چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴

تاثیر مثبت و منفی آثار سینمایی بر کودکان/۲

ترکمانی: تولیدات غیرایرانی جریان فرهنگی دلخواه خود را به کودکانمان می‌آ‌‌موزند./ دولتی‌ها برای فیلمسازان مانع نتراشند!

نادره ترکمانی*

سینماپرس: نادره ترکمانی کارگردان سینما در آشتانه برگزاری جشنواره کودک گفت: تولیدات غر ایرانی در کنار پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان جریان فرهنگی مورد دلخواه خود را به مخاطبین می‌آ‌‌موزند.

وی  در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد تاثیرات مثبت و منفی آثار سینمایی بر کودکان و نوجوانان اظهار داشت: صحبت از تاثیر گذاری سینما بر جامعه و به طور مشخص بر کودکان و نوجوانان بحث مفصلی است. اما تاثیر سینمای کودک بر جامعه و کودکان و نوجوانان امر گریز ناپذیر و قطعی است. 

این کارگردان سینمای کودک در ادامه افزود: در حال حاضر کودکان و نوجوانان  نود درصد آثاری را که می بینند، ‌تولیدات غیر ایرانی است. هجوم آثار جهانی اعم از خوب ، بد، قوی و ضعیف بدون هیچ کنترل و انتخابی تمام اوقات آزاد بچه‌های ما را به خود اختصاص داده است. این آثار در کنار پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان جریان فرهنگی مورد دلخواه خود را به مخاطبین می‌آ‌‌موزند.

کارگردان «خاله سوسکه» ادامه داد: من اعتقاد ندارم که تمام این آثار مخرب و بد هستند،‌ چه بسا در بسیاری از این آثار نکات قابل تاملی است که برای کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها مفید و موثر است. اما اعتقاد دارم ما فرهنگی غنی و با ارزشی داریم که با سینمای ملی می‌توانیم آن را حفظ و به آیندگان منتقل کنیم.

وی گفت:  از قضا اگر جریان فرهنگ و میراث ارزشمند فرهنگی‌مان برای گروه مخاطب کودک و نوجوان تدارک دیده شود در آینده نتیجه و میوه‌اش قابل مشاهده خواهد بود. سرمایه گذاری برای فرهنگ و هنر کودکان و نوجوانان درختی است که امروز می‌کاریم و فردای نه چندان دور میوه‌اش را خواهیم چید.

ترکمانی یادآور شد: کودکان و نوجوانان نسل آینده‌ این سرزمین هستند. آشنایی و نزدیکی این گروه سنی به جذابیت‌های فرهنگی کشورمان،‌ نشان‌ دادن افتخارات و توانایی های این مرز و بوم به این نسل و ایجاد علاقه و شور به هنر، آموزه ‌های دینی و تمامی داشته های سرزمین‌شان، پرورش نسلی جسور، توانمند و متکی به نفس است.

این کارگردان سینما تصریح کرد: از تاثیر فیلم و سینما بر جامعه و علی الخصوص کودکان و نوجوانان به راحتی نمی‌توانیم بگذریم. اما اتفاقاً در طول گذشت ۳۵ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی ، به نظرم کمترین توجه به ژانر سینمای کودک و نوجوان بوده و حتی وقتی صحبت از دوران طلایی سینمای کودک در دهه ۶۰ می شود،‌ در یک مقایسه‌ اجمالی به راحتی می توان پی برد که حتی در آن سال ها هم کفه‌ حمایت به نفع سینمای کودک و نوجوان نبوده منتها نسبت به این سال ها از شرایط کلی بهتری برخوردار بوده است.

ترکمانی یادآور شد: از حق نباید بگذریم که خیلی‌ها در این سال ها برای اعتلای سینمای کودک و نوجوان زحمات فراوانی کشیدند،‌ کسانی که مویشان را در این راه سفید کردند و امروز همچنان عشق به سینمای کودک و نوجوان در آن ها موج می‌زند. جالب اینکه بسیاری از سینماگران مطرح و ارزشمند امروز با ساخت آثار کودک وارد عرصه سینما شدند، ‌آنها آثارارزشمندی برای کودکان و یا درباره‌ کودکان ساختند که ای کاش روزی به مرور این آثار و بازنگری آنها بپردازیم.

کارگردان «گرداله وعمه غوله» تصریح کرد: سینمای کودک در جهان هم طلایه دار عبور از مرزهاست. آثار تولید شده در این ژانر سینمایی در حالی که هنوز روی اکران سینماهای جهان است در اقصی نقاط دنیا به خصوص ایران پا به منازل ما می‌نهد و چشم ها و گوش های بچه‌های ما را به تسخیر خود درمی آورد، اتفاقی که هرگز برای فیلم های ایرانی نیفتاد و حتی فیلم سینمایی «کلاه قرمزی» و ماجراهایش هم با تمام جذابیت‌هایی که برای ما دارد نتوانست جهانی شود.

وی گفت:  اما «کونگ‌فو پاندا»،«‌شرک»، «خرس برادر»، «ماداگاسکار»، «عصریخبندان» ، «سیندرلا» و خیلی آثار دیگر جهانی شدند. یعنی هیچ یک از فیلم‌های کودک ایرانی چنین شرایطی را نداشت؟ یا ما فکر کردیم باید عقب نشینی کنیم چون به اندازه‌ آن طرف آبی‌ها توانایی نداریم؟

ترکمانی یادآور شد: من فکر می‌کنم ما هم قصه به اندازه‌ کافی داریم و هم نیروی کارآمد و عاشق. فقط موانع را از جلوی فیلمساز بردارند و انگیزه‌اش را نکُشند، ‌به فیلمساز اطمینان بدهند که از او حمایت می‌کنند و پشتیبانش هستند. باور کنید من برای هر فیلمی که می‌سازم چندین کفش آهنی پاره می‌کنم. برای بدست آوردن امکانات و حمایت ماه ها می‌‌دوم، ‌پیگیری می‌کنم، ‌توجیه می‌کنم، ‌توضیح می‌دهم و ‌وقتی که قرار است تولید کنم با جسم و روحی خسته و ضربه دیده کار را باید شروع کنم. این شاید اولین مانع برسر راه فیلمساز کودک است..... و تازه بعد از ساخته شدن فیلم تبر آقایان در شورای به ظاهر حمایتی آموزش و پرورش بر کمر فیلم وارد و مانع آفرینی ها آغاز می شود!

وی گفت: همانگونه که هنوز هم بچه ها را در برخی مدارس بی‌رحمانه خط‌ کش می‌زنند و مداد لای انگشتانشان می‌گذارند، شورای بازبینی فیلم در آموزش و پرورش فیلم کودک را خصمانه مورد بی‌مهری قرار داده و در مافیای پشت‌پرده تکه تکه‌اش می‌کند.  

نادره ترکمانی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: بی‌شک سینمای کودک و نوجوان سینمای آینده و جریان‌ساز است. بی شک کودکی که امروز فیلم خود را در سالن سینما ببیند و برای سینما رفتن تربیت شود، در آینده بیننده‌ واقعی و علاقمند به سینما ‌خواهد بود. یادمان باشد بچه‌ها نیز از سینما سهمی دارند که باید به آنها داده شود.  

برچسب‌ها

نظرات

  • سولماز ۱۳۹۳/۰۷/۰۹ - ۱۵:۱۳
    0 0
    با نظرات شما کاملاً موافقم و یک مورد را اضافه کنم که ما حتی یک مدیر کارامد در سینمای کشورمان ناشتیم و نداریم که محکم پشت سینمای کودک بایستد. همه از ایستادن پشت سینمای کودک طفره می‌روند. چرا؟ نمیدانم.
  • سينا ۱۳۹۳/۰۷/۲۴ - ۱۷:۰۶
    0 0
    مطمئنم روزي مديران سينمايي متوجه مي‌شوند كه بايد و بايد از گونه‌ي سينماي كودك پشتيباني كنن. اين سينما كودك باعث رونق هنر در بين مردم و شادي آفريني در جامعه است.حتي مديران لرشد در نظام جمهوري اسلامي نيز به اين موضوع واقف خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.