دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۱

تقدیر از برترین‌های جشنواره فیلم کوتاه دوره سی و یکم / اهدای ۷۸ میلیون تومان جایزه نقدی به برگزیدگان داخلی و ۹۴ میلیون به منتخبین بخش بین‌الملل

اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران

سینماپرس: عصر دیروز یکشنبه در مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به برگزیدگان بخش ملی جشنواره مجموعأ ۷۸ میلیون تومان و همچنین به منتخبین بخش بین الملل این رویداد فرهنگی ۲۲۵۰۰ هزار یورو معادل ۹۴ میلیون تومان جایزه نقدی همراه با تندیس جشنواره اهدا شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم نماهنگی متشکل از تشکیل جلسات هیئت انتخاب برای معرفی آثار، مراحل مختلف آماده سازی تسهیلات ویژه برا مهمانان و گفتگوی فیلمسازان جوان درباره آثار جشنواره نمایش داده شد.

ایل بیگی: جشنواره فیلم کوتاه عرصه‌ای برای بررسی تولید دو ساله فیلم کوتاه در کشور است

سپس ملک مرزبان که اجرای این برنامه را برعهده داشت حبیب ایل بیگی دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران را برای خوش آمدگویی به میهمانان به روی سن دعوت کرد. ایل بیگی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجمن سینمای جوان و این جشنواره گفت: «ما در این جشنواره شاهد آثاری بودیم که بذر آنها در برنامه‌های گردهمایی فیلمسازان و عکاسان در دوره‌های آموزشی انجمن سینمای جوان کاشته شد. کیفیت آثار و محتوای فیلم‌ها به یکباره تغییر نمی‌کند و اگر انتظار داریم کیفیت آثار بهتر شود باید شرایط فیلم کوتاه را در کشور بهبود بخشیم و روی پرورش استعدادهای جوان سرمایه‌گذاری کنیم. احترام، اعتماد و حمایت، سیاستی بود که در مدیریت یک سال گذشته انجمن رسما اعلام نشد اما در تمام برنامه‌ریزی‌ها و جشنواره‌های منطقه‌ای اعمال شد.»

ایل‌بیگی در ادامه صحبت های خود بیان داشت: «ارکان انجمن سینمای جوان با تمام وجود به این ارزش‌ها اعتقاد داشتند. جشنواره فیلم کوتاه را می‌توان عرصه‌ای برای بررسی تولید دو ساله فیلم کوتاه در کشور دانست. چون اکثر فیلمسازان جوان کشور آنهایی که هنرجوی انجمن بودند و هم آنهایی که نبودند آثارشان را به این جشنواره ارسال کردند.»

وی درباره تعداد آثار شرکت کننده در این جشنواره افزود: «امسال در این جشنواره هزار و ۷۸۶ فیلم ایرانی متقاضی شرکت در مسابقه ایران و ۲ هزار ۸۰۰ اثر از ۱۰۴ کشور متقاضی شرکت در بخش بین‌الملل بودند و بدون شک این حجم از آثار ارسالی نشان از سطح بالای جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در مقایسه با جشنواره‌های معتبر خارجی دارد. هیئت انتخاب ۱۸۳ فیلم را مناسب حضور در جشنواره دانست که بقیه فیلم‌ها یا با فراخوان همخوانی نداشته‌اند یا با سیاست‌ها و محتوای جشنواره فاصله زیاد داشت.»

وی بیان داشت: «در این دوره آثاری به نمایش درآمد که چهره مقاومت را به زیباترین شکل ممکن نشان دهد و از طرف دیگر آثار مستندسازان جوان از جغرافیای طبیعی و تنوع زیستی ظرفیت‌های ایران را برای مخاطب غیر ایرانی نشان می‌دهد.»

ایل‌بیگی در پایان خاطر نشان کرد: «باور داریم نمایش این فیلم‌ها در جشنواره‌ نگاه مخاطب غیر ایرانی را نسبت به امروز و آینده ایران تغییر می‌دهد.»

در ادامه این مراسم اسامی برگزیدگان جشنواره بخش بین الملل به شرح ذیل اعلام و تندیس و لوح تقدیر و جوایز جشنواره به افراد منتخب اهدا شد:

بهترین فیلم بخش جهان اسلام:

تندیس جشنواره و مبلغ ۲۰۰۰ یورو به صورت مشترک به فیلم «سکوت» ساخته بکیم گوری از کشور کوزوو و«قفس» به کارگردانی کریما حسن زاده، از افغانستان اهدا شد.

بهترین فیلم بخش مسابقه آسیا:
تندیس جشنواره و مبلغ ۲۰۰۰ یورو به «تمام زمستان هایی که ندیده ام» ساخته امید خوش نظر ، از ایران جایزه تعلق گرفت.

جایزه ویژه هیات داوران در بخش بین الملل:

بدون جایزه نقدی به فیلم تجربی «تمام زمستان هایی که ندیده ام» به کارگردانی امید خوش نظر اهدا شد.

بهترین فیلم داستانی در بخش مسابقه بین الملل:

تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰۰۰ یورو به فیلم«زمین» به کارگردانی الکسیس میشالیک ، از فرانسه اهدا شد.

بهترین پویانمایی‌در بخش مسابقه بین الملل:

تندیس جشنواره و مبلغ ۲۵۰۰ یورو  به فیلم «پدر» ساخته سانتیاگو گراسو ، از آرژانتین تعلق گرفت.

بهترین فیلم تجربه‌گرا در بخش مسابقه بین الملل :

تندیس جشنواره و مبلغ ۲۵۰۰ یورو  به فیلم« مردی که سرش را از دست داد» ساخته فردژوئایو ، از فرانسه اهدا شد.

بهترین فیلم مستنددر بخش مسابقه بین الملل:

تندیس جشنواره و مبلغ ۲۵۰۰ یورو به فیلم «لیر»، به کارگردانی محمدرضا حافظی، از ایران رسید.

بهترین فیلم داستانی در بخش مسابقه بین الملل:

تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰۰۰ یورو به فیلم«زمین» به کارگردانی الکسیس میشالیک ، از فرانسه اهدا شد.

جایزه بزرگ جشنواره در بخش بین الملل :

تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰۰۰ یورو  به صورت مشترک به فیلم های «جوجه ماشینی» ساخته محبوبه محمدزکی ، از ایران و«انضباط» به کارگردانی کریستوف صابر، از کشورسوئیس اهدا شد.

بنا بر این گزارش احمد طالبی نژاد، مهرداد اسکویی و همایون امامی در یک کلیپ از فرهاد مهرانفر تجلیل کردند.

همچنین سخنان بابک کریمی، حمیدرضا صدر، سعید ابراهیمی فر درباره نگاه شهرام مکری به سینما در قالب یک کلیپ پخش شد و پس از آن فرهاد مهرانفر و شهرام مکری با حضور حجت الله ایوبی، محمد احسانی و حبیب الله ایل بیگی با تشویق حضار به روی سن رفتند.

فرهاد مهران‌فر گفت: «به مدیریت جدید سینمای جوان تبریک می‌گویم که توانست مثل یک رشته پیوند مرا با سینما حفظ کند. خودم را متعلق به سینمای آماتور و کوتاه می‌دانم و هر کاری که بتوانم برای این سینما انجام دهم کوتاهی نمی‌کنم و کارم تداوم تجربیات و کشف هویت بومی و جهانی است.»

وی درباره فیلم بعدی خود گفت: «فیلم بعدی من به آب و خشکسالی در مناطق کویری بر می‌گردد، وطن من تنها گیلان نیست و دیگر جاهای ایران نیز برایم ارزشمند است.»

شهرام مکری نیز گفت: «وقتی قرار شد مجموعه‌ای از فیلم‌های خودم را به جشنواره بدهم، مقایسه‌ای بین آثار جشنواره انجام دادم و فکر می‌کنم از لحاظ زمانی خوش‌شانس بوده‌ام وگرنه نسبت به دیگران و بچه‌های سینماگر دیگر عقب‌تر هستم.»

در  بخشی از مراسم حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی نیز به سخنرانی پرداخت. پس از آن علیرضا قربانی خواننده با سابقه کشور سه قطعه «ارغوان»، «مدار صفر درجه» و «تو ای پری کجایی» را اجرا کرد.

در ادامه‌ مراسم بیانیه هیئت داوران بخش ملی توسط امیر شهاب رضویان قرائت و جوایز بخش ملی نیز به شرح ذبل اهدا شد:

بهترین صدا:

نامزدها: بهروز عابدینی و علی ابوالصدق برای فیلم «حذف اضطراری»، فرزاد جعفریان، هادی کریمی و مجید محمد دوست برای فیلم «حیات در رگ های سرد»، اشکان فتحی و آرش قاسمی برای فیلم «خون مردگی»، حسن شبانکاره و بهروز شهامت برای فیلم« ژیلا» و مسیح سراج و آرش قاسمی برای فیلم «کودکان ابری» ؛

تندیس جشنواره و مبلغ ۴۰ میلیون ریال به بهروز عابدینی و علی ابوالصدق برای فیلم داستانی «حذف اضطراری» اهدا شد.

بهترین تدوین:

نامزدها: اسماعیل علیزاده و فرزاد براهویی برای فیلم «خون مردگی»، محمد نجاریان برای فیلم «حذف اضطراری»، مجید محمد دوست برای فیلم «حیات در رگ­های سرد» و  پالیز خوشدل برای فیلم «روی زیرزمین»؛

تندیس جشنواره و مبلغ ۴۰ میلیون ریال به محمد نجاریان  برای فیلم «حذف اضطراری» تعلق گرفت .

بهترین تصویربرداری:

نامزدها: مسعود میرزایی برای فیلم «اوزال»، آیین ایرانی برای فیلم «رنگان ۹۹»، سینا کرمانی زاده برای فیلم «حذف اضطراری»، مهدی نورمحمدی و محمود منصوری برای فیلم «حیات در رگ­های سرد» و پیمان عباس زاده برای فیلم «کودکان ابری»؛

دیپلم افتخار و مبلغ  ۲۰ میلیون ریال به مهدی نورمحمدی و محمود منصوری برای فیلم «حیات در رگ های سرد» تعلق گرفت.

تندیس جشنواره و مبلغ ۴۰ میلیون ریال به سینا کرمانی زاده برای فیلم «حذف اضطراری» اهدا شد.

بهترین جانبخشی در آثار پویانمایی:

نامزدها: محمدحسین اعظم پور و شادی ادیب برای فیلم «خانوم گل میخکی»، محمد زارع و شلاله خیری برای فیلم «دخترک آت آشغالی»، رسول شیری برای فیلم «درخت»،امین ونکی، بهزاد رجبی پور، سعید مرادی، حامد بهروزی و مشهود ولیان برای فیلم «تمام زمستان هایی که ندیده ایم» وسعید مددی ماهانی و مهسا زینی برای فیلم «توپ جنگ»؛

تندیس جشنواره و مبلغ  ۴۰ میلیون ریال به امین ونکی، بهزاد رجبی پور، سعید مرادی، حامد بهروزی و مشهود ولیان برای فیلم «تمام زمستان هایی که ندیده ایم» اهدا شد.

بهترین تحقیق و پژوهش فیلم مستند:

نامزدها: مسعود میرزایی برای فیلم «اوزال»، محمد کارت برای فیلم «خون مردگی»، عبدالحمید ارجمند برای فیلم «سعدی کارنو»، حسن نقاشی برای «فیلم شاه جهان» و بهزاد فتحی نیا برای فیلم «حیات در رگ های سرد»؛

تندیس جشنواره و مبلغ   ۴۰ میلیون ریال به عبدالحمید ارجمند برای فیلم «سعدی کارنو» اهدا شد.

بهترین فیلمنامه

نامزدها: سمیرا نوروزی  و محمد نجاریان  برای فیلم «فردا صبح»، رضا فهیمی برای فیلم «کودکان ابری»، محبوبه محمدزکی برای فیلم «جوجه ماشینی»، سعید روستایی برای فیلم« خیابان خیلی خلوت»، علی ثقفی برای فیلم «معادله» و پیمان نعیمی و فهیمه آقاحسنی برای فیلم «حذف اضطراری»؛

دیپلم افتخار و مبلغ   ۲۰ میلیون ریال به رضا فهیمی برای فیلم «کودکان ابری» تعلق گرفت.

تندیس جشنواره و مبلغ  ۴۰ میلیون ریال به محبوبه محمدزکی برای فیلم «جوجه ماشینی» اهدا شد.

بهترین کارگردانی فیلم تجربه گرا:

دیپلم افتخار و مبلغ  ۴۰ میلیون ریال به مهدی آقاجانی برای فیلم «شکستنی است» تعلق گرفت.

بهترین کارگردانی فیلم پویانمایی:

نامزدها: سارا طیب زاده برای فیلم «خانوم گل میخکی»، محبوبه محمدزکی برای فیلم «جوجه ماشینی»، محمد زارع وشلاله خیری برای فیلم «دخترک آت آشغالی» و امید خوش نظر برای فیلم «تمام زمستان هایی که ندیده ایم»؛

تندیس جشنواره و مبلغ  ۵۰ میلیون ریال به محبوبه محمدزکی برای فیلم «جوجه ماشینی» تعلق گرفت.

بهترین کارگردانی فیلم مستند:
نامزدها:مسعود میرزایی برای فیلم «اوزال »، مهدی خمامی پور برای فیلم «روی زیر زمین»، فتح الله امیری برای فیلم «حیات در رگ های سرد» محمدرضا حافظی برای فیلم «لیر» (خانه سنگی)، محمد کارت برای فیلم «خون مردگی»

تندیس جشنواره و مبلغ  ۵۰ میلیون ریال به فتح الله امیری برای فیلم «حیات در رگ های سرد» اهدا شد.

بهترین کارگردانی فیلم داستانی:
نامزدها: محمد نجاریان برای فیلم «فردا صبح»،علی ثقفی برای فیلم «معادله»، توفیق امانی برای فیلم «آپارتمان مورچه ها»، پیمان نعیمی و فهیمه آقاحسنی برای فیلم «حذف اضطراری» سعید روستایی برای فیلم «خیابان خیلی خلوت»، و رضا فهیمی برای فیلم «کودکان ابری»؛

دیپلم افتخار و مبلغ   ۲۰ میلیون ریال به پیمان نعیمی و فهیمه آقاحسنی برای فیلم «حذف اضطراری» اهدا شد.

تندیس جشنواره و مبلغ   ۷۰ میلیون ریال به رضا فهیمی برای فیلم «کودکان ابری» تعلق گرفت.

جایزه هیات داوران در بخش فیلم داستانی :

لوح افتخار و مبلغ  ۳۰ میلیون ریال به محمد نجاریان کارگردان فیلم «فردا صبح» اهدا شد،

و لوح افتخار و مبلغ  ۳۰ میلیون ریالبه  محمد حسینی بازیگر فیلم «معادله» تعلق گرفت.

جوایز بخش موضوعی/بهترین فیلم با موضوع چشم انداز سرزمین زیبای ما:

تندیس جشنواره و  ۴۰ میلیون ریال به  فیلم مستند « اوزال»  ساخته مسعود میرزایی از بندرعباس تعلق گرفت.

بهترین فیلم با موضوع پرتو ایمان:

تندیس جشنواره و مبلغ۴۰ میلیون ریال به فیلم داستانی« نجس» از تبریز به کارگردانی بهرام و بهمن ارک اهدا شد.

 

بهترین فیلم با موضوع چراغ راه:

تندیس جشنواره و مبلغ  ۴۰ میلیون ریال به فیلم مستند «لیر» (خانه سنگی) ساخته محمدرضا حافظی از خرم آباد اهدا شد.

بهترین فیلم با موضوع دست آوردها:

تندیس جشنواره و ۴۰ میلیون ریال به فیلم پویانمایی «تمام زمستان هایی که ندیده ام» ساخته امید خوش نظر از تهران تعلق گرفت.

نشان برنز یونیکا برای فیلم «توپ و جنگ» به سعید مددی ماهانی از رفسنجان اهدا شد.

نشان برنز یونیکا برای فیلم کات به رضا جوانی از اردبیل تعلق گرفت.

جایزه ویژه از نگاه تماشاگران به محمد کارت برای فیلم خون مردگی از شیراز اهدا شد.

بهترین فیلم در بخش سینمای ایران:

نامزدها:  محبوبه محمد زکی برای فیلم «جوجه ماشینی»، پیمان نعیمی و فهیمه آقاحسنی برای فیلم «حذف اضطراری»، فتح الله امیری برای فیلم «حیات در رگ های سرد»، رضا فهیمی برای فیلم «کودکان ابری»؛

تندیس جشنواره و مبلغ  ۱۰۰ میلیون ریال به رضا فهیمی برای فیلم داستانی «کودکان ابری» اهدا شد.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.