یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸

در یک نشست مطبوعاتی تشریح شد

تلاش برای تولید یک فیلم بلند سینمایی و تولید ۱۸ اثر پویانمایی در کانون پرورش فکری

نشست خبری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

سینماپرس: محمدرضا کریمی صارمی مدیر مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در حال حاضر ۱۸ فیلم پویانمایی در دست تولید داریم که تلاش خواهیم کرد تا تولید یک فیلم بلند سینمایی را نیز در دستور کارمان قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار سینماپرس،‌ نشست خبری تشریح فعالیت‌های معاونت تولید این کانون  با حضور مهدی باقری معاون تولید کانون پرورشی، محمدرضا کریمی صارمی مدیر مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون، حسن آقاکریمی سرپرست امور سینمایی کانون،‌ نورا حق‌پرست مدیر انتشارات کانون و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در سالن کنفرانس کانون پرورشی واقع در خیابان حجاب برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مهدی باقری مدیر تولید کانون پرورش فکری کودکان  و نوجوانان با اشاره به این مطلب که باید متناسب با کودک امروز به تولید اثر پرداخت، بیان داشت: برای تولید محصولات فرهنگی به خصوص تولید کتاب فاخر و ارزشمند نیازمند نیروهای متخصص و کاردان هستیم که برای این گروه سنی قلم بزنند.

وی اضافه کرد: کارگاه‌های بسیاری در کانون پرورشی برپا می‌شود یعنی اگر سرگرمی، اسباب‌بازی و کتابی در کانون تولید می‌شود نخستین جایی که فرود می‌آید در مراکز کانون و در بین ۴۰۰ هزار کودک و نوجوان است که همه این ها این تولیدات و محصولات فرهنگی مشاهده و ارزیابی می‌کنند.

مهدی باقری ادامه داد: کانون پرورشی از نیروی انسانی بسیار خوبی تحت عنوان مربی فرهنگی، مربی ادبی و غیره برخوردار است که به کهولت آنها می‌توانند با کودکان و نوجوانان ارتباط برقرار کرده و ارزیابی خوبی از عملکردشان داشته باشند.

وی با اشاره به این مطلب که کانون پرورشی توجه به مقوله پژوهش در تولیداتش را یک امری ضروری تلقی می‌کند، بیان کرد: کانون تنها به این امر توجه ندارد که فقط تولید کرده و نسبت به ارزیابی یا سلیقه مخاطبان بی‌توجه باشد بلکه همه محصولاتی که دراین سازمان تولید می‌شود را ارزیابی می‌کنیم و طبق سلیقه مخاطب به خلق اثر می‌پردازیم.

مدیر تولید کانون پرورشی آینده کانون را بسیار خوب و خوشبینانه ارزیابی کرد و گفت: دوستان خوبی در کانون پرورشی مشغول به کار هستند به همین منظور معتقدم عرصه طلایی کانون دوباره رقم خواهد خورد و برای تولید محصولات فرهنگی با محتوا و با کیفیت و در نهایت تاثیرگذار گام‌های خوبی را خواهیم برداشت.

وی اضافه کرد: در کانون پرورشی به دنبال تولید انبوه نیستیم بلکه به دنبال الگوسازی، غرفه‌سازی و تولید ژانرهای هستیم که بتواند تاثیری مفید در دنیای کودکان امروز داشته باشد.

باقری ادامه داد: برخی از کتاب‌های علمی کانون مربوط به گذشته بوده و نیازمند تجدید چاپ هستند اما به خاطر این که علم در حال تغییرات است از تجدید چاپ آنها جلوگیری کرده و معتقدیم تغییر و تحول در علم تکنولوژی باید در آثار کودکان و نوجوانان لحاظ شود به همین منظور محصولات به روزی را در تولیداتمان خواهیم گنجاند.

این کارشناس امور فرهنگی گفت: کانون پرورشی در نظر دارد تا ده عنوان کتاب گویا را به جامعه هدف خود عرضه کند که این مهم در ۵ زبان اعم از فارسی، انگلیسی، عربی، اردو و کردی صورت خواهد گرفت که در هفته کودک شاهد تولید آنها خواهیم بود.

وی بیان کرد: کانون دارای بیش از ۳۰ عنوان کتاب الکترونیک است که ۲۰ عنوان آن سال گذشته تولید شده و ۱۰ عنوان باقی مانده برای تولید مهر ماه در کانون پرورشی آماده انتشار است.

باقری درباره آثار تجدید چاپ کانون عنوان کرد: از اول سال ۹۳ تا کنون ۸۷ عنوان کتاب در انتشارات کانون پرورشی تجدید چاپ شده است که از کتاب‌های چاپ اول نیز می‌توان به ۲۰ عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد که منتشر شده است و ۶۰ عنوان کتاب دیگر چاپ اول کانون مراحل تولید را طی می‌کنند.

اما در ادامه این نشست نورا حق‌پرست مدیر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان داشت: انتشارات کانون از بخش‌ها و واحدهایی بوده است که از بدو تاسیس اولین تولیدات را داشته و به تنوع موضوعی و سلیقه مخاطبان نیز اهتمام ویژه‌آی داشته است.

وی اضافه کرد: از لحاظ ماهیت انتشارات کانون باید گفت که هیچگاه کار تولید و انتشار کتاب در کانون پرورشی متوقف نشده است و تولید کتاب بر عهده کانون بوده است و سال‌های بعد نیز تجدید چاپ کتاب به سایر تولیدات کانون افزوده شد.

حق‌پرست ادامه داد:‌در شش ماهه اول سال جاری ۲۰ عنوان کتاب چاپ اول، ۸۷ عنوان اثر تجدید چاپ و ۴۵ اثر دیگر برای نیمه دوم سال در حال تجدید چاپ و ۴۰ عنوان دیگر کتاب چاپ اول در حال انتشار است که به زودی منتشر و روانه بازار نشر می‌شود.

وی افزود: کل تیراژی که کانون پرورشی از ابتدای سال ۹۳ تا کنون داشته است، ۶۶۳ هزار و ۵۰۰ نسخه تیراژ کتاب طی شش ماه اول سال ۹۳ بوده است.

مدیر انتشارات کانون پرورشی درباره برنامه‌های کانون در سال ۹۴ گفت: کانون پرورشی در نظر دارد تا با برنامه‌ریزی‌های دقیق و انسجام‌بخش بر اساس کیفیت به تولید اثر بپردازد به همین منظور هم در بخش متن و محتوا و چه در بخش تصویرگری و کتاب‌سازی به این مهم توجه بسیاری دارد.

وی اضافه کرد:‌ ارتباط تنگاتنگ با نویسندگان کودک و نوجوان،‌استفاده از نویسندگان نوقلم و بکارگیری سوژه‌های مختلف و متنوع در آثار و تولیدات کانون یکی دیگر از برنامه‌های اصلی انتشارات کانون در سال آتی است.

حق‌پرست ادامه داد: در انتشارات کانون به پرورش و بروز رسانی کتاب‌ها به لحاظ کیفیت نیازمند هستیم یعنی معتقدیم دیدار نویسندگان با مخاطبان و بازدید آنها از کتابخانه‌های کانون باعث ایجاد تولید آثار ارزشمند در حوزه کودک و نوجوان خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول نشست تخصصی با صاحب‌نظران و استفاده از لغو بررسی آثار کانون قبل از مرحله تولید و چاپ یکی دیگر از برنامه‌های کانون پرورشی طی سال آینده است چرا که معتقدیم منتقدین بسیار تیزبین و زبده هستند و می‌توانند با نقد آثار ما کانون را در جهت تولید آثار فاخر و ارزشمند و با کیفیت سوق دهند.

در ادامه این مراسم محمدرضا کریمی صارمی مدیر مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورشی بیان داشت: برنامه‌های یکساله مرکز تئاتر را چندی پیش در کانون پرورشی برنامه‌ریزی کردیم که در این راستا با هنرمندان عرصه تئاتر چه تعاملی و ارتباط‌هایی برقرار کنیم.

وی قدمت مرکز تئاتر کانون را بیش از ۴۵ سال دانست و افزود: کانون پرورشی در این بخش دارای دو سالن تئاتر و یک تریلی سیار تئاتر است که برای تریلی سیار برنامه‌ریزی‌های اساسی صورت گرفته به گونه‌ای که برای ۲۱۰ روز سال این تریلی به برپایی برنامه برای کودکان و نوجوانان خواهد پرداخت.

کریمی صارمی ادامه داد: تریلی‌های سیار به مناسبت‌های مختلف به استان‌های کشور سفر کرده و با فرهنگ‌های مختلف مردم در ارتباط هستند به همین منظور امیدواریم تا پایان سال جاری ۶ تئاتر حرفه‌ای در مرکز ثابت تئاتر کانون اجرا شود.

وی بیان کرد: تولید تئاتر اخلاقی و تربیتی یکی از مباحث مهم و مطرح در حوزه تولید تئاتر کانون پرورشی است به همین منظور از ۱۱ گروه از گروه‌های تئاتر کانون در استان‌های مختلف کشور حمایت خواهیم کرد.

این کارشناس حوزه تئاتر گفت: برخی از این گروه‌ها دارای تجربه ۲۰ ساله در حوزه تئاتر هستند اما تا کنون فرصت نشده است که تئاترهایشان را در تهران اجرا کنند به همین منظور فراخوانی از سوی کانون با استان‌های  کشور صادر شده است تا در این راستا یک گردهمایی یک روزه برای آنها برپا کنیم.

مدیر مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورشی گفت: حمایت از پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی ارشد به بالا یکی دیگر از برنامه‌های ما در حوزه تئاتر کودک و نوجوان است یعنی در نظر داریم سالی حدود ۳ الی ۴ پایان‌نامه را مورد حمایت قرار دهیم.

وی اضافه کرد: در حوزه تئاتر، کارهای جدیدی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال تولید است که ازجمله آن می‌توان به کمیت استریت، تئاتر و تئاتر عروسکی اشاره کرد که همه آنها نیز به درد مدارس هم خواهد خورد و دانش‌آموزان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

کریمی صارمی درباره تئاتر «کلوچه دارچینی» عنوان کرد: این تئاتر در گذشته توسط کانون در مرکز تئاتر و مرکز سینمایی کانون پرورشی اجرا شده است که از استقبال خوبی نیز برخوردار بوده است به همین منظور فیلم این مهم نیز به زودی ساخته خواهد شد.

وی افزود: در کانون پرورشی روش‌های جدیدی را برای ارتباط با مدارس در حوزه تئاتر ایجاد خواهیم کرد و در صدد تشکیل شورای ایده‌های نو در مرکز تئاتر کانون هستیم.به همین منظور از همه کسانی که دارای ایده‌های نو و قابل تاملی هستند دعوت به عمل آورده تا بتوانیم در این عرصه نیز شاهد رشد و شکوفایی باشیم.

این کارشناس تئاتر عروسکی گفت: هم اکنون تئاتر رئال به سمت تئاتر مدرن حرکت کرده است یعنی در تئاترهای کنونی از انیمیشن و فیلم استفاده می‌شود به همین منظور از همه روش‌های موجود برای ارائه کار خلاقانه و نو استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه  شورای نمایشنامه‌نویسی در مرکز تئاتر کانون ایجاد خواهد شد، ادامه داد: تلاش داریم تا در شش ماهه آینده سال شاهد به نمایش گذاشته شدن شش نمایش برای گروه سنی کودک و نوجوان باشیم که به نمایش‌ها نیز برای تریلی سیار هم برنامه‌ریزی خواهد شد.

کریمی صارمی ادامه داد: برای دهه اول محرم تلاش خواهیم کرد تا تئاتر مناسبتی داشته باشیم حتی برای ماه صفر هم نمایش مناسبتی برای تریلی‌های سیار آماده خواهیم کرد.

یکی دیگر از سخنرانان این نشست حسن آقاکریمی سرپرست امور سینمایی کانون پرورش کودکان و نوجوانان است که بیان داشت: کانون پرورشی در بخش امور سینمایی تاثیرات زیادی در سینمای کودک و نوجوان گذاشته است کمترین تاثیر آن راهگشایی فیلم‌های این گروه سنی به بازارهای جهانی بوده است.

وی اضافه کرد: اخیرا تعدادی از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه سینمای کودک و نوجوان ۱۰۰ فیلم از بهترین فیلم‌های تاریخ کودکان و نوجوانان را انتخاب و مورد ارزیابی قرار دادند که رتبه اول تا سوم این مهم به فیلم‌های کانون پرورشی تعلق گرفت که این مهم مسئولیت ما را در قبال مخاطب سنگین‌تر کرده است.

آقاکریمی ادامه داد: تولید فیلم هزینه‌بر و زمان‌بر  است اما در کانون به تولید فیلم توجه بسیار داشته و این کار را دنبال می‌کنیم حتی در کانون پرورشی شوراهای تخصصی برای انتخاب بهترین فیلم‌ها نیز تشکیل شده‌اند.

وی افزود: فیلمنامه در سینمای کودک و نوجوان بسیار حائز اهمیت است اما در حوزه فیلم‌نامه در کشور دچار مشکل هستیم،‌همچنین برای تولید فیلم به صورت انبوه در کانون با مشکل بودجه روبرو هستیم.

آقاکریمی با اشاره به این مطلب که در شش ماه آینده تلاش خواهیم کرد تا وضعیت بهتری به سینمای کانون دهیم، گفت: آرشیو بسیار ارزشمندی در مرکز سینمایی کانون وجود دارد که شامل فیلم‌های قدیمی است که این فیلم‌ها به زودی دیجیتال‌سازی خواهند شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۸ فیلم پویانمایی در دست تولید داریم که تلاش خواهیم کرد تا تولید یک فیلم بلند سینمایی را در دستور کارمان قرار دهیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.