چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲

در گفتگو با سینماپرس مطرح شد

بایرام فضلی: ورود دیجیتال در سینما دقت در فیلمبرداری را کمرنگ کرد

بایرام فضلی

سینماپرس: بایرام فضلی فیلم بردار سینما و تلویزیون پیرامون سختی های فضای فیلم برداری در سینمای ایران گفت: «با ورود دیجیتال به سینما فضا هم سخت شد و هم راحت؛ راحت از این نظر که کار کردن با آن دوربین های سنگین وزن و قدیمی را از بین برد و سخت برای اینکه آن دید هنری و دقت در سینما را کم رنگ کرد.»

فضلی که به تازگی فیلم برداری فیلم «فرمول ۱۳» به کارگردانی ناصر رفائی را به پایان رسانده است در گفتگو با خبرنگار سینماپرس بیان داشت: «یک نکته بسیار مهمی که امروزه پررنگ شده، شتاب در کار است؛ همه می خواهند کارشان را در اولین فرصت ممکن انجام دهند در حالی که نمی دانند سرعت در کار، دقت و ظرافت را از بین می برد؛ به بیان دیگر ظرافت و دقت را قربانی سرعت کرده ایم این در حالی است که رمز موفقیت سرعت نیست بلکه دقت است.»

وی افزود: «در گذشته حساب شده تر کار می کردیم چرا که زمان کافی برای پرداخت داشتیم اما از زمانی که دیجیتال وارد سینما شد، فضا کمی تغییر پیدا کرد.»

وی در مورد سختی کار یک فیلم بردار اظهار داشت: «میزان سختی کار فیلم بردار به داستان فیلم بستگی دارد؛ گاهی باید تراولینگ سنگین بچینیم و گاهی هم با یک تراولینگ ساده کار به اتمام می رسد. فیلم برداری یکی از سخت ترین کارهای پشت صحنه در سینما است.»

فیلم بردار فیلم «تنها دو بار زندگی می کنیم» در ادامه بیان داشت: «فیلم بردار باید کارش را انجام دهد، حال این کار می خواهد در فضای آپارتمانی و یا در فضای شهری و با سر و صدا باشد. هر کدام از این لوکیشن ها سختی خود را دارد و بر خلاف تفکر عده ای از دوستان من معتقد هستم کار کردن در فضای آپارتمانی هم سختی های خودش را دارد.»

وی افزود: «میزان نور، بستن قاب مورد نظر بر اساس متراژ آپارتمان مواردی از سختی های کار کردن در یک فضای آپارتمانی است؛ حال هر چه تعداد پلان های درون آپارتمان بیشتر باشد طبیعتا این سختی دوچندان می شود.»

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.