یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷

همراه با جشنواره فیلم پروین اعتصامی/ ۱

پاکروان: فیلمسازان نباید از به تصویر کشیدن چهره واقعی زن مسلمان ایرانی دریغ کنند

تینا پاکروان در نشست فیلم عاشقانه های سرباز وظیفه رحمت

سینماپرس: تینا پاکروان کارگردان سینما همزمان با جشنواره فیلم پروین اعتصامی درباره شخصیت زن در سینمای ایران گفت: «امروزه در حالی که زنان در دوران جنگ و خانواده و جامعه حضور موثری داشته و دارند، نباید از به تصویر کشیدن شخصیت زن مسلمان ایرانی در تولیدات بصری دریغ کرد. زن ایرانی میداند چگونه در اجتماع فعالیت نماید که به خانواده اش آسیبی وارد نشود.»

پاکروان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «ما در اکثر آثارمان زن قربانی، زن خانه دار، زن معصوم و مظلوم و ... را دیده ایم و به دیگر توانایی های زنان در میزان تاثیرگذاری بر استحکام خانواده توجه نکرده ایم. البته در این میان فیلم هایی هم هستند که جایگاه ویژه زنان در جنگ و خانواده را به درستی به تصویر کشیده اند.» 

وی در ادامه صحبت های خود ضمن بیان اینکه در سینما حضور زنان در زندگی و اجتماع خیلی پر رنگ نبوده است، بیان داشت: «وجود یک زن به عنوان مادر در خانواده است که می تواند فرزندان موفقی را برای جامعه تربیت کند؛ این نقش به شدت در واقعیت وجود دارد اما متاسفانه در سینمای ما کمتر به آن پرداخته می شود.»

کارگردان فیلم «خانوم» پیرامون چرایی عدم توجه به شخصیت زن با وجود اثرگذاری بالا در خانواده و جامعه در سینما خاطر نشان کرد: «عدم شناخت کامل مردان از زنان و فرهنگ غلط مردسالاری در ایران سبب کم رنگ شدن توجه به شخصیت یک زن مسلمان واقعی در سینمای ایران شده است.»

پاکروان در ادامه بیان داشت: «من در فیلم «خانوم» تلاش کردم نقش زن را به عنوان عامل استحکام خانواده نشان دهم؛ کسی که سنگربان سنگری با عنوان خانواده است. جایگاه زن در خانواده و اجتماع را به راحتی می توان در سینما نشان داد. به عنوان مثال زن اپیزود سوم فیلم من یک زن خانه داری است که سرپرستی خانواده را هم بر عهده دارد؛ این زن هم در خانواده و هم در جامعه موفق است.»

وی افزود: «میزان قدرت زن در خانواده را باید جدی گرفت و سینماگران باید به همان اندازه به آن توجه کنند. زن یک جایگاه ویژه ای در خانواده و جامعه دارد؛ به واسطه نقش موثری که در خانواده دارد، بر جامعه اثرگذار است. به بیان دیگر این زن خانواده است که افراد جامعه را تربیت می کند.»

پاکروان که سابقه همکاری با فیلمسازان بزرگ سینمای ایران را دارد، در ادامه اظهار داشت: «یک زن فضا نورد یا پزشک، در یک خانواده با حضور مادر رشد کرده است. برای من سوال است که چرا در سینما به چنین جایگاهی اهمیت داده نمی دهند؟ فیلمسازان باید به حضور زنان در خانواده و اثرگذاری آن بر جامعه بپردازند و نباید به مانند سالهای گذشته زنان را در پستو به تصویر کشید.»

وی در پایان بیان داشت: «این اتفاق فقط با یک شناخت و فرهنگسازی درست تحقق پیدا می کند. در حال حاضر فیلمسازان مرد کمتر به سوژه زن می پردازند و زمانی هم که زنان از جنس خود سخن می گویند به فمنیسم بودن متهم می شوند! دردناک است زمانی که زنان با توجه به شناخت از خودشان فیلم می سازند، به فمنیسم بودن متهم می شوند؛ باید نگاه را شست و با زمانه پیش رفت.»

پاکروان در انتها جشنواره فیلم پروین اعتصامی را فرصتی دانست تا فیلمسازان زن ایرانی با تولیدات خود به رقابتی جدی پرداخته و خود را برای ورود به عرصه حرفه ای فیلمسازی آماده نمایند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.