چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰

سهم دلالان از فروش آثار هنری چقدر است؟

رضا کیاینیان - دلالان هنر

ایسنا: معمولا حراج‌گذاری که آثار هنری را به حراجی‌ها می‌برد، معادل ۲۵ درصد قیمت اثر هنری سهم می‌برد.

علی شیرازی - هنرمند خوش‌نویس - در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، درباره‌ی اثرش که در آخرین حراجی کریستی فروخته شد، اظهار کرد:‌ اثری که از من در حراجی کریستی ارائه شد، چهار سال پیش به این حراجی فرستاده بودم؛ ولی این دوره به حراج گذاشته شد. البته چند دوره بود که آثار من توسط مجموعه‌دارها به کریستی ارائه می‌شدند.

 

این هنرمند پیشکسوت درباره‌ی نحوه‌ی ارائه آثارش به کریستی، توضیح داد: خوشبختانه در ایران نماینده‌ی کریستی وجود دارد و نماینده‌ی کریستی «علیرضا سمیع‌آذر» است. او آثار هنرمندان را جمع‌آوری و کارشناسی می‌کند و به کریستی می‌فرستد. کریستی دبی هم کارشناسان خود را دارد که آثار را بررسی و قیمت‌گذاری می‌کنند. اثر من هم توسط علیرضا سمیع‌آذر به کریستی ارائه شد.

او درباره‌ی شرایطی که یک اثر می‌تواند به حراجی راه پیدا کند، گفت: یک حراج‌گذار برای این‌که اثری را به حراجی بفرستد، سه مورد را بررسی می‌کند؛ کیفیت اثر، خلاقیت هنرمند و دیگر این‌که اثر بتواند در حراجی فروخته شود، یعنی اثر مطابق ذائقه‌ی خریداران باشد.

شیرازی افزود: معمولا حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد مبلغ کسب‌شده از فروش اثر به هنرمند می‌رسد و حدود ۲۵ درصد آن برای هزینه‌هایی مانند حمل‌ونقل، بیمه و گمرک و ... به حراج‌گذار می‌رسد. البته همیشه نیز چنین نیست که ۲۵ درصد آثار به حراج‌گذار برسد. برای این موضوع نیز قوانینی وجود دارد. مثلا آثاری که تا ۵۰ هزار دلار فروخته می‌شوند، یک قیمت دارند و هرقدر که قیمت آثار بالاتر می‌رود، سهم حراج‌گذار کمتر است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.