سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶

گزارش نشست نقد و بررسی یک فیلم

پاکروان: در «خانوم» هرگز نگاه فمنیستی نداشته‌ام/ افزایش هشداردهنده آمار طلاق موجب ساخت فیلم شد

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی خانوم

سینماپرس: تینا پاکروان گفت: در «خانوم» هرگز نگاه فمنیستی نداشته و مرد قصه‌ام را سیاه و زن را سفید نشان نداده ام. مردهای این قصه همگی افراد شریفی هستند اما در یک برهه از زمان دچار مشکل می‌شوند و حالا وقت فداکاری زنان‌شان است تا از زندگی‌شان حفاظت کنند.

به گزارش سینماپرس، عصر دوشنبه،  پنج آبان ماه نمایش و  نقد بررسی فیلم «خانوم » به کارگردانی تینا پاکروان در  قالب دومین برنامه باشگاه فيلم گلستان در فرهنگسرای  گلستان با حضور  محمدرضا لطفی مجری و منتقد و تینا پاکروان کارگردان این فیلم در میان استقبال مخاطبان برگزار شد. 

در ابتدای این نشست محمدرضا لطفی مجری و منتقد ضمن اشاره به کارنامه هنری تینا پاکروان گفت: فیلم «خانوم» در شرایطی که اکثر فیلم‌ها تم خیانت یا نگاه فمنیستی دارند،  نگاه ستایش گرانه‌ای به جایگاه زن در اجتماع دارد. اما  در بیان این نگاه گاه دچار زیاده گویی می‌شود.  تجربه ثابت کرده است فیلم‌های اپیزودیک  در ایران از فروش چندانی برخوردار نیستند و در گیشه موفق نمی‌شوند.  با این شرایط چطور شد که شما با توجه به سابقه‌ای که در عرصه سینما داشتید به سمت این ساختار رفتید؟

 

علت اینکه به سراغ فیلمنامه «خانم» رفتم به  خاطر آمارهای هشدار دهنده طلاق بود  

پاکروان در پاسخ به این سوال گفت: من سینما را از نوشتن نقد در نشریات تخصصی شروع کردم و بعد به حوزه‌های دیگر این عرصه وارد شدم.  با توجه به رشته تحصیلی‌ام که کارگردانی بود همواره دغدغه  ورود به این حرفه را داشتم اما همواره می‌خواستم اولین قدمم گامی موثر در حوزه فیلمسازی باشد.  علت اینکه  به سراغ فیلمنامه «خانم» رفتم به  خاطر آمارهای هشدار دهنده طلاق بود.  ایران در رتبه چهارم طلاق قرار گرفته است و این موضوع نشان می‌دهد که ما باید در حفظ و تحکیم بنیان خانواده تلاش کنیم.

او ادامه داد: متاسفانه شرایط مالی و جنس زندگی نسل جوان به گونه‌ای شده که آنها یا تن به ازدواج نمی‌دهند و یا اگرهم ازدواج می‌کنند با اولین مشکلات تن به جدایی می‌دهند. برای ساخت این فیلم تحقیقات بسیاری در زمینه روانشناسی و جامعه شناسی انجام دادم و به این موضوع پی بردم که  تمامی مکاتب در دنیا زن را عامل اصلی حفظ کانون خانواده می‌دانند.

در حق اکران «خانوم» جفا شد

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی می‌خواستم در فیلمم به گونه‌ای عمل کنم که قصه روی دوش زن باشد. زمانی که مشغول نگارش فیلمنامه این کار بودم می‌دانستم که ساختار اپیزودیک در  گیشه موفق عمل نمی‌کند،  اما حس کردم این نگاه سه گانه به سه طبقه از اجتماع باعث می‌شود  که حرفم را به مخاطب راحت‌تر منتقل کنم. و حال خوشحالم با جود جفاهایی که به این فیلم در اکران شده و «خانوم» تنها در شش سینما به نمایش درآمد اما این فیلم از تمام فیلم‌های اپیزودیک ایرانی در گیشه موفقتر عمل کرد.

در ادامه محمد رضا  لطفی  اظهار داشت:  روایت سه قصه از سه طبقه اجتماع بیشتر از آنکه به فیلم کمک کند شکل اغراق شده به آن داده  است این همه تاکید بیشتر از آنکه به مخاطب در برقراری ارتباط کمک کند ممکن است باعث پس زدن آن شود در حالی که شما با   انتخاب    یکی از قصه‌ها ضمن تاکید بیشتر روی جزییات می‌توانستید مخاطبان را با خودتان بیشتر همسو کنید.

کارگردان فیلم «خانوم» در پاسخ به این سوال عنوان کرد: من عامدانه سه نوع روایت از سه طبقه اجتماع را در نظر گرفتم چرا که می‌خواستم به مخاطبان نشان دهم  در هر قشر از جامعه چه پول دار، چه متوسط با نگاه روشنفکرانه و چه قشر ضعیف اگر زنی شیفته همسرش باشد  و در شرایطی که  شوهرش  دچار ورشکستی ،اعتیاد و یا معلولیت باشد کنارش می‌ایستد و زندگی‌اش را ترک نمی‌کند . ما می‌خواستیم از هر قشر و مشکلی نماینده داشته باشیم تا مخاطبان با آن  بیشتر ارتباط برقرار کنند.

 

در  ساخت «خانوم» من هرگز نگاه فمنیستی را به زن ندارم

لطفی در ادامه از پاکروان پرسید؛ در ساخت فیلم‌های با محوریت زنان آن توسط یک کارگردان بیم آن می‌رود که این اثر به یک کار فمنیستی بدل شود که پاکروان در پاسخ به این سوال اظهار داشت: این موضوعی است که همواره سعی کردم از آن دور شوم چرا که چنین نگاهی به فیلم لطمه می‌زند. در «خانوم» من هرگز نگاه فمنیستی به زن ندارم و  مرد قصه‌ام را سیاه و زن را سفید نشان نداده ام. مردهای این قصه همگی افراد شریفی هستند اما  در یک برهه از زمان دچار مشکل می‌شوند و  حالا  وقت فداکاری  زنان‌شان است تا از زندگی‌شان حفاظت کنند.

مجری و منتقد برنامه  گفت: در اپیزود دوم شما کار ی سختی را در پیش داشتید چرا که کل قصه در یک خانه و با دو کاراکتر اتفاقا می‌افتاد. اما شما با ظرافت و تاکید روی موضوعاتی نظیر شکستن یک لیوان در آشپزخانه و آنتن ندادن تلفن همراه دست به ایجاد بحران زدید. این موضوع نشان دهنده از اهمیت شما به جزییات است.

این مدیر تولید و کارگردان در پاسخ به این سوال اظهار داشت: این موضوعی است که مخاطب عام ممکن است به این دقت و وضوح متوجه آن نشود . اما ما سعی کردیم با ایجاد همین اتفاقات کوچک هیجاناتی به وجود آوریم.

 

ابتدا قرار بود مهران مدیری و شقایق فراهانی در «خانوم» بازی کنند

پاکروان در ادامه پیرامون انتخاب بازیگرانش گفت: ابتدا قصد داشتم  تنها از دو بازیگر در فیلم بهره بگیرم. مهران مدیری و شقایق فراهانی هم گزینه‌های مورد نظرم بودند، اما در ادامه حس کردم ممکن است این انتخاب به فیلم به جهت عدم برقراری مخاطب عام لطمه بزند به همین خاطر در اپیزود اول به گزینه  محمدرضا فروتن  و سیامک انصاری  برای بازیگر نقش مرد  رسیدم. به دلیل مشکلی که برای فروتن رخ داد این نقش به سیامک انصاری رسید . شقایق فراهانی هم که گزینه ابتدایی ما بود خوشبختانه توانست  در این نقش حضور پیدا کند. در اپیزود دوم هم به گزینه حامد بهداد و اشکان خطیبی فکر کرده بودم که همزمانی فیلمبرداری «آرایش غلیظ» با«خانوم» باعث شد که ما از حضور اشکان خطبیی بهره ببریم . اندیشه فولادوند هم به دلیل سابقه‌ای که در عرصه نویسندگی داشت از همان ابتدا گزینه ما برای ایفای این نقش بود. برای اپیزود سوم هم پانته آ پناهی به دلیل فیزیکش در حین نگارش فیلمنامه به ذهنم خطور کرد. برای نقش مرد هم به مهران مدیری و امین حیایی فکر کرده بوده مدیری تا آخرین لحظه قرار بود در این نقش حضور پیدا کند چرا که بر این باور بودم  این نقش به دلیل ویژگی معلولیتش برای  یک بازیگر بسیار جذاب است اما در نهایت این   نقش به امین حیایی رسید و او بسیار خوب آن را ایفا کرد.

 

پیش تولید «خانوم» پنج روزه انجام شد

وی  با اشاره به این نکته که زمان چندانی برای فیلمبرداری این کار در اختیار قرار نداشت تصریح کرد:  سرمایه گذار این فیلم به شرطی پذیرفت سرمایه این فیلم را تقبل کند که فیلم به جشنواره فجر  برسد و با توجه به زمان اندک ۳۳ روزه‌ای که در اختیار داشتیم  تنها پنج روز را صرف پیش تولید این کار کردیم و  بی‌تردید اگر تجربه من در عرصه مدیر تولید و برنامه ریزی نبود نمی‌توانستیم این فیلم را در این زمان کم بسازم.

او در پایان گفت: بعد از فیلم «خانوم» بسیاری تصور می‌کردند که من دیگر به عرصه مدیر تولید باز نمی‌گردم در حالی که من  پیشنهادی در این راستا داشتم و پذیرفتم. در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن یک کارگردان یک فیلم را در طول سال می‌سازد به همین خاطر ترجیح می‌دهم برای امرار معاش و گذران امورم از سایر تجربه‌هایم هم بهره ببرم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.