شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹

رویکرد تعاملی خانه سینما برای فشار بر مجلس!

پاسخ منفی شمقدری به دعوت علم الهدی برای سخنرانی در خانه سینما / همایش«آسیب شناسی اکران»؛ تقویت یا تضعیف قانون؟

جواد شمقدری*

سینماپرس: در اقدامی بی سابقه ظرف سالهای گذشته، جواد شمقدری کارگردان سینما و رئیس سابق سازمان سینمایی کشور از سوی خانه سینما برای سخنرانی در همایش «آسیب شناسی اکران» دعوت شد اما این دعوت تحلیل های متعددی در پی دارد که شمقدری را از پاسخ مثبت به خانه سینما منصرف ساخته است.

بنا به گزارش خبرنگار سینماپرس، این دعوت در حالی توسط امیر حسین علم الهدی دبیر این همایش صورت گرفته است که برخی سوابق رفتاری و گفتاری متولیان این نشست و مدیران اصلی خانه سینما در برخوردهای تند و مخرب و فضاسازی های رسانه ای علیه شمقدری در مدت مدیریت وی و حتی یکسال گذشته بر کسی پوشیده نیست.

این همایش تا که چند روز پیش از سوی فرهاد توحیدی رئیس هیأت مدیره خانه سینما در رسانه ها «تعدد مراکز تصمیم گیری اکران فیلمها» عنوان گردیده بود، در پی تصمیم نظارتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون اصل نود مبنی بر توقف اکران فیلمهای حامی فتنه ۸۸ با عناوین« عصبانی نیستم» و «قصه ها» پایه ریزی شد و واکنش های متعددی را همراه داشت.

 انتشار خبر راه اندازی چنین همایشی از سوی خانه سینما، اگر چه اصل برگزاری آن مورد تأیید همه سینماگران است، موجی از اعتراضات و کنایه ها را نسبت به برگزار کنندگان آن در رسانه ها و محافل سینمایی راه انداخت؛ چرا که سکوت برخی از آنان در موضوع تحریم شش فیلم مجوزدار توسط حوزه هنری در دو سال پیش و در مقابل برخوردهای غیر قانونی و حتی قانون ستیزانه در بحث تعطیلی قانونی و رسمی خانه سینما و انجام تحصن و اعتراضات دسته جمعی بدون مجوز در برابر این خانه، بالطیع رفتاری نیست که به زودی از ذهن و خاطر اهالی قانونمند سینما و مردم ایران از یاد برود.

حال اینکه امروز همان عده با برگزاری همایشی به ظاهر صنفی، شعار ضرورت تمکین از قانون سر داده و غافل از این هستند که باز هم در یک برنامه ریزی هدفمند سیاسی، در برابر اجرای یکی از مأموریتهای کاملأ قانونی معتبرترین و مهم ترین نهاد نظارتی کشور یعنی مجلس شورای اسلامی ایستاده اند و این خود جای بررسی جدی تری دارد تا شاید برخی سازمانهای حامی این تشکیلات از جمله سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فکر و تأمل بیشتری فرو رود.

با علم به اینکه موضوع قانونمندی و قانونگرایی تنها محدود به زمان استقرار دولتی خاص و با هدف و شعاری خاص نیست و در تمامی مقاطع مختلف باید محور هر گونه فعالیت در کشور باشد، به نظر می رسد همایش مورد اشاره که ابتدا با موج سازی رسانه ای توسط یک خبرگزاری منسوب به جریان اصلاح طلب و با انعکاس گفتگو و مطالب تند و تیز از سینماگران اعلام موجودیت نمود و سپس به ناگاه با تغییر عنوان همایش، در چرخشی آشکار با لحنی آرام تر در حال حاضر بکار خود ادامه می دهد؛ این روزها توسط یک جریان خاص مصادره شده است که با ظاهری فریبنده قصد تظاهر در دفاع از حقوق صنفی سینماگران را دارند؛ حال اینکه چنین نیست و ملاک تنها فشار بر مجلس در خصوص نمایش عمومی این دو فیلم خاص و البته سایر آثار مشابه و مسئله دار است. نامه تند و تحریک آمیز کانون کارگردانان به رئیس سازمان سینمایی یکی از گواهان این ادعاست.

 رویکرد منفی امیرحسین علم الهدی نسبت به مدیریت گذشته و تلاش گسترده وی در برخی جراید سینمایی در جهت تضعیف هر گونه تلاش و انگیزه مدیران پرتلاش دوره قبل فراموش ناشدنی است؛ حال با توجه به مدیریت همین فرد در امور سینمایی حوزه هنری در زمان تحریم شش فیلم مجوزدار وزارت ارشاد و اینک دبیری نشستی تخصصی در باب جلوگیری از به اصطلاح دخالتهای غیر قانونی در اکران فیلمها که این تناقضات به اندازه کافی اهالی سینما را مبهوت ساخته است!؟ بی شک جواد شمقدری در قبال دعوت وی بهتر می‌داند که توجیه اینگونه ابراز اشتیاق ها و دعوتها نه از سر دلسوزی برای سینما و تمایل برای تعامل با همه سلایق و دیدگاههاست؛ بلکه تنها دلیل آن ایجاد انحراف در افکار عمومی در جهت حفظ منافع جریان خاص سینما و شریک کردن وی در مقابله با اقدامات قانونی مجلس است؛ واگرنه کیست که نداند شمقدری در زمان مدیریتش بهترین تعامل را در چارچویهای قانونی با نمایندگان ملت داشته و اگر اعتراضی هم بوده به حوزه هنری به عنوان صاحب بیش از نود سینما در سراسر کشور بوده است که با رفتارهای غیرقانونی و اقدام تحریمی خویش ضربه ای بزرگ به فروش آثار سینماگران وطنی وارد ساخت.

 بنا بر اطلاع حاصله، شمقدری از هم اینک عدم تمایل خویش را برای سخنرانی در خانه سینما ابراز داشته و معتقد است این نشست تنها در صورتی موفق خواهد بود که در شکل و محتوای ظاهری و باطنی آن اولأ جایگاه نظارتی و قانونی مجلس و هر نهاد حکومتی دیگری که طبق قانون حق نظارت بر عملکرد دستگاههای اجرایی را دارد مخدوش نشود و برگزاری آن در حال حاضر، به زمان مناسب تر دیگری موکول گردد؛ ثانیأ متولیان برگزاری همایش پس از رعایت فرایند قانونی و رسمی تثبیت خانه سینما در مراجع ذیصلاح و انتخاب صحیح هیأت مدیره آن تعیین گردند نه در شرایط فعلی که همچنان هویت حقوقی این خانه و حتی مدیران اصلی آن همچنان در هاله ای از ابهام است.

نظرات

  • ماهان ۱۳۹۳/۰۷/۲۶ - ۱۷:۳۶
    1 0
    سلام سینماپرس عزیز شما دیگه چرا یکی به نعل میزنی و یکی به میخ؟ "در شرایط فعلی که همچنان هویت حقوقی این خانه و حتی مدیران اصلی آن همچنان در هاله ای از ابهام است." چه معنایی دارد؟! اصلا مطابق قانون چیزی به نام خانه سینما وجود خارجی ندارد؟ این یک هویت من درآوردی غیرقانونی است که بی تردید این آقایان را به مشکل می اندازد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.