سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴

انتقاد بازیگران «روزگاری عشق و خیانت»از برخوردهای ناشایست با آنان به‌خاطر بازی در فیلم شمقدری/ عده ای نمی‌خواهند فیلم انقلابی دیده شود

جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی«روزگاری عشق و خیانت»

سینماپرس: شب گذشته روح الله شمقدری تهیه کننده «روزگاری عشق و خیانت» و داود بیدل کارگردان به همراه بازیگران و عوامل این فیل در جلسه نقد و بررسی فیلم مذکور از نحوه برخورد ناشایست و غیر حرفه ای برخی رسانه ها و محافل سینمایی در بایکوت رسانه ای این فیلم که مضمونی ضد صهیونیستی و ضد پهلوی داشته و با مضمون حوادث انقلاب تولید شده است به شدت انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، نشست خبری فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» در سینما فلسطین با حضور روح الله شمقدری «تهیه کننده»، داوود بیدل «کارگردان» و با حضور بازیگران این فیلم: همایون ارشادی، حسن جوهرچی، سحر قریشی و شهرزاد کمال زاده برگزار شد.

در ابتدای این نشست روح الله شمقدری تهیه کننده فیلم روزگاری عشق و خیانت گفت:  تفکر و ایده اولیه از آنجایی شروع شد که متوجه دغدغه مقام معظم رهبری در زمینه ساخت فیلم‌های انقلابی در ارتباط با ساختار‌های نظام انقلاب اسلامی شدیم. در نتیجه به دنبال فیلم نامه‌ای می‌گشتیم که در راستای این مسائل ذکر شده باشد تا اینکه داوود بیدل کارگردان طرح ابتدایی را پیشنهاد داد و ۱ سال مشغول نوشتن فیلم نامه بودیم که در کنار آن تحقیقات و پژوهش‌ها هم انجام می‌شد؛ تا پایان کار ۷ الی ۸ بار فیلمنامه بازنویسی شد. آنچه امروز شاهد آن هستیم با فیلم نامه ابتدایی تفاوت بسیاری دارد.

شمقدری افزود: حرف فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» را  رسانه‌هایی که بدون دیدن فیلم یک طرفه آن را تحریم کردند نشنیدند. اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که بیشتر رسانه‌ها در مورد این فیلم اصلاً حرفی نزدند و از طرفی در مورد فیلمی که در رسانه‌ها صحبتی نشود معلوم است که در اکران چه اتفاقی برایش خواهد افتاد. فیلم را در جشنواره فجر به سمتی بردند که مثلاً آن را بایکوت کنند اما در همین جا اعلام خواهم کرد من این فیلم را اکران خواهم کرد حتی اگر همه عالم جلوی ما بایستند.

وی در ادامه گفت: این فیلم سینمایی در راستای اهداف نظام  و دغدغه‌های مقام معظم رهبری ساخته شد و سوال این است که چرا بیشتر رسانه‌ها در مورد آن کمترین حرفی نزدند!؟ این فیلم سینمایی در راستای هیچ جریان سیاسی نیست، بلکه این فیلم وابسته به غیرت ملی است.  در جشنواره فجر تنها فیلمی که در ارتباط با انقلاب ساخته شده بود فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» بود که نسبت به آ ن بی اعتنای شد و حتی ابتدا در بخش مسابقه هم قرار نگرفته بود، نشست خبری آن را هم برگزار نکردند و بد‌ترین ساعت اکران را به ما اختصاص دادند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «پایان نامه» ادامه داد: در صورتی که اگر هر رسانه‌ای که در جریان رخدادها قرار داشت کمی دقت می کرد متوجه می‌شد که تلاش بسیاری صورت گرفت که برخی فیلم‌ها به هر نحوی که شده در بخش مسابقه حضور پیدا کنند تا دلخوری حاصل نشود؛ ولی در مورد فیلمی با مضمون انقلاب رفتار خوبی صورت نگرفت. باید در ارتباط با انقلاب به دنبال حرف تازه بود و سوژه‌های ناب؛ موضوعات بی‌ربط در فیلم نامه‌های انقلابی دیگر فایده ندارد.  

وی در پایان با اشاره به تغییرات فیلم نسبت به نسخه موجود در جشنواره گفت: البته باید این نکته را در اینجا عنوان کنم که نسخه‌ای که در جشنواره مقاومت اکران شد نسبت به جشنواره فجر تغییرات بسیاری کرده است چیزی نزدیک به ۴ دقیقه از فیلم کم شده است و در تدوین هم اتفاق‌های بهتری رخ داده است.  

در ادامه داوود بیدل کارگردان این فیلم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چطور شد که به یک فیلم سیاسی و ضد صهیونیستی روی آوردید گفت: من ییشتر در این کار دغدغه انقلاب اسلامی را داشتم و این کار بیشتر از اینکه ضد صهیونیستی باشد به موضوع انقلاب پرداخته است.

وی گفت: خوشحال هستم که بعد از جشنواره فجر در برخی محافل شرایط صحبت کردن در مورد فیلم مهیا شد؛ عده‌ای بودند که نمی‌خواستند این فیلم انقلابی دیده شود. در این فیلم سینمایی دو ویژگی ضد صهیونیستی و ضد پهلوی در کنار هم قرار دارد.

این کارگردان افزود: ما این دو موضوع را که برای انقلاب ما مهم است در یک فیلم کنار هم قرار دادیم این موضوع مهمی است که به هیچ عنوان اجازه دیده شدن این ها را در سطح گسترده ندادند.  

بیدل این چنین ادامه داد: به دلیل اینکه تهیه کننده خوبی در کنار من بود شخصاً در طول کار سختی احساس نکردم همکاران من در این پروژه بسیار حرفه‌ای عمل کردند و در دشت مغان همه چیز طبق برنامه ریزی انجام شده پیش رفت.  

وی در ارتباط با میزان و نوع تحقیقات در ارتباط با موضوع فیلم نامه گفت: رژیم صهیونیستی در ذاتشان از بین بردن مدارک است و اصولاً چیزی برای اینکه سایرین متوجه شوند چه کار‌های انجام داده‌اند باقی نمی‌گذارد. اما نمی‌توانند خاطرات مردم را از بین ببرند. در‌‌ همان دوران قبل از انقلاب اعتراض‌هایی از سوی دانشجویان شکل گرفت و حتی برخی از بازیگران و خوانندگان زمان شاه به این موضوع اشاره کردند و اعتراض داشتند اما چرا امروز سکوت کرده‌اند و چیزی نمی‌گویند این خود جای سوال دارد.  

در ادامه شهرزاد کمال زاده  با توجه به شرایط سخت کار کردن در دشت مغان گفت: با رفتار‌هایی که شاهد بودم بسیار دلسرد شدم ما در شرایط جوی بدی کار می‌کردیم تمام گروه انرژی بسیار زیادی داشتند به راستی چرا به دلیل اینکه یک کار انقلابی در کشور انقلابی انجام دادیم باید این گونه با ما برخورد شود؟

وی گفت: تلویزیون و خبرگزاری‌ها نسبت به ما برخورد‌های بدی داشتند.  مگر ما چه کار کرده بویم؟ آیا نسبت به کسی و فردی در فیلم بی‌ادبی شده بود؟ آیا حرف غیر منطقی زدیم؟ دروغی را عنوان کردیم؟ مگر ما انقلاب نکردیم و نباید حر‌های انقلابی بزنیم؟ آیا تحریفی صورت گرفته بود؟  

کمال زاده ادامه داد: خوشحالم که در فیلم سینمایی «روزگاری عق و خیانت» بازی کردم در اثری که در ارتباط با شهدا و خانواده‌های آن‌ها و انقلاب و مردمم بوده است.  من ناراحت نیستم از اینکه در این کار بازی کردم این گروه جزو بهترین گروه‌هایی بوده است که در طی این ۱۳ سال عمر کاری ام با آن‌ها کار کرده‌ام.  همه چیز در این پروژه طبق زمان بندی پیش می‌رفت اما غرور من توسط عده‌ای که با حب و بغض قلم می‌زنند شکسته شد دل من شکسته است و نا‌امید شدم از اینکه بخواهم در این ژانر ادامه فعالیت دهم.

وی اظهار امیدواری کرد که باند بازی‌ها در جشنواره مقاومت وجود نداشته باشد.  من از رسانه‌هایی که در راستای سیاست فکری خودشان بر اساس آنچه که در ذهن دارند علیه ما نوشتند و نه آن چیزی که در واقعیت وجود دارد دل شکسته ام گرچه می‌دانم برای آن‌ها مهم نیست.  
 

سحر قریشی در ادامه این نشست در پاسخ سوال مجری مبنی بر محدودیت بازیگران در سینمای کشور پس از بازی در یک فیلم سیاسی گفت: من بازیگر هستم  و هر نقشی به من بدهند بازی می کنم. این فیلم فیلمی سیاسی نیست بلکه در ارتباط با تاریخ کشورم است تاریخی را که اتفاق افتاده است نشان می دهد چرا از کلمه سیاست برای کوباندن استفاده می شود؟


وی گفت:من در یکی از صفحه های اجتماعی عکسی از پشت صحنه این کار گذاشتم و با برخورد‌های بسیار بدی روبرو شدم ما فحش خورمان خوب است اما خدا را شکر می‌کنم که من در این جایگاه قرار دارم که در این فیلم‌ها بازی کنم و آن افرادی که من ناسزا گفته‌اند هم جایگاه‌شان در‌‌ همان اندازه‌ها است و من اصلاً از دستشان ناراحت نیستم

بازیگر فیلم « پنج ستاره» افزود: به دلیل اینکه در این فیلم بازی کردم و خداوند این عزت را به من داده است سپاسگذارم و  امیدوارم دوستانی که اظهار نظر می‌کنند اندازه فهم خودشان در مورد آثار حرف بزنند نه فهم بغل دستیشان!

همایون ارشادی در ادامه با اشاره به اینکه نباید وارد فضایی شویم که سوالاتی پرسیده شود و فیلم را به حاشیه بکشاند در ادامه صحبت‌های سایر بازیگران گفت: اگر بنده در این فیلم سینمایی بازی کردم قطعاً به دلیل اعتقادی بوده است که به آن داشتم من هیچ ایرادی نمی‌بینم که در نقش‌های مختلف بازی کرده ام اما شخصاً تحقیق کردم و متوجه شدم که در «روزگاری عشق و خیانت» هیچ تحریفی صورت نگرفته است و فقط آن چیزی که اتفاق افتاده است در فیلم عنوان شده است.

وی گفت: به شایعات هم هیچ کاری ندارم. به نظرم درگیری های شخصی که برخی با برخی دیگر  داشتند به این فیلم لطمه زده است. بنده‌‌ همان موقع که در فیلمی که به تهیه کننده گی روح الله شمقدری بازی می‌کردم به دنبال بازگشایی خانه سینما هم بودم.  

در ادامه این نشست حسن جوهرچی گفت: من با تقسیم بندی‌های که مثلاً می‌گویند این فیلم پلیسی است و آن یکی در ژانر اکشن و یا... قرار دارد مخالف هستم من یک سینما می‌شناسم و آن هم سینمای اجتماعی است.  

این بازیگر گفت: فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» در ارتباط با روابط انسانی بود ما در این فیلم عشق می‌بینیم؛بخش‌هایی از کار اکشن می‌شود؛ این کار هیجان در مخاطب ایجاد می‌کند چرا برخی تلاش می کنند انگ سیاسی به این فیلم بزنند.  شخصاً این فیلم را یک فیلم عاشقانه می‌دانم.  

وی ادامه داد: بنده در سال‌های دور در فیلمی به کارگردان جواد شمقدری به نام «بر بال فرشتگان» بازی کردم که جایزه هم در همین جشنواره مقاومت گرفتم و خوشحالم که امروز در کار دیگری با تهیه کنندگی روح الله شمقدری حضور دارم و از همکاری با این دو برادر خوشحال هستم.  

جوهرچی در پایان صحبتهایش گفت: مراتب دلسردی خودم را از نحوه انتخاب هیئت داوران جشنواره فجر پارسال اعلام می‌کنم به نظرم نسبت به طراحی صحنه و چهره‌پردازی این فیلم بی‌اعتنایی شد و بازی درخشان همکاران به چشم نیامد. البته ما به این نامهربانی‌ها عادت داریم و اصلاً هم برای مان اهمیت ندارد ما برای مردم فیلم می‌سازیم مردم مخاطبین اصلی ما هستند و اگر روزی کارگردانی بگوید که من برای سیمرغ گرفتن فیلم می‌سازم حتماً یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات کاریش را انجام داده است.  

 

نظرات

  • حنا ۱۳۹۳/۰۷/۰۱ - ۲۰:۰۷
    2 1
    زنده باد جوهرچی
  • ۱۳۹۳/۰۷/۰۲ - ۱۰:۵۹
    2 1
    آقای همایون ارشادی واقعا نمونه یک انسان فرهیخته، اگاه و در عین حال روشنفکره. ایشون خوب می دونن که حقیقت و واقعیت چیه و ارتباطش رو با تاریخ هم خوب می دونن. چقدر خوبه که بازیگری در سطح بین المللی که شاخصه مهم فیلم کیارستمی در طعم گیلاس هستش بیاد بگه و من مشکلی در بازگو کردن صریح تاریخ نمی بینم. ایشون به دنبال واقعیت هستش اما امثال کسایی مثل آقای کیارستمی متأسفانه از اون گریزون هستن و نمی خوان قبول کنن که سال 57 مردم دنبال انقلاب و بعدش جنگ بودن نه اینکه دفتر مشق همدیگرو برسونن. مشق ما جنگ و رسالتمون شهادت بود آقای کیارستمی عزیز. با کوبوندن حاتمی کیا فقط چهره روشنفکر خودت رو خراب می کنی. آگاه باش

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.