چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷

پشت صحنه کمپین «نه به عدم توافق هسته‌ای» چه کسانی هستند؟

پوستر کمپین «نه به عدم توافق هسته‌ای»

فارس: روز گذشته صفحه‌ای در شبکه اجتماعی توئیتر به راه افتاد که در آن شش سینماگر ایرانی مطرح در عرصه بین‌الملل بر خلاف منافع ملی کشورمان از همگان خواستند تا این جمله را در شبکه‌های مجازی فریاد بزنند که «نه به عدم توافق هسته‌ای».

«عدم توافق بهتر از توافق بد است» این سخن بنیامین نتانیاهو و جان کری نخست وزیر اسرائیل و وزیر خارجه آمریکاست که هدف خود از مذاکرات هسته‌ای با ایران را به صورت شفاف بیان کرده‌اند.

آنها معتقدند در راستای منافع ملی آمریکا و اسرائیل و امنیت رژیم صهیونیستی نمی‌توان با ایران به توافق بدی رسید که در آن ایران بتواند ولو در بلند مدت از بازرسی‌های روزانه دوری کند، سانتریفیوژهای بیشتر داشته باشد، مراکز غنی سازی جدید بسازد، غنی سازی بالای ۵ درصد داشته باشد و ذخیره سازی اورانیوم غنی شده انجام دهد.

اما روز گذشته صفحه‌ای در شبکه اجتماعی توئیتر با هشتگ «#no۲nodeal» به راه افتاد که در آن شش سینماگر مطرح در عرصه بین‌الملل یعنی رضا میرکریمی، رخشان بنی‌اعتماد، مجید مجیدی، اصغر فرهادی، محمدمهدی عسگرپور و عباس کیارستمی بر خلاف منافع ملی کشورمان از همگان خواستند تا این جمله را در شبکه‌های مجازی فریاد بزنند که «هیچ توافقی بدتر از "عدم توافق" نیست».

در پوستر این کمپین که به زبان انگلیسی راه‌اندازی شده، آمده است: «‌قبل از پایان سال، بحرانی نهفته که می‌تواند بر زندگی همه ما تأثیر بگذارد می‌تواند حل و فصل شود. تحریم‌ها بر مردم عادی ایران تأثیر گذاشته است نه بر برنامه هسته‌ای ایرانیان.»!

پس از آن در جدولی چنین آمده است:

 در صورت توافقدر صورت عدم توافق
بازرسی روزانه بلهنه
سانتریفیوژهای بیشتر خیربله
مراکز غنی سازی جدیدخیربله
غنی سازی بالای ۵ درصد خیربله
ذخیره سازی اورانیوم غنی شده خیربله
تولید پلوتونیوم خیرممکن
بمب اتمی  خیرممکن

این در حالی است که بارها توسط مقامات ایرانی از مقام معظم رهبری تا معاونان خرده پای دستگاه‌های مربوط به مسئله هسته‌ای گفته شده است که حتی در صورت عدم مذاکره و عدم شکل‌گیری توافق، ایران به سوی بمب اتمی و تولید بیش‌از معمول ماده سمی پولوتونیوم نخواهد رفت.

همچنین مقامات رسمی ایران از جمله وزیر خارجه و رئیس جمهور اعلام کرده‌اند که در درون مذاکرات جامع هسته‌ای به دنبال دست‌یابی به حق هسته‌ای ملت ایران در داشتن حق غنی‌سازی در همه سطوح، ساخت مراکز غنی‌سازی جدید، تولید سانتریفیوژهای جدید با کیفیت‌ها و نسل‌های پیشرفته‌تر و ذخیره اورانیوم غنی شده هستند.

حال سوالی که با دیدن اسامی این کارگردانان در کنار چنین ادعاهایی علیه امنیت ملی مطرح می‌شود این است که چه کسانی پشت صحنه به راه افتادن چنین کمپینی قرار دارند؟

از روز گذشته شایعات بسیاری در این باره شکل گرفته است؛ برخی، جریان‌هایی در خانه سینما و برخی جریانات درون دولت را پشت صحنه شکل‌گیری چنین کمپینی می‌دانند؛ شایعاتی که هیچ کدام از آنها را نمی‌توان تایید کرد.

اما اگر این شنیده‌ها صحت داشته باشد این سوال مطرح می‌شود که کسانی که خود را از وابستگی به دولت‌ها و آنچه «سفارشی‌سازی» خوانده می‌شود، بری می‌دانند چگونه در چنین مسئله مناقشه‌انگیزی در کمپین «نه به عدم توافق هسته‌ای» حاضر شده‌اند؟

بنابر این گزارش، به نظر می‌رسد جریان سیاسی موسوم به اعتدالیون تلاش می‌کند با استفاده از شخصیت‌هایی هنرمند در چنین کمپین‌هایی به زعم خود یک تفکر غیرمقبول را در میان آحاد مردم جا بیاندازند.

تلاشی مذبوحانه که مسلما توسط مردمی که ده سال است برای حق هسته‌ای خود همه گونه مصیبتی را تحمل کرده‌اند مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت.

تلاش‌ها برای گفت‌وگوی رسانه‌ای با کارگردانان حاضر در این کمپین بی‌نتیجه مانده و هنوز هیچکدام از آنها تایید رسمی یا تکذیب رسمی نسبت به حضور خود در این کمپین نداشته‌اند و حتی شنیده شده است که قرار است در روزهای آتی شخصیت‌های موجه دیگری به این کمپین بپیوندند.

مسلما باقی ماندن رضا میرکریمی و محمدمهدی عسگرپور با توجه به کارنامه مثبت فیلم‌سازی آنها سوالات متعددی را برای دوستداران آنها در پی خواهد داشت که البته مسلما این دو کارگردان نیز در صورت یافتن حقایق کمپین «نه به عدم توافق» و آنچه که این کمپین تلاش کرده آن را به مخاطب داخلی و خارجی برساند، همچون مجید مجیدی از این کمپین خارج خواهند شد و خبرگزاری فارس همچنان برای دستیابی به نظر این هنرمندان تلاش خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.