید هم جوانی باشد که تا به حال ازدواج نکرده و هم به لحاظ سنی با اکبر عبدی مدرن، همخوانی مادر و فرزندی داشته باشد. این کار خیلی سخت بود. فرهاد اصلانی برای آن گریم هر روز موی سر خود را از ته می تراشید و کمتر بازیگری اجازه می دهد موی سرش از ته تراشیده شود.»

وی در پایان ضمن تشکر از فرهاد اصلانی برای همکاری فوق العاده ای که با گروه چهره پردازان داشت، افزود: «برای اینکه پیشانی اصلانی را بزرگ تر کنم، مجبور بودم موی سر ایشان را از ته بتراشم تا بتوانم بر روی سر ایشان کار کنم. گریم شقایق فرهانی هم به گونه ای بود که باید زنی را نشان می دادیم که نمی داند از خود و دنیا چه می خواهد. تمام این جزئیات با دلیل و منطق نوشته و اجرا شده بود. فریدون جیرانی کارگردان جزئیات در سینما است.»

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.