یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۶

«علم الهدی» و ادای دین به فیلم‌های بیضایی و شهیدثالث/ «عمو سبیلو» دومین سالن گروه هنر و تجربه را افتتاح می‌کند

امیرحسین علم الهدی*

سینماپرس: پردیس ۱۲ سالنه کوروش یکی از سالنهای خود را به گروه هنر و تجربه اختصاص داده است و با نمایش فیلمهای «سفر» و «عموسیبیلو » ساخته های بهرام بیضایی معرفی و افتتاح می شود.

به گزارش سینماپرس، قرار است این مراسم ساعت ۱۷ روز چهارشنبه ۲ مهر برگزار شود.

بهرام بیضایی  کارگردان بزرگ سینمای ایران ادر سال ۱۳۴۹ فیلم عموسیبیلو را در کانون پرورش فکری به مدت ۲۷ دقیقه ساخته است. این فیلم روابط یک مرد تنها و پسرهایی است که در اطراف منزل او توپ بازی می کنند. مرد میانسال  برای استراحت و کتاب خواندن احتیاج به سکوت دارد  و این کودکان با سرو صدایشان و شلوغ بازی هایشان آسایش او را سلب می کنند. این جنگ و رویارویی با پاره کردن توپ، ریختن آب برسر بچه ها ادامه پیدا می کند و درنهایت  منجر به آسیب دیدن یکی از بچه ها و بستری شدنش در بیمارستان می شود. بیضایی با ساخت این فیلم شخصیتی  راوارد فرهنگ آن دوران کرد. صادق بهرامی(عمو سیبیلو) و بچه های کوی کن بازیگرانش هستند و بیضایی بر اساس داستان کوتاهی از فریدون هدایت پور فیلمنامه این اثر را نوشته است.

«سفر » فیلم ۳۳ دقیقه ای  است که بیضایی در سال ۱۳۵۱ آنرا ساخته است در این فیلم کوتاه  دو پسر با نامهای « رضی » و «طالع » سفری   را برای پیدا کردن پدر و مادر ییک از آنها آغاز می کنند. دیگری هم در پی یافتن شغلی بهتر است. این دو  در این سفر به مکانهای متفاوتی می روند از  گورستان   اتومبیل ها و زباله های صنعتی  تا بخشهای دیگر شهری بزرگ. پروانه معصومی بازیگر این فیلم است.

مراسم افتتاحیه دومین سالن گروه هنر و تجربه  در پردیس کوروش به نشانی اتوبان همت ستاری نبش پیامبر برگزار می شود و همه علاقمندان می توانند در آن شرکت کنند.

«امیر حسین علم الهدی» پیش از این نیز برای افتتاح سالن برای گروه هنر و تجربه فیلم«یک اتفاق ساده» سهراب شهید ثالث را برای مراسم افتتاحیه در نظر گرفته بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.