چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳

مجید مجیدی خبر ایسنا را تکذیب کرد

پشت پرده تشکیل کمپین سینماگران در حمایت از توافق هسته‌ای‌؛ شیطنت رسانه ای یا حرکت مرموز سیاسی؟

پوستر کمپین «نه به عدم توافق هسته‌ای»

سینماپرس: تشکیل کمپین شش نفره توسط برخی هنرمندان شناخته شده کشور در حمایت از توافق هسته ای توسط مجید مجید تکذیب شد اما سوال این است که شعار این کمپین که دیروز همراه با پوستری در یکی از رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب منتشر گردید اساسأ از چه منبعی استخراج و در قالب یک خبر در معرض انتشار عمومی قرار گرفته و چه اهدافی در پشت پرده آن بوده است؟

«عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، مجید مجیدی، رخشان بنی‌اعتماد،رضا میرکریمی و محمد مهدی عسگرپور در یک کمپین خواستار رسیدن به توافق هسته‌ای و حمایت مردم از این توافق شدند.«

به گرارش سینماپرس این جمله سرآغاز خبری بود که روز گذشته در سایت منسوب به جریان اصلاح طلب و به طور خاص خانه سینما و اندک جریان شبه روشنفکری موجود در خانواده بزرگ سینما منتشر شد.

 در ادامه این خبر آمد: در حالیکه آخرین مذاکران ایران برای توافق هسته‌ای ادامه دارد و اخیرا در نیویورک به نتیجه خاصی نرسید، ۶ فیلم‌ساز ایرانی با راه‌اندازی کمپینی در توییتر، خواستار رسیدن به توافق هسته‌ای و حمایت مردم از این توافق شده‌اند.

در پوستر این کمپین که عکس این ۶ فیلم‌ساز قرار گرفته دعوت شده که به این کمپین بپیوندند و نوشته شده است: «هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست.»

به محض انتشار این خبر در حالیکه سینماپرس در جستجوی اصل ماجرا بود خبرگزاری فارس طی یادداشتی کوتاه ولی تحلیلی نوشت:

 ۶ فیملساز ایرانی این بار در روشی متفاوت فضای مجازی را برای اظهار نظر درباره یک مساله ملی انتخاب کرده‌اند، مساله‌ای به اهمیت پرونده هسته‌ای و برای این اظهار نظر هم روشی هنرمندانه را انتخاب کرده‌اند؛ انفعال!

این بار خبری از یک موضوع بین‌المللی نیست که بگوئیم چرا فلان فیلمساز جهانی برای رساندن حرف عده ای مسلمان مظلوم و بی پناه سکوت کرده و صدای اعتراضش را به گوش رسانه‌هایی که هر خبر و جمله‌ای از او برایشان مهم است، نمی‌رساند. این بار موضوع هسته‌ای در میان است و روش عجیبی که ۶ فیلمساز وطنی در حمایت از توافق هسته‌ای انتخاب کرده‌اند؛ کمپین اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی!

نکته قابل توجه در این کمپین، وجه بین‌المللی این ۶ فیلمساز است که ۵ فیلمساز اول کاملا چهره‌های شناخته شده هستند و عسگرپور نیز به سبب نایب رئیسی فیاپ به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شده است اما آنچه این رخداد را به شدت قابل تامل می‌کند عبارت عجیبی است که در پوستر آن به چشم می‌خورد: «هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست.»

در بخشی دیگر از این پوستر آمده است: «پیش از پایان سال می‌توان راه حلی برای این بحران نهفته‌ که بر همه ما تاثیر گذاشته است پیدا کنیم»

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و مجید مجیدی کارگردان سینمای ایران درباره برخی سوءتعبیرها و اخبار نادرست درباره حمایت ۶ نفر از کارگردانان سرشناس ایران از تیم مذاکرات هسته‌ای امروز در گفتگویی با خبرگزاری مهر منتسب به سازمان تبلیغات اسلامی توضیحاتی ارائه کرد و گفت این حرکت در مسیر منافع ملی است و شعار «هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست» به هیچ وجه مورد تایید امضاکنندگان این حرکت نیست!

مجید مجیدی که هم در عرصه داخلی و هم جهانی چهره‌ای شناخته‌شده است درباره خبرهایی که دیروز در رسانه‌ها مبنی بر ایجاد یک کمپین با شعار «هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست» در ابتدای صبحت‌هایش با تاکید بر اینکه از این حرکت هنرمندان سوءتعبیر شده است، بیان کرد: چند روز پیش از سوی آقای جواد ظریف وزیر امور خارجه با ما تماسی گرفته و خواسته شد که عده‌ای از هنرمندان که وجهه بین‌المللی دارند در مسیر مذاکرات هسته‌ای و برای احقاق حقوق حقه مردم ایران، دولت را یاری رسانند و به همین منظور پوستری از سوی وزارتخانه آماده شد که ما نیز آن را تایید کردیم و موکدا تشکیل یک کمپین را رد می‌کنم.

کارگردان «بید مجنون» افزود: این مذاکرات از سوی دولت جمهوری اسلامی به منظور حل مشکل پرونده هسته‌ای انجام می‌گیرد و تاکید همه ارکان نظام بر این است که با حفظ شان و حقوق مردم باشد و همه هنرمندان از جمله ما ۶ نفری که حمایت خود را از مذاکرات اعلام کردیم، حرفمان جز حفظ عزت نظام و مردم ایران نیست.

وی افزود: همه ما بارها در سخنان مقام معظم رهبری شنیده‌ایم که ایشان فرموده اند به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای اعتماد دارند و با چنین تاکیدی دیگر حجت بر همه ما تمام است. ما هم با علم به اینکه تیم مذاکره کننده هسته ای امین مردم و نظام هستند به این حرکت پیوستیم و هدف اول و آخرمان هم حفظ منافع ملی بوده است. من به شدت این تعبیرِ غلط که شعار «هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست» را به حرکت ما نسبت داده است، رد می کنم و این سوال را می‌پرسم که کدام عقل سلیمی می پذیرد که ایران به هر قیمتی بر سر پرونده هسته ای با غرب به توافق برسد که اگر قرار بود هر آنچه آنها می گویند ما بپذیریم، مذاکرات تاکنون چندین باره به نتیجه رسیده بود.

کارگردان «بچه‌های آسمان» با اشاره به اینکه شاید در ترجمه مفاهیم سوءتعبیرهایی رخ داده است، بیان کرد: نه نظر دولت و نه قطعا نظر ما این نبوده است که بگوییم به هر قیمتی باید مذاکرات به نتیجه برسد. به اعتقاد من باید بررسی شود که ریشه این سوءتعبیرها کجاست تا نه دولت تضعیف شود نه هنرمندان.

این کارگردان مطرح سینمای ایران که این روزها مشغول ساخته پروژه بین المللی «محمد (ص)» است در پایان گفت: این سوءتفاهم ها و تعبیرهای غلط باید به شکل منطقی رفع شود. من یقین دارم که نظر همه ارکان نظام و مردم و هنرمندان بر این است که حق و عزت ملت ایران باید در مذاکرات هسته ای به رسمیت شناخته شود.

محمد مهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما که نامش در این پوستر و خبر آمده است هم در در گفتگویی در پاسخ به اینکه جمله‌ای در بیانیه آمده که برخی‌ها را در داخل به مخالفت وا داشته است‌،جایی که گفته شده «هر توافقی بهتر از عدم توافق است»، پاسخ داد: اولا جدا کردن و درشت کردن یک جمله از متنی که در آن شرایطی نیز برای مذاکره ذکر شده است کار صحیحی نیست. چون این‌ها با هم معنا می‌دهند. دوما از متن انگلیسی بیانیه و ترکیب امضا کنندگان کاملا مشخص است که این نامه خطاب به طرف غربی‌ نوشته شده است و هدف آن آشنا کردن افکار عمومی جهانی با مسئولیت خطیری است که به عهده طرف‌های مذاکره کننده غربی است و همچنان معتقدیم هر توافقی با ایران برای غربی‌ها بهتر از عدم توافق است. بدیهی است اگر می‌خواستیم پیامی برای داخل داشته باشیم‌، متن را فارسی منتشر می‌کردیم و از بزرگان دیگری از سینما می‌خواستیم ما را همراهی کنند.

گفتنی است که در پوستر دیروز خواسته های رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران در توافقات هسته ای به صورتی کاملآ ناخوانا ذکر شده بود و این ابهام را در مورد سینماگران مذکور مضاعف می ساخت که بر خلاف نظر مقام معظم رهبری بر توافق عزتمندانه با غرب، جامعه هنری کشور خواهان هر گونه توافق و به هر قیمتی در مذاکرات هسته ای می باشند!

گزارش سینماپرس حاکیست، حال باید پرسید با توجه به پوستری که با همین شعار ابهام برانگیز در سایت منتسب به جریان اصلاح طلب کشور منتشر گردید، منشأ اصلی آن کدام جریان و محفل بوده و اساسآ خبرگزاری ایسنا از چه منبعی این خبر و پوستر را در حالیکه مورد تأیید افرادی چون مجید مجیدی نیست بدست آورده و آن را منتشر نموده است.

به نظر می رسد در فضایی که سینمای ایران به آرامش و در عین حال کشف حقیقت و افشای هوشمندانه برخی چهره ها و جریانات سیاسی پشت پرده سینما نیازمند است اینگونه فضاسازی های رسانه ای قابل تأمل و پیگیری است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.