شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷

در مراسم رونمایی از فیلم های سینمای مقاومت

ایوبی: همه سینمای ایران سینمای مقاومت است/ شرف الدین: باید تناسب قابل قبولی بین تولیدات دفاع مقدس و سایر آثار وجود داشته باشد

حجت اله ایوبی

سینماپرس: حجت‌اله ایوبی با تأکید بر اینکه سینمای ایران، سینمای مقاومت است، بیان کرد: سینمای دنیا را آمریکایی‌ها گرفته‌اند اما سینمای ایران با یک ادبیات و بیان متفاوت در مقابل سینمای هالیوود ایستاده است و به همین دلیل باید سینمای ایران را سینمای مقاومت دانست.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، مراسم رونمایی از مجموعه آثار برگزیده سینمای مقاومت ظهر امروز با حضور جمعی از مدیران سینمایی، سینماگران و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات موسسه رسانه‌های تصویری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم،حسین مسافرآستانه مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری که مجموعه ۳۰ فیلم سینمای مقاومت توسط وی آماده عرضه شده است، نیز درباره این مجموعه گفت: در این پکیج ۲۸ فیلم سینمایی و همچنین دو دی‌وی‌دی شامل ۱۲ فیلم کوتاه با کمک انجمن سینمای جوانان آماده شده است که باید در این راستا از بنیاد فارابی، موسسه هنری تصویری سوره، انجمن سینمای جوان و همچنین بعضی از تهیه‌کنندگان سینمای دفاع مقدس از جمله آقای کاسه‌ساز تشکر کنم.

وی ادامه داد: شورایی مرکب از آقایان رضاداد، احسانی، شورجه، کمال تبریزی، معززی نیا و سیمونیان تشکیل و به انتخاب این شورا ۳۰ اثر دفاع مقدس برای ارائه جمع آوری شد.

مسافر آستانه افزود: متأسفانه بعضی از این فیلم‌ها کیفیت چندان مناسب و خوبی نداشتند و موسسه رسانه‌های تصویری هزینه و زمان زیادی صرف کرد تا این فیلم‌ها را با بهترین کیفیت به این مجموعه برساند. در حال حاضر تمام فیلم‌های این پکیج اصلاح کیفیت و رنگ شده‌اند و باید برای این منظور از تمام دوستان تشکر کنم.

وی گفت: همه فیلم‌های مجموعه ۳۰ فیلم مقاومت به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی زیرنویس شده است.

شرف‌الدین: اگر تنها به جشنواره‌ها بسنده کنیم کاری از پیش نمی‌بریم

در در ادامه این مراسم، محمدرضا شرف‌الدین مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: فرهنگی که زایش ندارد محکوم به فناست و ما آثار چنین چیزی را اکنون در غرب مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما امروز در حال صادر کردن فرهنگ‌مان با همین امکانات ناچیز هستیم چرا که برای کرامت انسانی پیام داریم و همین پیام ما جایگاه خود را در غرب پیدا کرده و می‌کند اما غرب با دستاویز قرار دادن مسائل سخیفی مانند اعلامیه حقوق بشر که خودشان به آن پایبند نیستند، نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس با تشکر از ایوبی برای همکاری در برگزاری جشنواره مقاومت و تهیه مجموعه ۳۰ فیلم سینمای مقاومت اظهار کرد:‌ عرصه تولید، عرصه بسیار خطیری است. ما اگر تنها بخواهیم به جشنواره‌ها بسنده کنیم کاری از پیش نمی‌بریم. البته من سینمای دفاع مقدس را جدا از سینمای ایران نمی‌دانم و مانند برخی نمی‌گویم که باید اکثر قالب فیلم‌ها باید در ژانر دفاع مقدس باشند. 

شرف‌الدین در عین حال خاطرنشان کرد: اگر می گوییم تولید داشته باشیم بدان معنا نیست که سهم بیشتری برای ژانر دفاع مقدس می خواهم ولی معتقدم باید تناسب قابل قبولی بین ژانر دفاع مقدس و سایر فیلم‌ها وجود داشته باشد، ضمن آنکه می‌دانیم ارزش‌هایی که ما برای آن انقلاب کردیم و جنگیدیم در فیلم‌های ژانرهای دیگر جاری خواهد بود. در هر صورت امیدوارم شاهد تولیدات درخوری در حوزه دفاع مقدس باشیم.

خزاعی: مجموعه فیلم‌های دفاع مقدس می‌تواند سفیر سینمای ایران باشد

بر اساس این گزارش، در بخش بعدی مراسم محمد خزاعی دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مقاومت که به تازگی از کشور روسیه بازگشته است، در سخنانی گفت: جشنواره مقاومت تازه دومین هفته برگزاری‌اش را در غزه و روسیه به پایان رسانده و در هفته‌های بعد نیز قرار است در سایر کشورهای دنیا برگزار شود اما می‌خواهم از آقای ایوبی تشکر ویژه‌ای کنم برای آماده‌سازی این مجموعه چرا که این مجموعه می‌تواند سفیر بسیار خوبی برای سینمای ایران باشد و امیدوارم آماده‌سازی اینگونه مجموعه‌ها همچنان ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: من در سفرهای متعددی که در چند سال گذشته به کشورهای متعدد داشتم دیدم که همه خواهان سینمای ایران هستند و سینمای ایران را چقدر دوست دارند. از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز بالغ بر دو هزار فیلم سینمایی تولید شده است که اگر ۲۰۰ فیلم هم به طور کامل در دسترس نباشد باز هم ۱۸۰۰ فیلم به طور کامل در اختیار است که از این بین حتما ۵۰۰ فیلم قابلیت عرضه جهانی را دارد و اگر به دیپلماسی فرهنگی اعتقاد داریم باید بتوانیم از ظرفیت سینما استفاده کنیم و این آثار را به کشورهای مختلف عرضه کنیم.

خزاعی در بخش پایانی صحبت‌های خود از رونمایی کتاب‌های مقاومت طی روزهای آینده ادامه برگزاری جشنواره در استان ها و ارائه یک گزارش کامل از جشنواره سیزدهم خبر داد.

ایوبی: همه سینمای ایران سینمای مقاومت است

در بخش انتهایی مراسم، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی با ابراز تشکر از حضور معنادار دست‌اندرکاران سینمای دفاع مقدس برای تهیه این مجموعه فیلم گفت: کار برای دفاع مقدس در درجه اول نیازمند به همدلی و همراهی است و تنها بخشی از توان سینمایی کشور برای فعالیت در سینمای دفاع مقدس کافی نیست بلکه لازم است همه ظرفیت‌ها تجمیع شوند تا تنها گوشه‌ای از این فرهنگ و رشادت‌های تکرارناشدنی را ترسیم کنیم.

وی افزود: ما در سازمان سینمایی در این اندیشه بودیم که دهه‌ای را از ۲۱ شهریور که روز ملی سینما است تا ۳۱ شهریور که آغاز هفته دفاع مقدس است به نام هفته راویان حماسه برگزار کنیم و طی آن از همه کسانی که در این سال‌ها برای سینمای دفاع مقدس تلاش کردند تقدیر و تشکر کنیم اما به این نتیجه رسیدیم که بهتر است همه انرژی‌ها به جشنواره مقاومت آورده شود اما فکر می‌کنم برای سال‌های بعد ایده بدی نباشد و شاید این کار توسط سازمان سینمایی صورت گیرد.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: همه سینما خود را دلبسته و وابسته سینمای دفاع مقدس می داند و همه سینماگران علاقمندند تا دلبستگی و سرسپردگی خود را در این عرصه نشان دهند و امیدوارم این فضا به وجود بیاید و همه کسانی که در دفاع مقدس بودند اگر احساس کنند جز دفاع مقدس خبر دیگری نیست این دلبستگی را احساس خواهند کرد و خواهند آمد چرا که همه ما آن فضا را تجربه کردیم و می‌دانیم که چقدر در آن ایام همه ساده و صادقانه می‌آمدند و بدون آنکه بخواهند مطرح شوند می‌رفتند.

معاون وزیر ارشاد در ادامه تأکید کرد: کار برای دفاع مقدس دشوار است و کسانی که در سی سال گذشته با افتخار خودشان را وقف کردند باید از آنها تشکر کرد و از آنانی که تمام انرژی خود را وقف دفاع مقدس کردند و تهیه‌کنندگانی که اولویت‌شان دفاع مقدس بود با وجود اینکه همه می‌دانیم این راه راه چندان همواری نیست.

وی در ادامه بیان داشت: خیلی تلاش شد تا این مجموعه آماده شود و از روز اول که بنده این طرح را ارائه دادم همه با عشق و تلاش و علاقه آن را انجام دادند تا کار به سرانجام برسد البته خودمان را متعهد کرده بودیم که سمفونی فیلم‌های دفاع مقدس و غزه را نیز آماده کنیم که بخشی از آن در مراسم افتتاحیه توسط آرش امینی انجام شد.

رئیس سازمان سینمایی در بخش بعدی سخنانش اظهار داشت: امیدوارم همه این کارها بهانه‌ای برای تولید باشد و امیدوارم که این اراده مشترک در بین همه فعالان سینمای دفاع مقدس شکل بگیرد و کارهای خوبی ساخته شود و کارهای آنها را معرفی کنیم.

وی ادامه داد: این‌طور نیست که تصور کنیم دنیا فقط نوعی از فیلم‌ها را می‌پسندد. تنها به عنوان یک نمونه باید بگویم در هفته فیلمی که سال‌ها قبل و در زمان مسئولیت من در فرانسه برگزار کردیم با اینکه کسی فکرش را نمی‌کرد، فیلم «ارتفاع پست» پرمخاطب‌ترین فیلم هفته فیلم ایران در این کشور شد.

معاون وزیر ارشاد در ادامه سخنانش با ابراز امیدواری از اینکه احیای سینمای دفاع مقدس بتواند باعث ایجاد همدلی و همبستگی شود، گفت: امیدوارم احیای این فیلم‌ها باعث ترجیح دادن دیگران بر خود شود و فرهنگ بسیجی را در جامعه و به خصوص در جامعه سینمایی زنده کند. ما امروز بیش از پیش نیاز به این فرهنگ داریم که فقط خود را نبینیم و توجه‌مان به دیگران هم باشد.

حجت‌اله ایوبی در پایان سخنانش با تأکید بر اینکه سینمای ایران، سینمای مقاومت است، بیان کرد: سینمای دنیا را آمریکایی‌ها گرفته‌اند اما سینمای ایران با یک ادبیات و بیان متفاوت در مقابل سینمای هالیوود ایستاده است و به همین دلیل باید سینمای ایران را سینمای مقاومت دانست.

رئیس سازمان سینمایی گفت:‌ حرف‌های دفاع مقدس جذاب و گفتنی است و اگر آن را بتوانیم خوب، درست و دسته‌بندی شده به مردم دنیا منتقل کنیم برای همه مردم دنیا جذاب است.

وی در خاتمه اظهار داشت: یکی از خاطرات خوب همه ما دفاع مقدس است و با وجود آن همه بمباران و مشکلات حس خوشبختی می‌کردیم اما شاید آن حس همدلی و وفاق شاید هیچ وقت دیگر تکرار نشود و امیدوارم این روحیه همدلی و ایثار و دیگران را به خود ترجیح دادن دوباره در بین مردم به خصوص جامعه سینمایی زنده شود چرا که در بین اهالی سینما به این از خودگذشتگی‌ها نیاز داریم. 

بر اساس این گزارش حجت‌الله ایوبی، محمد احسانی، محمدرضا جعفری‌جلوه، علیرضا رضاداد، حبیب ایل‌بیگی، حسین مسافر آستانه، آرش امینی، سردار جواد جباری، محمدرضا شرف‌الدین، حبیب‌الله کاسه‌ساز، سعید سعدی، سیمون سیمونیان، سیاوش حقیقی، لادن طاهری، رضا بشردوست، محمدرسول صادقی، محمود عاطفی،  محمد خزایی و محمد بزرگ‌نیا از جمله مسئولین و سینماگران حاضر در این مراسم بودند که در پایان به نشانه رونمایی از این مجموعه ارزشمند عکس دسته‌جمعی با مجموعه آثار برگزیده سینمای مقاومت انداختند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.