پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱

همراه با جشنواره فیلم پروین اعتصامی/۳

کارگردان «حذف اضطراری»: فیلمنامه های مربوط به زنان را باید جدی بگیریم

فهیمه آقاحسنی

سینماپرس: فهمیه آقاحسنی کارگردان فیلم کوتاه همزمان با برگزاری جشنواره پروین اعتصامی گفت: « این روزها زن فقط به عنوان یک بازیگر ساده در فیلم ها حضور پیدا می کند و ابعاد گوناگون شخصیت آنان در فیلم دیده نمی شود. فیلمنامه های مربوط به شخصیت زنان را باید جدی بگیریم»

آقاحسنی که در جشنواره فیلم کوتاه تهران فیلم «حذف اضطراری» را داشت و فیلمش جوایز متعددی را کسب نمود در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: « اگرچه در سینمای ایران فیلم هایی داریم که به شخصیت زن به درستی پرداخته است و مخاطب هم با آن همذات پنداری می کند اما متاسفانهاین رویه روند صعودی را طی نمی کند.»

این کارگردان با بیان اینکه لایه های گوناگون زنان در یک فیلم دیده نشده است، بیان داشت: «این بدان معنا نیست که بگویم سینمای ایران صددرصد زن را فراموش کرده و فیلمی در این زمینه نداشته است اما آنقدر کم رنگ عمل کرده که کمتر در ذهن مخاطب ماندگار شده است، دلیل اصلی این کم کاری را هم عدم وجود فیلم نامه های جدید و ایده های مناسب در حوزه زنان می دانم.»

وی با بیان اینکه نویسنده نقش به شدت پررنگی در شخصیت پردازی و معرفی زن در فیلم ها دارد، اظهار داشت: «نویسندگان ما فیلم نامه های خود را محدود به یک سری اتفاقات ساده پیرامون زنان کرده اند در حالی که زنان ابعاد و لایه های مختلف دیگری برای بازگو شدن و به تصویر درآمدن را دارند.»

آقاحسنی ضمن بیان این نکته که سینمای کوتاه فرصتی برای بازگو کردن شخصیت کامل زنان را فراهم نمی کند، اظهار داشت: «مشکل سینمای ایران فیلم نامه است؛ سینمای ما فیلم بردار، کارگردان، صدابردار و ... حرفه ای بسیار دارد اما ضعف فیلم نامه به گونه ای است که تمامی زحمات عوامل پشت صحنه را از بین می برد.»

وی افزود: «حرف زدن پیرامون مردان به دلیل تک بعدی بودن شخصیت شان خیلی راحت است اما زنان به دلیل دارا بودن لایه های مختلف شخصیتی هرگز در یک فیلم نامه و فیلم گنجانده نمی شوند. اگر کارگردان مردی می خواهد زن را سوژه اصلی فیلم خود قرار دهد باید شناخت کامل و دقیقی از روحیات آنان داشته باشد.»

این کارگردان با بیان اینکه کارگردانان زنی داریم که زن را سوژه فیلم خود قرار نمی دهند، بیان داشت: «ساخت فیلم پیرامون زنان به میزان دغدغه داشتن فیلم سازان بستگی دارد؛ تاکنون زن دغدغه اصلی کارگردان انگشت شماری شده است، یک فیلمساز اگر دغدغه اش زن باشد حتی می تواند با سکوت شخصیت زن در فیلمش، لایه های زیرین و کمتر پرداخته شده زنان را به تصویر بکشد.»

وی در پایان ضمن تحسین عوامل برگزاری رویدادهایی چون جشنواره فیلم کوتاه پروین اعتصامی افزود: «عدم پرداخته شدن به سوژه زن در سینما از عدم آگاهی مردان نیست، دلیل اصلی نبود بستر مناسب برای پرداخته شدن به شخصیت زنان است؛ این بستر فقط با وجود یک فیلم نامه دقیق و کامل فراهم می شود.»

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.