چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹

فیلمی که به اشتباه «حق السکوت» خوانده می‌شود!

راعی:«حق سکوت» فیلم پرفروشی نخواهد بود/ تکرار سکوت‌های معنی دار میرکریمی، این بار در فیلم محمد هادی نائیجی

حق سکوت*

سینماپرس: محمدهادی نائیجی نویسنده و کارگردان «حق سکوت» با بیان اینکه این فیلم را بر اساس دغدغه‌های خودم ساختم گفت: من برای این فیلم نه از جایی سفارش گرفتم و نه قصد باج دادن داشتم.

به گزارش سینماپرس، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «حق سکوت» در قالب شصت و پنجمین برنامه خانه فیلم فرهنگسرای فردوس با حضور محمدهادی نائیجی(نویسنده و کارگردان)، حسام محمودی (بازیگر)، رضا مرتضوی(آهنگساز)، محمود دهقانی(طراح چهره پردازی) و مجتبی راعی(میهمان ویژه) به همراه محمدرضا لطفی مجری و منتقد برگزار شد.

محمدرضا لطفی (مجری – منتقد) در ابتدای این نشست با بیان این که فیلم سینمایی حق سکوت از دو منظر اتفاق و شخصیت قابل بررسی است، گفت: از منظر اتفاق و رویداد، قابل لمس و درک بودن این فیلم از ویژگی های مثبت آن به شمار می رود. موضوع برگشت خوردن چک و بحران مالی فردی از طبقه متوسط چیزی است که دایره گسترده ای از مردم را شامل می شود، در ذات خود بسیار جذاب بوده و در این فیلم نیز پرداخت خوبی به آن شده است.

وی افزود: از منظر شخصیت وقتی کارکتر ما یک طلبه و روحانی می شود کمی اما و اگر شکل می گیرد که مثلا چرا باید طرف یک فرد روحانی باشد و اصلا ضرورت روحانی بودن این شخصیت کجاست؟ اگر در همین فیلم با همین رویدادها یک فرد عادی جایگزین شخصیت طلبه می شد آیا بیشتر از ۱۰ درصد از قصه عوض می شد؟ برای همین شاید خیلی مشخص نباشد که نویسنده و کارگردان قصد داشته از شخصیت ما را وارد اتفاق کند و یا می خواسته از دل اتفاق و رویداد ما را با کاراکتر روبرو کند.

در ادامه این نشست هادی نائیجی کارگردان فیلم حق سکوت اظهار داشت:  نام فیلم من حق السکوت نیست و حق سکوت است. ما همان قدر که حق حرف زدن داریم حق سکوت هم داریم و این نام از همین موضوع نشات گرفته است. این نکته را دوست داشتم بگویم چون همه جا نام فیلم را به اشتباه حق السکوت به معنای باج گرفتن مطرح می کنند.اما پیرامون بحث مطرح شده باید بگویم اگر با این زاویه به فیلم دیده شود حق شماست،اما من در این فیلم قصد داشتم چالش یک روحانی را به تصویر بکشم که در شرایطی بحرانی که دچار مشکل مالی شده مجبور می شود از منبر که یک حرکت مذهبی و دلی است به چشم یک گریزگاه برای کسب درآمد نگاه نکند و برای همین من نه از اتفاق به شخصیت رسیدم و نه از شخصیت به اتفاق رسیدم.

وی ادامه داد: من برای این فیلم نه از جایی سفارش گرفتم و نه قصد باج دادن داشتم. حتی در ابتدا با سرمایه گذار بخش خصوصی وارد مذاکره شدم که همه به من گفتند قصه بسیار زیبایی است اما مگر این قصه اجازه پخش خواهد گرفت؟ و آنقدر گفتند که ما به سمت سرمایه گذار دولتی رفتیم و حتی در این جا هم باز دچار سانسور شدیم و سکانس پایانی فیلم، صحنه پایانی ما نیست. من این کار را دلی و بر اساس دغدغه های خودم ساختم.

وی همچنین در مورد انتخاب بازیگران فیلم عنوان کرد: هدف ما به اتفاق آقای رضا میرکریمی تهیه کننده فیلم این بود که برای شخصیت اصلی فیلم یک بازیگر قوی و قدرتمند پیدا کنیم.حال چه از میان بازیگران مطرح و شناخته شده و چه در میان بازیگران کمتر دیده شده؛ برای ما مهم این بود که بازیگر این نقش بتواند چیزی به فیلمنامه اضافه کند و وقتی که به حسام محمودی رسیدیم همه متفق القول به این نظر دست پیدا کردیم که این فرد همان میرهاشم فیلم است.برای همین او را انتخاب کردیم.

در پایان این نشست نیز مجتبی راعی کارگردان مطرح سینمای ایران که به عنوان میهمان ویژه در این جلسه حضور داشت پیرامون فیلم حق سکوت گفت: این فیلم به عنوان یک فیلم اول اثر قابل قبولی است.فیلمی است که یک تصویر ضد کلیشه ای دارد و مخاطب با چیزی که همیشه از روحانیت و طلبه تصور داشته فرق می کند. اما اینکه بگوییم چقدر مخاطب می تواند این تصویر ضد کلیشه ای را بپذیرد و باور کند، چیزی نیست که بتوان با قاطعیت پاسخ داد و باید دید در اکران این اتفاق می افتد یا خیر. متاسفانه سیستم اکران در کشور ما قوانین خاص خود را دارد و این نشات گرفته از محدودیت سالن است، اینکه بگوییم حق سکوت فیلم پر فروشی می شود خیر چنین نیست و به زعم من اینکه نائیجی توانسته با یک اثر آبرومند وارد عرصه و حیطه کارگردانی شود بسیار خوب و  قابل تقدیر است.اما برای این که بخواهد در سینما بماند و کارهای بعدی هم بسازد با این شیب به مشکل خواهد خورد.

در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایا از عوامل فیلم تقدیر شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.