یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲

در گفتگو با سینماپرس مطرح شد

راهکار «ضیاءالدین دری» به مدیران جدید رسانه ملی در بهینه سازی تولید فیلم‌های ویدئویی/ به کیفیت اهمیت بیشتری دهید

سیدضیاءالدین دری*

سینماپرس: سید ضیاء الدین دری کارگردان سینما و تلویزیون کشورمان با توجه به انتصاب محمد سرافراز به عنوان رئیس جدید رسانه ملی نکات تخصصی را در تولید فیلمهای ویدئویی در این سازمان ارائه داد.

وی  در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد مطالبات هنرمندان از رئیس جدید سازمان صدا و سیما اظهار داشت: نواقص ، مشکلات و نارسایی ها با تغییر نسل جوان که در رسانه اصطلاحاً «مخاطب هدف» محسوب یا نامیده می شوند همواره بروز و ظهور می یابد. سلیقه خاص نسل جوان دهه چهارم با سلیقه مخاطب جوان دهه دوم که امروز در آستانه چهل سالگی قرار دارند، به کلی متفاوت است.

کارگردان «لژیون » یادآور شد: امیدواریم رئیس جدید سازمان صدا و سیما به کمک برنامه سازان بتوانند نبض جامعه را در دست بگیرند و همه سلایق، به ویژه درخواست های نسل جوان را برآورده سازند. تنها از طریق سازمان صدا و سیما با ساخت برنامه های متنوع و جذاب می توان رضایت بخش عمده ای از جمعیت کشور را جلب کرد.

کارگردان «کیف انگلیسی» تصریح کرد: باید کاری کنیم تا در ساخت برنامه های دراماتیک به مسائل مناطق مرزی کشورمان و مشکلات مردم آن مناطق نیز بپردازیم.

دری در همین خصوص تاکید کرد: هوشمندانهترین روش آن است که روحیه میهنی، ملی و ایرانی بودن در استان های مرزی باید تقویت شود مثلاً بر اساس جغرافیایی سیاسی که از ایران در شاهنامه ترسیم شده است یک مجموعه دراماتیک بسازیم که نیاز به بحث مفصل دارد و مایل هستم آن را با مسئولان سازمان صدا و سیما در میان بگذارم و اگرنه اگر بخواهیم بدون داشتن هدف از قبل تعیین شده به تاریخ ایران باستان و یا شاهنامه بپردازیم، نتیجه خوبی عاید نمی شود.

کارگردان «صاعقه» در ادامه افزود: نکته بعدی کیفیت آثار در دست تولید سازمان صدا و سیما است. توجه به کیفیت از ضرورت ها و اولویت ها باید باشد. اگر از کمیت بکاهیم و در عوض  برای ارتقای سطح کیفی بودجه مناسب تری به تولیدات در دست تهیه اختصاص داده شود نتیجه مطلوبی کسب خواهد شد ضمن اینکهدر آن صورت چنانچه خروجی کار مناسب نباشد، می توان عوامل آن اثر را مورد ماخذه قرار داد نه با بودجه کم و غیرحرفه ای.

کارگردان «من و دبورا» همچنین گفت:  مردم خود متوجه می شوند برای ساختفیلم و یا سریالی زحمت کشیده شده است یا خیر؟ سریالی که با سرعت نامناسب  و تصاویری از حیث زیبایی شناسی ناهنجار و نیز با بودجه بندی غلط تولید می شود نتیجه مطلوبی به بار نخواهد آورد. به عنوان مثال افزایش کمی تولید تله فیلم هاکه متأسفانهبه تدریج از مسیر مطلوب خارج گردیده است.

وی توضیح داد:  آقایان مسئول در صدا و سیما بخوبی می دانند که قرار نیست با بودجه ۱۲۰ میلیون تومانی یک اثر سینمایی کامل ساخته شود همانگونه که بسیاری از سازندگان تله فیلم های ۹۰ دقیقه ای در طول مدت گذشته با حسن نیت سعی کرده اند با همان بودجه ناچیز کارهایی بزرگ انجام دهند اما شکست خورده اند. شکستی که از قبل قابل پیش بینی بود.

دری تصریح کرد: باید بدانیم تله فیلم های ۹۰ دقیقه ای (سینمایی- تلویزیونی) باید از متنی قوی، بازی های خوب ، لوکیشن محدود و کم خرج برخوردار باشد. طوری که بتوان با برنامه ریزی درست ظرف ۱۰ روز آن ها را تصوربرداری کرد. یعنی روزی ۸ دقیقه . اما تعدد لوکیشن و بازیگران در چنین آثاری باعث می شود تا با بودجه اندک کاری ابتر و ناقص به وجود آید.

این کارگردان سینما و تلویزیون یادآور شد: اینجانب در سال ۱۳۷۳ اولین تله تلویزیونی سازمان را ظرف ۸ روز و ظرف ۸ جلسه کاری ساختم و تهیه کنندگی آن را آقای مجید مولایی بر عهده داشت که بارها در زمان خودش از شبکه سراسری و شبکه های استانی در روز آزادگان پخش گردید اما آثار ویدئویی ۹۰ دقیقه ای مرسوم شاید ۶ سال بعد از آن با زمان و بوجه خیلی بیشتر و نامتناسب از بودجه ای معادل ۳۰ میلیون تومان آغاز شد و در مواردی به ۲۵۰ میلیون تومان هم رسید. در صورت که در تصویب متن تله فیلم های ۹۰ دقیقه ای باید دقت شود بیش از سه لوکیشن نداشته باشد و تعداد نقش ها بین ۵ تا ۸ شخصیت بیشتر نباشد . ضمن اینکه فیلم باید از موضوع با پیچش مناسب ، دیالوگ های جذاب و بازی های استاندارد برخوردار باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.