سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۳

فیلمسازان خارجی و جشنواره فیلم مقاومت

سعودی‌ها فتوای قتل کارگردان«پادشاه شن‌ها» را هم صادر کردند! / فیلمساز تونسی: باید به آن چیزی که وجدان می‌گوید عمل کرد

نشست خبری سینمای مقاومت در جهان

سینماپرس: نماینده کارگردان فیلم «پاد شاه شن ها» با بیان اینکه این فیلم در جذب اسپانسر دچار مشکل بود گفت: از زمانی که به فکر ساخت این فیلم افتادیم «نجدت انزور» مورد هجمه قرار گرفت و سعودی‌ها خواستند تولید این فیلم متوقف شود و زمانی که این توقیف انجام نشد حتی با اعلام فتوا حکم قتل انزور صادر شد!

به گزارش سینماپرس، نشست خبری سینمای مقاومت در جهان همزمان با سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت برگزار شد. 

ماریا پومیر فیلم‌ساز فرانسوی که مستندی درباره بی‌گناهی ایران در بمب‌گذاری آرژانتین ساخته است در ابتدای این نشست گفت:‌برای من افتخاری است که در اینجا حضور دارم به این دلیل که ایران کشور قدرتمندی است و برای فیلم‌سازان مستقل وجود چنین جشنواره‌ای امیدبخش است.

وی افزود:‌ این فیلم که درباره واقعه بمب‌گذاری در آرژانتین در سال ۱۹۸۸ ساخته شده است اولین فیلم من نیست و پیش از آن فیلمی درباره روژه‌گاردی فیلسوف فرانسوی ساخته‌ام وی مسلمان شده بود و درباره هولوکاست نظراتی ارائه کرده بود که مورد هجمه غرب قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد:‌با اینکه ۲۰ سال از واقعه آن بمب‌گذاری گذشته اما با اینکه سیستم‌های قوی جاسوسی در رژیم صهیونیستی وجود دارد به جای اینکه مقصرین اصلی این واقعه را پیدا کنند سعی کردند که در رسانه‌ها به ایجاد فشار به ایران روی آورند.

پومیر خاطرنشان کرد: اسرائیل در ابتدا با این هجمه توانست تبعاتی را برای ایران به وجود بیاورد که اولی ترس بود که در یهودیان آرژانتین ایجاد کرد و دوم اینکه ۸ نفر از مقامات ایرانی را تحت تعقیب بین‌المللی قرار داد و روابط ایران و آرژانتین را دچار بحران کرد اما امروز قضیه فرق کرده است موقعیت جدیدی به وجود آمده و حتی دولت ایران و آرژانتین توافق کردند که به این موضوع رسیدگی کردند و حتی اوباما رئیس جمهور آمریکا که از قبل از جزئیات این واقعه با خبر بود از این حرکت استقبال کرد اما پس از آن توسط لابی‌های صهیونیستی مورد تهدید قرار گرفت و این موضوع که رئیس جمهور آمریکا از رابطه ایران و آرژانتین حمایت کند در واقع شکست اسرائیل است.

* آل سعود با خون‌ریزی توانست حکومت کند

دیانا کمال‌الدین نماینده نجدت انزور کارگردان فیلم «پادشاه شن‌ها» که فیلمی جنجال‌آفرین درباره خانواده آل سعود است گفت: انزور با فیلم‌های کوتاه و داستانی نشان داده که همواره صاحب فکر است. او تاکنون فیلم‌های مختلفی را در مورد گروه‌های تروریستی تهیه کرده و فیلم‌های زیادی با خط فکری «پادشاه شن‌ها» ساخته است که البته «پادشاه شن‌ها» اوج آنها است. این فیلم جنجال زیادی به پا کرد زیرا داستان آن درباره آل سعود بود. این شخصیت پادشاهان آل سعود را به صورت عمیق نشان می‌دهد و عمق زندگی و اینکه براساس خون‌ریزی توانستند حکومت کنند را به نمایش می‌گذارد. این فیلم همچنین شیوه‌ها و شکل‌گیری تروریسم را که در کشور ما جریان دارد به نمایش می‌گذارد.

*خوشحالم بگویم که فیلمم متعلق به جریان مقاومت است

رافائل لارا کارگردان مکزیکی که فیلمی در جشنواره امسال دارد گفت: باعث افتخار من است که در این جشنواره حضور دارم و از کشور زیبای ایران دیدن می‌کنم. برایم جالب است که یک فیلم مکزیکی در ایران مورد توجه قرار گرفته این فیلم پنجم من است که در مورد یک موضوع تاریخی شناخته شده به صورت دراماتیک ساخته شده است.

وی افزود: این فیلم از جهات مختلف در سینمای مکزیک مورد اهمیت است زیرا بزرگترین و پرخرج‌ترین فیلم در سینمای مکزیک است. این فیلم درباره حساس‌ترین برهه‌ تاریخی مکزیک است که تا جنگ جهانی نیز می‌پردازد و من خوشحالم بگویم که این فیلم متعلق به جریان مقاومت است.

این کارگردان مکزیکی خاطرنشان کرد: این فیلم به تمامی مردمی که در مقابل امپراتوری‌ها ایستادگی کرده‌اند، می‌پردازد و داستان مقاومت مردم مکزیک را مقابل امپراتوری فرانسه به نمایش می‌گذارد.

وی در ادامه  افزود: یک تحقیق گسترده برای ساخت این فیلم صورت گرفته داستان درباره هجوم امپراتور فرانسه به مکزیک است که دلایل هجوم‌شان را اینگونه عنوان کردند که می‌خواهند جنگ داخلی را در آنجا پایان دهند اما هدف‌شان کسب مسائل مالی بیشتر بوده است.

وی گفت: در این فیلم نشان داده می‌شود که مکزیک سعی دارد جنگ به پایتخت این کشور یعنی میکزیکوسیتی کشیده نشود اما فرانسوی می‌خواهند جنگ را به پایتخت بکشانند و این نشان می‌دهد هدف فرانسوی‌ها از جنگ نه حل مشکل مکزیکی‌ها در جنگ داخلی است بلکه نجات ایالات متحده از جنگ‌های زمان خودشان بود.

رافائل خاطرنشان کرد: در آن برهه ایالات متحده نیز درگیر جنگ داخلی بود و برنامه فرانسوی‌ها اشغال سریع مکزیک بود و می‌خواستند با اشغال این کشور شرایط جنگ داخلی آمریکا را تغییر دهد تا جنوب کشور قدرت بیشتری بگیرد و اگر جنگ فرانسوی‌ها در مکزیک به پیروزی می‌رسید شاید تاریخ ایالات متحده عوض می‌شود اما با مقاومت مردم مکزیک پیروزی‌شان عملی نشد.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که مردم مکزیک از نظر تعداد کمتر از نظامیان فرانسوی بودند و از نظر تجهیزات نیز بسیار ضعیف‌تر و با سنگ به مقاومت می‌پرداختند اما مقاومت آنها باعث شد کشور اشغال نشود و امروز مکزیک کشور مستقلی باشد.

* غرب می‌خواهد صلح را در  منطقه با چشم‌های خونبار ببینیم

اکرم عدوانی کارگردان تونسی در ادامه این نشست گفت:‌ به نظرم هر کار هنری در وجدان ملت‌ها و ارزش‌های اصیل آنها تکیه می‌کند سینمای معاصر که توجه به ارزش‌های اصیل دارد قابل تقدیر است غربی‌ها می‌خواهند ما صلح را در این منطقه با چشم‌های خونبار ببینیم حتی در جهان معاصر ما ارزش‌ها هم تقسیم شده است و این طبقه‌بندی ارزش‌ها اصلاً مورد توجه حامیان مقاومت نیست آن چیزی که وجدان انسان‌ها می‌گوید درست است و باید آن را انجام دهد.

امروز در تونس سخت میتوان در مورد سینمای مقاومت حرف زد

وی افزود:‌امروز در تونس سخت است که در سینمای مقاومت صحبت شود و همچنین در کشورهای دیگر که سینما در پرتوی کمک‌های مالی غربی‌ها شکل می‌‌گیرد صحبت از سینمای مقامت سخت است.

عدوانی خاطرنشان کرد: این باعث سؤال است که چرا از پروژه‌هایی حمایت می‌شود که برای ما تأثیری ندارد و فیلم‌هایی که ضد گروه‌‌های تکفیری است و نشان می‌دهد آنها چگونه منطقه را به آشوب کشیدند مورد حمایت قرار نمی‌گیرد. فیلمی که من در این جشنواره دارم درباره انقلاب تونس است و نشان می‌دهد که چگونه در برابر چشمان ما ارزش‌هایی وجود دارد که شعله این انقلاب را روشن کرد. این فیلم به دست هنرمندان تونسی ساخته و فیلمبرداری شد و در زمان فیلمبرداری که همزمان با شکل‌گیری انقلاب تونس بود خوب به یاد دارم که بسیاری از هنرمندان تونسی می‌خواستند ایفاکننده نقش‌های انقلابی باشند و امروز شاهدیم که شاهد فیلم‌های خوبی هستیم این فیلم به رنج و دردهای خانواده‌های شهدای تونسی اشاره دارد و این خانواده‌های شهدا هستند که ما را به سمت ارزش‌‌ها سوق می‌دهند.

مردم روزگاری در فقر و بدبختی به سر می بردند

وی در ادامه افزود: مردم روزگاری در فقر و بدبختی به سر می‌بردند و این بدبختی نیز باعث شعله‌ور شدن انقلاب شد تا وقتی که ما هنرمندان مسائل را جدی نگیریم و برای مشکلات تلاش نکنیم این صحنه‌های آشوب در منطقه وجود دارد و سلاح در دست شورشیان قرار می‌گیرد.

* در بخش پرسش و پاسخ‌های این نشست سؤالی از خانم پومیر مطرح شد مبنی براینکه زمانی که جوانتر بودید درباره اسرائیل چطور فکر می‌کردید و او گفت: زمان جوانی من مسائلی مانند انقلاب کوبا و مسئله فلسطین وجود داشت و از دهه ۸۰ و ۹۰ من به فکر کردن درباره وقایع فلسطین و موضوع صهیونیسم پرداختم.

امروز دیگر در کشور ما فرقی بین چپ و راست نیست

در ادامه این نشست رافائل فیلم ساز مکزیکی در پاسخ به این سؤال که امروز تفکر سیوسیالیست در کشور شما کجا است، گفت: اوج قدرت سیوسیالیست در دهه ۶۰ , ۷۰ بود و پس از آن توسط آمریکا و انگلیس نابود شد امروز دیگر در کشور ما فرقی بین چپ و راست نیست و فساد اداری گریبان همه را گرفته و اینها باعث شده یک بی‌تفاوتی در میان مردم شکل بگیرد و مردم می‌بینند که شرکت‌های خصوصی نفتی درآمدهای نفتی مکزیک را به غارت می‌برند.

* هدف پادشاه شن ها نشان دادن تفاوت اسلام مسالمت آمیز با جریان تکفیر است

در ادامه این نشست کیانا کمال‌الدین گفت: هدف ما در فیلم «پادشاه شن‌ها» این است که نشان بدهیم تفاوت اسلام مسالمت‌آمیز با اسلام تکفیری چیست و سعی کنیم تا هجمه بر کل اسلام صورت نگیرد تلاش می‌کنیم اسلام واقعی را نمایش دهیم تا حوادثی شبیه به بحران سوریه در خاورمیانه به وجود نیاید. همه ما هنرمندان باید سعی کنیم در این راستا قدم برداریم و اگر نکنیم به ملت‌مان خیانت کرده‌ایم. این تفاوتی که  «پادشاه شن‌ها» بین اسلام واقعی و شورشیان تکفیری نشان می‌دهد اولین گام است و ما باید نشان دهیم که چه کسانی از اسلام تکفیری حمایت می‌کنند.

 

داشتن اسپانسر برای ما سخت بود

در ادامه این نشست سؤالی درباره بخش اقتصادی اینگونه فیلم‌ها مطرح شد و کمال‌الدین در پاسخ به آن گفت: این سوال مهمی است کارهایی که ما تولید می‌کنیم از خطوط قرمز در بسیاری از کشورها عبور کردند از زمانی که به فکر ساخت این فیلم افتادیم نجدت انزور مورد هجمه قرار گرفت و سعودی‌ها خواستند تولید این فیلم متوقف شود و زمانی که این توقیف انجام نشد حتی با اعلام فتوا حکم قتل انزور صادر شد و حتی بازیگران فیلم نیز مورد تهدید واقع شدند و فیلم «پادشاه شن‌ها» مورد هجمه قرار گرفت و از این‌رو داشتن اسپانسر برای این فیلم سخت بود.

 

شرکتهای تولیدی دوست ندارد که خشم عربستان را برانگیزند

وی افزود: شرکت‌های تولیدی دوست ندارند که خشم عربستان را برانگیزند ما دو سال است که برای نمایش این فیلم در کشورها در حال مذاکره هستیم اما تاکنون موفق به بازاریابی نشده‌ایم.

کمال‌الدین خاطرنشان کرد: حضور ما در ایران شاهد زنده این است که ما می‌توانیم این فیلم‌ها را تولید کنیم و باید همیشه به دنبال حقیقت باشیم و از کشورهای حامی مقاومت می‌خواهیم پشتیبانی واحدی داشته باشند.

وی ادامه داد: آقای انزور می‌خواهد فیلمی درباره داعش تولید کند و احتمالاً جنجال‌های زیادتری خواهد داشت.

 

دغدغه من ساخت فیلم برای کشور خاصی نیست

رافائل لارا در ادامه این نشست گفت: دغدغه من ساخت فیلم برای کشور خاصی نیست و تنها می‌خواهم مخاطب را به تفکر بیندازم و درباره ارز‌ش‌های جهانی فیلم بسازم دوست دارم با دیدن این فیلم به گذشته کشور خود افتخار کنند.

* ساخت فیلم درباره فلسطین با وجود لابی صهیونیست‌ها مشکل است

پومیر فیلم‌ساز فرانسوی در ادامه گفت: فلسطین از نظر من یک سرزمین مقدس است که چه از نظر مذهبی و چه از نظر جغرافیایی موقعیت خاصی دارد و از نظر سیاسی نیز فاکتورهای برای فیلم‌سازی دارد اما ساخت فیلم درباره فلسطین با وجود لابی‌های صهیونیستی مشکل است و اجازه دیده شدن فیلم را نمی‌دهند. مسئله فلسطین یک موضوع حیاتی و انسانی است و اگر موضوع فلسطین را با دید انسانی نگاه کنیم برداشت بهتری خواهیم داشت.

در انتهای این نشست نادیا کمال‌الدین نماینده کارگردان فیلم «پادشاه شن‌ها» که در جشنواره مقاومت حضور دارد در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی براینکه آیا پس از تهدید کارگردان این فیلم به قتل رسانه‌های غربی واکنش نشان دادند یا خیر، گفت: آنها واکنش خاصی نشان ندادند البته خبری در رسانه‌های‌شان مطرح شد اما شاهد واکنش خاصی نبودیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری از خبرنگاری مبنی براینکه آیا حضور فیلم «پادشاه شن‌ها» در جشنواره مقاومت تلاشی برای اکران عمومی این فیلم است؟ گفت: این بستگی به دولت ایران و شرکت‌های خصوصی فعال در زمینه نمایش فیلم دارد. اگر نتوانند از فیلم حمایت کنند و آن را بخرند نمایش آن غیر ممکن است و حتماً باید از بخش خصوصی و یا دولتی حمایت‌هایی از فیلم صورت گیرد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.