شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸

به دلیل عدم سرمایه گذاری مرکز گسترش

«دیوباید بمیرد» متوقف شد/ کاوه صباغ زاده: حمایت از فیلم اولی‌ها در حد شعار است

کاوه صباغ زاده*

سینماپرس: کاوه صباغ زاده صبح امروز با گلایه از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که حمایت از فیلم اول او را رد کرده است گفت: متاسفانه اکثر حمایت ها از فیلم های اول در حد حرف و شعار باقی می مانند و تنها سرمایه ای که به هدر می رود زمان ، انرژی ، امید و انگیزه نسل جوان و آینده سینمای ایران است .

به گزارش خبرنگار سینماپرس، کاوه صباغ زاده کارگردان سینما به همین دلیل متنی را در اختیار سینماپرس قرار داده است که به شرح زیر است:

با عرض تاسف فیلم سینمایی «دیو باید بمیرد» که بنا بود فیلم اول من باشد به دلیل تصمیم مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مبنی بر عدم مشارکت مالی از این فیلم ، در مرحله پیش تولید متوقف مانده است.

این فیلم به دلایل متعددی با بودجه و سرمایه اندک قابل تولید نیست و تهیه کننده و سرمایه گذار من به تنهایی و بدون حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی توان تامین همه  سرمایه مورد نیاز این فیلم را ندارند. شاید اگر همان زمانی که از مرکز گسترش سینمای مستند وتجربی  تقاضای مشارکت کردیم به ما جواب منفی می دادند و می گفتند که به لحاظ موضوعی فیلمنامه من در اولویت آن مرکز نیست، فرصت این را می داشتیم که به دنبال منابع مالی دیگری می رفتیم ولی متاسفانه در حال حاضر ما زمان زیادی را از دست دادیم و در این مدت کم معلوم نیست که چطور باید هم فیلم اولم را با کیفیت مطلوب بسازم  و هم آن را به جشنواره فیلم فجر  برسانم.

دلخوری من از ساخته نشدن این فیلم نیست بلکه از این است که برای گرفتن پروانه ساخت این فیلم تقریباً دو سال پشت درهای شورای صدور پروانه ساخت انتظار کشیدیم و وقتی که تابستان امسال فیلمنامه بدون حتی یک مورد اصلاحی پروانه ساخت دریافت کرد ، مسئولان وزارت ارشاد به ما گفتند که این فیلم از حمایت های لازم برخوردار است و مرکز گسترش سینمای مستند وتجربی حتماً از این فیلمنامه حمایت خواهد کرد . پس از این همه انتظار ، حالا که چند ماه از صدور پروانه ساخت گذشته و مدتی است که وارد پیش تولید شده ایم و با برخی از عوامل و بازیگران وارد مذاکره شده ایم و حتی برای شروع فیلمبرداری برنامه ریزی کرده ایم ، شورای بررسی فیلمنامه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اعلام می کند که فیلمنامه  خوبی داریم ولی از نظر موضوعی برای این مرکز در اولویت تولیدات امسال قرار ندارد .

ضمن اینکه مرکز فقط از ده فیلم حمایت خواهد کرد و فیلم های مورد حمایتشان مشخص شده اند . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال به تعداد بسیار زیادی فیلم اولی پروانه ساخت داده است. اما چطور بودجه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی فقط به ده فیلم اولی تعلق می گیرد ؟ در این دوران که هزینه ساخت فیلم ها بسیار بالا رفته بقیه فیلم اولی ها با کدام سرمایه باید فیلم هایشان را بسازند ؟ و اینکه چرا مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بودجه  به گفته خودشان محدودشان را به میزان کمتر ولی یکسان بین همه فیلم های اول تقسیم نمی کند ؟

متاسفانه اکثر حمایت ها از فیلم های اول در حد حرف و شعار باقی می مانند و به فعل در نمی آیند . تنها سرمایه ای که به هدر می رود زمان ، انرژی ، امید و انگیزه نسل جوان و آینده سینمای ایران است .

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.