دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴

نگاه «جبار آذین» به فیلم جدید نعمت الله

«آرایش غلیظ»؛ گرم و مردم‌پسند

آرایش غلیظ

سینماپرس: یک منتقد و مدرس سینما گفت: کارگردانی سنجیده، مضمون خوب، موسیقی تصویری مناسب و بازی های به نسبت مقبول «آرایش غلیظ» را تبدیل به اثر گرم و مردم پسند کرده است و آرایش بزکخانه اجتماعی کسانی است که به جای آرایش قلب ، روح و زندگی خود با اخلاق ، انسانیت ، جوانمردی روی خویش و سطح زندگیشان با قلم های کج روی ، تند روی و لائوبالی گری، بی مسئولیتی، لجاجت، عصبانیت و عصیانگری نقاشی کرده اند.

جبار آذین منتقد و مدرس سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «آرایش غلیظ» ساخته حمید نعمت الله اظهار داشت: حمید نعمت الله سینماگر امتحان پس داده ای است که بخشی از توانایی ها و قابلیت های هنری خود را با ساخت فیلم های خوش ساخت، متفکرانه سینمایی، کارگردانی مجموعه خوب تلویزیونی «وضعیت سفید» و چند تله فیلم به اثبات رسانده و مسیر رو به صعود را در عرصه های فرم و محتوا و پرداخت حرفه ای آثار هنری طی می کند. 

وی در ادامه افزود: تازه ترین ساخته این فیلمساز بازهم  فیلمی غیر متعارف در مضمون و ساختار سینمایی به نام «آرایش غلیظ» است که در جشنواره فیلم فجر سی و دوم،  مورد توجه اهالی سینما ، سینما دوستان و جمعی از منتقدان و نویسندگان سینمایی قرار گرفت.

این منتقد و روزنامه نگار خاطرنشان کرد: «آرایش غلیظ» یک درام اجتماعی است که رخدادهای اجتماعی، تمایلات ماجراجویانه، مولفه های طنز، فضای فانتزی، مسائل اخلاقی و قصه چند موضوعی آن را شکل بخشیده است.

این مدرس سینما در ادامه به ویژگی های مثبت و منفی این فیلم پرداخت و افزود: با آنکه موضوع  بار ترقه، آدم ها و ماجراهای آن ها را در کل به هم مرتبط می سازد ولی توصیف هنری ناهمگون شخصیت ها، ویژگی ها، عملکردهای متفاوت و تعلق هر کدام به جایگاه اجتماعی خاص در سامان یافتن درام فیلمنامه و قوام ساختاری «آرایش غلیظ» جای پرداخت بیشتری داشته است چرا که در قالب کنونی فیلم جدید حمید نعمت الله با سوژه های بار ترقه، خیانت، کلاهبرداری، تنهایی کاراکترها ، قصه نچندان دلچسب، نگاه حرام آقای برقی، عشق دخترک به جوانک خاطی و ...دچار پراکندگی موضوعی بوده و ضعف در پرداخت کامل آن ها و شخصیت ها مانع استحکام دراماتیک فیلمنامه و قصه شده است.

وی تصریح کرد:  با این حال این مشکل باعث نشده تا فیلم سینمایی «آرایش غلیظ» الکن بماند زیرا به مدد کارگردانی سنجیده، مضمون خوب، موسیقی تصویری مناسب و بازی های به نسبت مقبول ، تبدیل به اثر گرم و مردم پسند شده و آرایش بزک خانه اجتماعی کسانی است که به جای آرایش قلب ، روح و زندگی خود با اخلاق، انسانیت و جوانمردی روی خویش و سطح زندگی شان را با قلم های کج روی ، تند روی و لائوبالی گری، بی مسئولیتی، لجاجت ، عصبانیت و عصیانگری نقاشی کرده اند.

آذین ادامه داد: با این حال با تمام نقاط ضعف و قوت های ذکر شده ، همه آدم های این فیلم با آنکه از جاده لغزنده حوادث اجتماعی و از کنار دره جرم و گناه می گذرند ولی انسان هایی خاکستری هستند که فیلمساز نشان می دهد علیرغم ضعف هایشان می توانند آدم های خوبی هم باشند.

وی در ادامه افزود: «آرایش غلیظ» حمید نعمت الله و  دوست ، همکار فیلمنامه نویس و کارگردانی متعهدش ،هادی مقدم دوست نمایشگر آرای های اجتماعی انسان هایی است گه گر چه خود و دیگران در سیما و زندگی شان را شبیه «آرایش غلیظ» ترسیم کرده اند ولی باید باور کنند که می توانند بزرگ ، مثبت شده و فردایی بهتر بدون هر گونه آرایش، آلایش غلیظ و رقیق ظاهری داشته باشند.

جبار آذین در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: فیلم سینمایی «آرایش غلیظ» با آنکه بهترین و کاملترین اثر سینمایی حمید نعمت الله نیست ولی یکی از بهترین فیلم های او در رده آثار اجتماعی سینمای ایران است.

برچسب‌ها

نظرات

  • محیا ۱۳۹۳/۰۷/۰۱ - ۱۱:۰۹
    0 1
    فیلمه خوبیه بازی بهداد هم خوبه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.