شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷

دهه اول محرم امسال، تلویزیون سریال ندارد؟!

تسنیم:سنت پخش سریال‌های مناسبتی در ماه محرم سنت دیرینه و کهنسالی است. اما انگار ظاهرا تلویزیون ایران در دهه اول محرم برنامه‌ای برای پخش سریال ندارد.

رامین سفری: هرساله شاهد این هستیم که با فرا رسیدن ماه محرم و سیاه پوش شدن سیما در این ایام، شبکه های مختلف رسانه ملی تولید و پخش سریال‌های مختلف و مناسبتی که همیشه هم  عوامل باعجله و سرعت بالا سعی در تولید آن با موضوعات مرتبط را دارند را دردستور کار خود قرار می‌دهند.

در محرم سال گذشته معاونت سیما دست پُری از تولیدات مناسبتی با موضوع محرم را در کنداکتور خود داشت و معاونت سیما توانست سریال‌های مختلفی از شبکه‌های سیما به پخش برساند که می‌توان به شبکه یک سیما و سریال‌های «بچه‌های نسبتا بد» سیروس مقدم و پس از آن در اواخر محرم سریال «عصر پاییزی» اصغر نعیمی را اشاره کرد.

شبکه دو سیما هم که گهگاهی از این قافله تولیدات مناسبتی دور می‌ماندمجموعه «رخنه» حسین تبریزی را تولید و پخش کرد.

شبکه سه سیما هم سریال اپیزودیک «خرده ستمگران» به کارگردانی مسعود شاه‌محمدی را برای دهه‌ی اول ماه محرم در نظر گرفته بود و شبکه تهران هم سریال «زمانی برای عاشقی» محمدحسین لطیفی را برای پخش آماده کرده بود که با بازی فرهاد قائمیان در نقش حاجی بازاری خوشنام در ذهن‌ها ماندگار ماند.

سابقه ساخت سریال‌های مناسبتی در تلویزیون، به سالها پیش برمی‌گردد و چندی سریال شاخص و تاریخ‌ساز مثل «شب دهم» حسن فتحی و «معصومیت از دست رفته» داوود میرباقری در این ایام از تلویزیون پخش شده‌اند.

 «روزهای اعتراض»‌ حسین سهیلی‌زاده، «پریدخت» سامان مقدم‌، «بانو» فرید سجادی حسینی‌، «خون‌بها»‌ جواد مزدآبادی، «تا رهایی» حسین تبریزی، «فرات» مازیار میری و ... هم سریال‌هایی هستند که در دهه‌های محرم‌ سال‌های بعد پخش شدند و با استقبال خوبی مواجه شدند.

اما ظاهرا امسال بالاخره قرار است تلویزیون از سنت چندین و چند ساله پخش سریال‌ةای مناسبتی در ایام محرم فاصله بگیرد. آن طور که روابط عمومی شبکه‌های مختلف می‌گویند، تنها سریالی که در باکس پخش تلویزیون در ایام محرم قرار دارد سریال «پرده نشین» به کارگردانی بهروز شعیبی است که آن هم در نیمه سوم ماه  پخش می‌شود.

پخش سریال‌های مناسبتی به ویژه در ایام خاصی مثل ده روز اول ماه محرم، موافقان و مخالفان زیادی داشته است. همان‌طور که رسانه‌ای شدن مناسک جمعی دینی در یان سال‌ها با واکنش‌های زیادی مواجه شده است. این اتفاق جدید در تلویزیون اگرچه با علت معمول کمبود بودجه قابل‌توجیه است، اما به نظر می‌رسد نیاز به تحلیلی فراتر از این هم داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.