یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۸

در جلسه نقد «خانه ای کنار ابرها»

یک منتقد سینما: اگر فیلمسازی به دفاع مقدس معتقد باشد هیچگاه در اثرش سراغ تلخی‌های جنگ نمی‌رود

خانه ای کنار ابرها

سینماپرس: محمد امین نوروزی منتقد سینما در هفدهمین جلسه از نشست های «سینما روایت» گفت:«اگر کسی معتقد به دفاع مقدس باشد هیچ گاه برای به تصویر کشیدن آن سراغ تلخی هایش نمی رود بلکه وجوه دیگر آن را نشان می دهد؛ وجه الهی و معنوی جنگ کجا و ظواهر و کمبودهای سخت افزاری جنگ کجا؟

به گزارش سینماپرس، هفدهمین جلسه از سلسه نشست های «سینما روایت» که به نمایش و نقد و بررسی فیلم «خانه ای کنار ابرها» ساخته سید جلال دهقانی اشکذری اختصاص داشت با حضور محسن یزدی، محمد امین نوروزی منتقد و مجری طرح فیلم هادی سالکی برگزار شد.

فیلم با سرمایه شخصی در ۳۲ روز ساخته شد

در ابتدای نشست محسن یزدی از مجری طرح خواست تا کمی درباره فیلم توضیح دهد، سالکی بیان داشت: «فیلم «خانه ای کنار ابرها» که اولین فیلم بلند آقای اشکذری است در یک بازه زمانی ۳۲ روزه و در آخرین روزهای سی و دومین جشنواره فیلم فجر و با یک سرمایه کاملا شخصی ساخته شد.»

سالکی ضمن تاکید بر اینکه هیچ ارگان و نهادی در هنگام تولید از فیلم حمایت نکرد، افزود: «فیلم به سرعت ساخته شد و توانست در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید. این فیلم در ۲ رشته بهترین فیلم نامه و بهترین فیلم نامزد دیپلم افتخار شد که سرانجام توانست دیپلم افتخار بهترین فیلم نامه را کسب کند.»

سالکی مجری طرح فیلم با بیان اینکه فیلم در دی ماه به نمایش عمومی درخواهد آمد، اظهار داشت: «فیلم نامه برای تولید در تهران نوشته شده بود و ما هم برای کم کردن هزینه های تولید لوکشین ها را در تهران انتخاب کردیم ضمن اینکه فرصت کمی برای تولید داشتیم چرا که می خواستیم فیلم را به جشنواره فیلم فجر برسانیم.»

احساس لطیف داستان فیلم از زبان پاک کودک به خوبی منتقل می شود

در ادامه نشست محمدامین نوروزی که فیلم «خانه ای کنار ابرها» را اولین فیلم دفاع مقدسی دانست که به سوژه پشت جبهه و جنگ پرداخته است، بیان داشت: «با دیدن این فیلم به یاد «هویت» اولین فیلم ابراهیم حاتمی کیا افتادم که فرد خلافکار در انتهای فیلم به یک هویت جدید و تازه ای از خود دست پیدا می کند.»

نوروزی در ادامه گفت: «فیلم «خانه ای کنار ابرها» در مقایسه با «هویت» از یک ظرافت های خاصی برخوردار است به عنوان مثال حضور دختر بچه که به نوعی نماد فطرت درونی آدم ها است، یکی از آن ظرافت ها است.»

نوروزی که انتخاب کاراکتر دختر بچه را کاملا همسو با داستان فیلم می داند، بیان داشت: «بچه ها با ساحت فطرت الهی سنخیت بیشتری در مقایسه با بزرگترها دارند. به تعبیر جالب شهید آوینی زبان کودک به دلیل ارتباطی که با فطرت الهی دارد، پاک، زلال و اثرگذار است. احساس لطیف داستان فیلم از زبان پاک کودک به خوبی منتقل می شود.»

وی افزود: «نقطه تمرکز فیلم خانواده رزمندگان بعد از رفتن به جبهه و شهادت فرزندان شان است که به خوبی به تصویر کشیده شده است.»

جنگ یک جلوه رحمانی و کارخانه انسان سازی است

محسن یزدی در ادامه نشست سوالی با این مضمون که چرا برخی از فیلم های دفاع مقدسی سینمای ما به سمت ضد جنگ می روند، مطرح کرد که با پاسخ اینگونه نوروزی مواجه شد: «نکته سیاهی این چنین فیلم ها مطرح می کنند یاس و تاسف است و مخاطب با اینگونه موارد ارتباط پایداری برقرار نمی کند. به عنوان مثال فیلم «گیلانه» رخشان بنی اعتماد نوعی فقر و یاس را روایت می کند در حالی که «خانه ای کنار ابرها» این گونه نیست.»

وی افزود: «فیلم «خانه ای کنار ابرها» تبعات تلخ بعد از جنگ و گلایه های عده ای که می گفتند جنگ باید بعد از فتح خرمشهر تمام می شد را به تصویر نکشیده است بلکه یک فضای دیگری را روایت کرده است. این فیلم فاکتورهایی داشت که اگر به دست یک فیلمساز روشن فکر می افتاد به یک اثر تلخ و سیاه تبدیل می شد.»

نوروزی در ادامه بیان داشت: «فیلم «گیلانه» و «خانه ای کنار ابرها» عقبه جنگ را دارد اما یکی تلخی ها و دیگری ظرافت های معنوی را بیان کرده است. ما با دیدن این فیلم با یک روی دیگری از جنگ مواجه شدیم. حرف اصلی این فیلم نمایش دادن یک آرمان و ارزش والا است که سبب افتخار می شود.»

نوروزی در پاسخ به سوال یزدی مبنی بر اینکه اعتقادات و آگاهی فیلمساز از دفاع مقدس چقدر می تواند در ساخت یک اثر موفق تاثیرگذار باشد، گفت: «کسی که از جنگ خبر داشته باشد و به دفاع مقدس معتقد باشد، هیچ گاه برای به تصویر کشیدن آن سراغ تلخی هایش نمی رود بلکه وجوه دیگر آن را نشان می دهد؛ وجه الهی و معنوی جنگ کجا و ظواهر و کمبودهای سخت افزاری جنگ کجا؟ جنگ یک جلوه رحمانی و کارخانه انسان سازی است.»

خودمان را طلبکار هیچ سازمان و نهادی نمی دانیم

سالکی در پاسخ به این سوال یزدی مبنی بر چگونگی حمایت از چنین افراد و چنین فیلم هایی بیان داشت: «همانطور که در فیلم های چند سال اخیر می بینیم حرف نزده در مورد جنگ بسیار است؛ پشت صحنه جنگ فتح بابی برای تولید آثار دفاع مقدسی شده است. این فیلم نامه هم سرشار از سرکلیدهای خوبی برای تولید فیلم چند فیلم دفاع مقدسی است.»

وی افزود: «متاسفانه در زمان تولید فیلم هیچ نهادی از آن حمایت نکرد اما من معتقد بودم این کارگردان باید به سینما معرفی شود و برای همین با تهیه کننده تصمیم بر حمایت از فیلم گرفتم. بعد از ساخت این فیلم، شبکه ۲ سیما پیشنهاد ساخت یک سریال ۱۳ قسمتی با عنوان «هانیه» را به اشکذری داد. این نشان از توانمندی او دارد.»

سالکی ضمن بیان اینکه حوزه هنری قرار است فیلم بعدی اشکذری را حمایت کند، اظهار داشت: «ما در فضای فرهنگی که داریم، خودمان را طلبکار هیچ سازمان و نهادی نمی دانیم. ما تنها احساس وظیفه در تولید  و حمایت از یک اثر ارزشی کردیم که انجام هم شد. من با خود گفتم از زیر سنگ هم شده باید پول تولید این فیلم را تهیه کنم.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.