دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵

تاثیر مثبت و منفی آثار سینمایی بر کودکان/ ۷

قناعت: شرایط بد اکران فیلم‌های کودک مانع از تأثیرگذاری عمومی آثار بر کودکان است

حسین قناعت کارگردان فیلم زخم شانه حوا در نشست

سینماپرس: حسین قناعت فیلمساز ژانر کودک، پیرامون میزان تاثیرگذاری برگزاری جشنواره فیلم کودک در اخلاق و تربیت کودکان، گفت: شرایط بد اکران مانع از تأثیرپذیری کودکان همه نقاط ایران زمین از فیلمهای مربوط به خودشان است.

قناعت در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «اگر بعدها فیلم های به نمایش درآمده در جشنواره شرایط اکران عمومی در کشور را به دست بیاوردند تازه می توانند با تمام کودکان کشور ارتباط برقرار کنند، چرا که برخی فیلم ها به دلیل شریط بد اکران، بعد از جشنواره فیلم کودک نمی توانند با مخاطب واقعی خود که همان کودکان هستند ارتباط برقرار کند.»

وی ضمن بیان اینکه آرزو دارد «دزد و پری» را در کنار کودکان که مخاطبان اصلی فیلم هستند ببیند، افزود: «وقتی فیلمی در تهران و کل کشور اکران عمومی شود و آموزش و پرورش کودکان را برای تماشای این فیلم ها از طریق مدارس به سینماها ببرند قطعا در سطح وسیع تری تاثیرگذار خواهد بود ضمن اینکه این نوع استقبال به منِ فیلمساز انرژی می دهد تا اثر بعدی را با تامل بیشتری خلق کنم.»

قناعت ضمن بیان اینکه فیلم های کودک حتما نباید نگاه آموزشی داشته باشند، بیان داشت: «کودک به سرگرمی نیاز دارد، یک سرگرمی سالم که بتواند بر روان آن ها تاثیر مثبت اخلاقی بگذارد؛ پس در گام اول باید برای سرگرمی کودک فیلم بسازیم و بعد بُعد تربیتی را در نظر بگیریم. باید به وسیله فراهم کردن شرایط سرگرم کننده برای کودک، او را آماده پذیرش مسائل تربیتی کنیم.»

قناعت با تاکید بر اینکه تنها چیزی که از سینمای کودک باقی مانده همین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان است، اظهار داشت: «اولین عنصری که من در فیلم هایم به وجود آن اهمیت می دهم، سرگرم کردن کودک است. من باید به عنوان یک فیلمساز کودک را سرگرم کنم و بعد با طرح مسائل ریز آموزشی، در تربیت کودک نقش آفرین باشم. چه ایرادی دارد با فیلم های سرگرم کننده کودک را آموزش دهیم؟ حتما که نباید در فیلم هایمان مسائل آموزشی را خیلی پررنگ کنیم که کودک فیلم را پس بزند!»

قناعت که با «دزد و پری» در جشنواره فیلم کودک حاضر شده است، افزود: «جشنواره فیلم کودک بیشتر بر روی کودکان شهری که جشنواره در آن برگزار می شود، تاثیر می گذارد نه همه بچه های این سرزمین؛ چرا که فیلم برای آنان به نمایش در می آید؛ جشنواره بُعد کوچکی دارد.»

وی ادامه داد: «در ادبیات ما بیشترین کتبی که برای کودک و نوجوان وجود دارد، شعاری بود. اما در کتاب های خارجی مثل «نیکولا کوچولو»، «رامونا» و ... که به فارسی ترجمه شده است مسائل تربیتی و آموزشی را بسیار ریز در کنار سرگرم کردن کودک بیان می کند. در ادبیات کودک همیشه مسائل سرگرم کننده کمتر بوده که البته امروزه به آن دقت بیشتری می کنند.»

قناعت در پایان تاکید کرد: «اگر جشنواره کودک و نوجوان از بین برود انگیزه تولید فیلم های کودک هم از بین می رود. جشنواره بیشتر عنصر محرکی برای فیلمسازان این ژانر است اما اکران عمومی فیلم ها در سراسر کشور مهم ترین بُعد  ماجرا است.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.