شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۲

نگاهی به سه فیلم مستند جشنواره مقاومت

تلاش‌های صادقانه برای روایت ارزش‌ها

پوستر جشنواره فیلم مقاومت

سینماپرس: مرتضی اسماعیل دوست/ جشنواره سینمای مقاومت، فرصت متفاوتی برای نمایش توانایی های جوانان در بروز استعدادهای نهفته شان است و سه فیلم مستندی که ساعاتی پیش در آن به نمایش درآمدند موید این ادعا هستند.

نماهای مناسب برای روایت فیلم

فیلم مستند " آن مرد ایستاده است" در راستای پیام ارزنده "اقتصاد مقاومتی" بنا شده است. حاج رحمانقلی حسنی، جانبازی که تا دیروز در عرصه دفاع مقدس، ایثار نموده و هر دو دستش را از ناحیه مچ قطع شده می دید، حالا در میدان دیگری به تلاش جهت ترویج کار کشاورزی و بسترسازی اشتغال برای اهالی روستایی در شهرستان کلاله می پردازد.

فیلمساز به راحتی و با نماهایی ساده در روستا به نمایش تلاش مرد جانباز در سختی های کار کشاورزی و دامداری می پردازد و فیلم به راحتی حرفش را زده و نماهایی مناسب را برای روایتش برمی گزیند، اگرچه نمای دست کشیدن مرد بر شانه های گندمزار، یادآور فیلم گلادیاتور ریدلی اسکات است.

فیلم آن مرد ایستاده است، تلاش های مردی را برای مقاومت در عرصه زندگی بیان می نماید که ۷۰ درصد جانبازی به مراتب رشادتی دوباره را در اثبات پهلوانی اش به نمایش می گذارد. رحمانقلی حسنی، کمبودهای نقص عضوش در دست را با دیگر اعضای بدن جبران نموده و به نوآوری هایی در زمینه کارش دست یافته و به کشاورز نمونه کشور در سال ۱۳۷۸ دست یافته است .

جشنواره سینمای مقاومت، فرصت متفاوتی برای نمایش توانایی های جوانان در بروز استعدادهای نهفته شان است و علیرضا نوروزی با ساخت" آن مرد ایستاده است"، بخشی از این تلاش را صورت داده است.

آماتوروار اما صادقانه

فیلم مستند " داشتیم رد می شدیم"/ دوربین فیلمساز به خانه شهیدی در روستای راده دلیجان رفته و به گفتگو با پدرو مادر پیر شهیدِ بزرگوار می نشیند. فیلم از هرگونه خلاقیت بصری و تعیین گفتگویی ساختارمند به دور بوده و به شکلی کاملا آماتورگونه به بیان پرسش از آن بزرگواران می پردازد. مصاحبه هایی که به دور از چهارچوب ساخت حرفه ای مستند شکل گرفته و هدایتگر نگاهی بایسته از شهید علی بخش حسنی نشده و به مصاحبه هایی مشابه با آثار تلویزیونی می رسد. تنها می ماند اشک های بی ریای مادر که به دور از تصنع،همیشه بر گوشه چشم روان است .

فیلمِ شمس الله دایی زاده، در همان ۱۲ دقیقه می توانست با بهره مندی از نگاهی دوباره و با زاویه دیدی خلاقانه، گفتگویی متفاوت در شناخت واژه عظیم شهادت باشد .

۲۴ شهید در هشت دقیقه

فیلم مستند " دیار عاشقان"/ این فیلم ۸ دقیقه ای ساخته ای از دیار کرمان و با کارگردانی علی عسگرزاده، به گفتگوی مصاحبه محور با برخی از پدر و مادرهای ۲۴ تن از شهیدان والامقام روستای داوران رفسنجان می پردازد. در اینجا نیز تنها به بیان گفتگوهایی ساده پرداخته می شود اما سر و شکل گفتگوها و دوربین موقرتر جلوه می کند.

فیلم دیار عاشقان، واگویه ای از ۲۴ لاله آرمیده در گلزار شهدای روستای داوران بوده که حال نکوداشتی از آن مردان ایثارگر به گوشه تصویر درآمده است. شهدایی که همچون کلام مولانا در تیتراژ پایانی فیلم، ندای حق را به شایستگی لبیک ساختند. " این بانگ ها از پیش و پس    بانگ رحیل هست و جرس  هرلحظه ای نفس و نَفَس  سرمی کشد لامکان".

نظرات

  • hamid ۱۳۹۳/۰۷/۰۵ - ۱۵:۳۵
    0 0
    تحلیل عمیق و دلنشینی از جشنواره بود و فضای فیلمها.مرسیس از نقد خوب
  • میرقلوبی ۱۳۹۳/۰۷/۰۵ - ۲۰:۳۱
    0 0
    دوست داشتم این مستندهارو می دیم تابازندگی شهیدان ایثارگراشنا شوم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.