جمعه ۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۰

درددل های چهره پرداز سرشناس سینمای ایران

شیرازی: هدف اصلی چهره پردازی باورپذیر کردن شخصیت فیلم برای مخاطب است/ برخی غیرعامدانه به هنر آسیب می‌زنند

مهری شیرازی*

سینماپرس: مهری شیرازی طراح گریم باسابقه سینما و تلویزیون پیرامون میزان باورپذیری گریم ها در سینمای ایران گفت: «هدف اصلی من در اجرای گریم بر چهره های بازیگران، نزدیک و واقعی شدن و باورپذیر کردن آن شخصیت برای مخاطب است.»

شیرازی که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته مورد تقدیر قرار گرفت، در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «در درجه اول چهره باید برای من به عنوان یک گریمور قابل باور باشد؛ چرا که اولین بیننده آن کاراکتر بعد از گریم، شخص گریمور هستم. من به کاری که انجام می دهم ایمان کامل دارم و بر همین اساس چهره ها را برای باورپذیر بودن طراحی می کنم.»

این طراح گریم که به تازگی چهره پردازی سریال «رهایی» را به پایان رسانده است، در ادامه بیان داشت: «من اغلب با کارگردانانی کار می کنم که به توانایی های من در اجرای گریم مورد نظرشان ایمان دارند، ضمن اینکه در برخی موارد از من به عنوان مشاور کمک گرفته اند.»

شیرازی که طراحی گریم فیلم «اتوبوس شب» را بر عهده داشته، در ادامه صحبت های خود افزود: «کارگردانان جوانی که وارد این عرصه شده اند، به طراح گریم اعتماد ندارند چرا که سواد و اطلاعات گریموری آنها کم است. فیلمساز باید موسیقی، گریم، قاب بندی و ... را خوب بشناسد تا بتواند برای خلق یک فیلم به واقعیت نزدیک گام بردارد. اصلی ترین مشکل برخی فیلمسازان ما عدم مطالعه و تماشای فیلم های مختلف است؛ فیلمسازان ما نه کتاب می خوانند و نه فیلم خوب می بینند.»

شیرازی که چندی پیش در سریال «هاینه» فعال بوده است، اظهار داشت: «متاسفانه مدتی است گریم های فیلم ها و سریال های ما به سمت آرایش گرایش پیدا کرده، به طوری که دیگر به این مدل از کارها نمی توان گریم گفت! بازیگر با یک آرایش کامل مقابل دوربین قرار می گیرد در حالی که چهره او باید بر اساس نوع آناتومی صورتش طراحی شود.»

این طراح گریم ضمن بیان این نکته که گریم یکی از عنصرهای مهم در باورپذیری نقش برای بیننده است، بیان داشت: «من به عنوان یک طراح گریم حتما باید به کارگردان در مورد چهره بازیگران مشاوره دهم چرا که این مشاوره بخش اعظمی از طراحی من در چهره پردازی همان بازیگران خواهد بود، این درحالی است که این روحیه در برخی از طراحان گریم و کارگردانان جوان وجود ندارد.»

وی پیرامون رفع این مشکل در اجرای گریم ها اظهار داشت: «من به عنوان طراح گریم نباید راهکار ارائه دهم چرا که پیش از اینکه بازیگر با گریم مقابل دوربین قرار بگیرد از چند نگاه رد می شود که اصلی ترین آن ها کارگردان و تهیه کننده است. رفع این مسئله به یک آسیب شناسی نیاز دارد.»

وی ضمن بیان ضرب مثل «ماهی از سر بگندد نی ز دُم» بیان داشت: «نیروهای جوانی که وارد سینما و تلویزیون شده اند اشراف کاملی از رشته خود ندارند. تهیه کنندگان جوان، کارگردانان جوان و ... نیروهایی هستند که به دلیل عدم شناخت کامل از حرفه خود، آسیب های غیرعامدانه به هنر می زنند.»

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.