سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱

نقد شفاهی فیلم های اکران

آذین: «خواب زده ها»ی جیرانی فیلم مهم و با ارزشی در سینما محسوب نمی شود

ساره بیات  و فرهاد اصلانی و صابر ابر در پشت صحنه فیلم سینمایی «خواب زده ها» به کارگردانی فریدون جیرانی

سینماپرس: یک منتقد و مدرس سینما با بیان اینکه «خواب زده ها» فیلم سینماگران خواب زده کشور است، گفت: این فیلم گر چه از آثار رایج تجاری مشابه یک سر و گردن بالاتر است و جیرانی دست کم در سر هم بندی عناصر فیلمش هوشیاری به خرج داده ولی هیچ حرف قابل تاملی در ساخت ، پرداخت و محتوا ندارد و فیلم مهم و با ارزشی محسوب نمی شود.

جبار آذین، منتقد و مدرس سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «خواب زده ها» جدیدترین ساخته فریدون جیرانی اظهار داشت: «خواب زده ها» حاصل تصورات، تلقی ها و توهمات یک سینماگر خواب زده از مسائل، مفاهیم عینی، ذهنی زندگی و آدمک های تک بعدی اطراف او به زبان سینما است. 

وی در ادامه افزود: فریدون جیرانی که با عبور از موانع و سنگلاخ های فیلمسازی کشور مسیر حرفه ای شدن را در تولید آثار سینمایی و تلویزیونی پیموده ، به نظر می رسد که چند سالی است قادر به ساختن فیلم های خوب نیست.

این منتقد و روزنامه نگار یادآور شد: او که نوآوری و خلاقیت از عناصر اصلی برخی  از آثارش بوده ، به ظاهر کمی زودتر از زمان موعود آردها را ریخته و الک ها را آویخته است چرا که فیلم های اخیر او به ویژه «خواب زده ها» علیرغم نشانه هایی از سینما دیگر نوآور و خلاق نیستند و حرف های شنیدنی برای گفتن ندارند و حتی تماشاگر آثار تجاری را هم سرگرم و راضی نمی کنند.     

آذین ادامه داد: «خواب زده ها» با آنکه از جفت و بست فیلمنامه، ساختار سینمایی و قدرت بازیگری تهی نیست، علیرغم به کار گیری موضوع های آشنا و انواع ترفندهای سرگرم سازی مخاطب نه تنها برای فریدون جیرانی امتیازی در فیلمسازی تلقی نمی شود بلکه از نظر تماشاگر هم به عنوان اثری که ارزش پول خرج کردن و تماشا را داشته باشد، مقبولیتی ندارد.

این مدرس سینما تصریح کرد: تلاش همیشگی این فیلمساز در تلفیق سینمای قصه گوی اجتماعی و سینمای گیشه پسند برای ایجاد ترکیب مناسب سینمایی ، اجتماعی سرگرم کننده این بار در «خواب زده ها» جواب نداده و به ترکیب سینمای نازل، سطحی و اغواگرایانه که سوداگرانه کاسه و کاسبی در مقابل تماشاگر به دست گرفته تبدیل شده است.

وی در ادامه افزود: نگاه، آگاهی و برداشت سطحی فیلمساز از مقوله های انسانی، اخلاقی، دینی و عرفی با مرگ ، حق الناس و تلقی های ساده انگارانه او و دوختن البسه تنگ و بی قواره داستانی و سینمایی برای آنها باعث شده تا این مفاهیم در فیلم او بی ثمر  مانده و ماحصل کار فیلمی شود که قصد دارد به هر قیمت پول تماشاگر را به جیب زند.

آذین در پایان گفت: «خواب زده ها» که می توانست خوابزده های واقعی جامعه ما را در قاب های سیاست، اقتصاد و فرهنگ به تصویر کشد در شمایل فعلی تنها به قاب نمایش فیلمسازان و هنر فروشان مبدل شده که خود به دلیل دوری از باورهای و دوری از فرهنگ جامعه و شناخت اندک از مردم و استفاده نا مناسب از عوامل و عناصر سینمایی خواب زده اند.

برچسب‌ها

نظرات

  • مونا ۱۳۹۳/۰۷/۰۸ - ۱۵:۲۳
    1 1
    خواب زده ها فیلم ضعیفی بود . جیرانی فیلمهای خوب زیاد ساخت اما حالا درجا میزند
  • مسعود ۱۳۹۳/۰۷/۰۹ - ۱۳:۳۹
    0 0
    در کلام آقای آذین تناقضی آشکار به چشم می خورد ، وی از سویی جیرانی را نوآور و خلاق در برخی آثارش معرفی می کند و از سویی دیگر او را متهم به ایجادتلاشی همیشگی برای تلفیق سینمای قصه گوی اجتماعی و سینمای گیشه پسند می کند و براین باور است که برداشت سطحی جیرانی از مقوله های انسانی و... باعث شده تا از او فیلمی بی اثر و بی ثمر به بار نشیند و در صدد آن است تا تنها و به هر قیمتی پول تماشاگر را به جیب زند. اگر تلاش فیلمساز که به قول منتقد محترم مجرب است و گیشه پرداز و تلاشی همیشگی در این جهت دارد تنها برای پر کردن جیب بوده است چگونه از نظر تماشاگر مقبولیتی نداشته و ارزش پول خرج کردن را ندارد و از طرفی نمی دانم بر اساس چه معیار و ملاکی آقای آذین از جانب تماشاگر سخن می گوید و سودای کاسبکارانه فیلمساز را - حتی اگر صحیح هم باشد - ناموفق می داند به نظر منِ تماشاگر هرچند فیلم دارای انسجام درونی قدرتمندی نیست و پردازش شخصیت ها علی رغم بازی نسبتاً محکم بازیگران ضعیف به نظر می رسد اما ابتنای دال مرکزی فیلم بر دروغ استوار است، دروغی که قبح و خبث اش فرو پاشیده ومرزی درهم ریخته با راستی و صلاح دارد وقوت فیلم در بیان صادقانه و بی ریای عشق است در دورانی که نیکنامی در متن جامعه رو به زوال است . به قول سعدی : سعدیا دور نیکنامی رفت / نوبت عاشقی اشت یکچندی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.