چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۶

همراه با نمایشگاه مطبوعات

منوچهر اکبرلو: اخلاق مداری در رسانه های ما به شدت مورد غفلت قرار گرفته است

منوچهر اکبرلو*

سینماپرس: منوچهر اکبرلو منتقد و روزنامه نگار پیشکسوت در رابطه با وضعیت فعلی رسانه های کشور گفت: اخلاق رسانه ای یکی از بخش های مورد غفلت قرار گرفته برخی از رسانه های ما است و متاسفانه اینگونه رسانه ها به بی اخلاقی ها در جامعه دامن می زنند.

منوچهر اکبرلو در گفتگو با خبرنگار مستقر سینماپرس در بیستمین نمایشگاه مطبوعات افزود: دلیل اصلی وجود برخی از بی اخلاقی های رسانه ای را باید خارج از این حوزه جستجو کرد چرا که فضای عمومی جامعه بر روند اخلاق گرا بودن برخی از رسانه ها تاثیر مستقیم می گذارد و از سوی دیگر اهالی سیاست نیز در این امر مهم به شدت دخیل هستند.

وی ادامه داد: مردم به متولیان جامعه که در قوای مقننه و مجریه مقام اجرایی دارند نگاه ویژه ای دارند و از همین رو هرگونه اخلاق گرایی و یا دوری از اخلاق دربین این افراد می تواند خیلی سریع در جامعه تعمیم و گسترش یابد. رفتار این افراد به طور مستقیم الگو حساب می شود و فضای رسانه ای ما هم تابعی از برخی بد اخلاقی های حوزه سیاست است که در برخی از مواقع رسالت خبرنگاران را تحت الشعاع قرار می دهد و آن ها را از حوزه عدالت و انصاف خارج میکند.

این روزنامه نگار با تاکید بر این نکته که رسانه ها پیش از آنکه عملکردهایشان نتیجه فرهنگی داشته باشد باعث بی اخلاقی در جامعه می شوند گفت: کسانی که در رسانه ها کار می کنند به عنوان متولیان فرهنگ جامعه شناخته می شوند و باید آگاهانه از فضای غیر اخلاقی حاکم بر سیاست دوری و در حوزه های کاری خود اعم از اجتماع و فرهنگ و سیاست ترویج کننده اخلاقیات باشند.

وی با اشاره به اینکه نگاه جناحی در رسانه ها اجتناب ناپذیر است و هرچقدر رسانه ها مدعای استقلال باشند، سیاست گزاران آن نمی توانند خالی از نگاه سیاسی و اعتقادی عمل نمایند گفت: امروزه با توجه به گسترش رسانه ها ما دغدغه فریب مخاطب را نخواهیم داشت به این معنا که از جایی که مخاطبان می توانند به راحتی به رسانه های جناح های مختلف دسترسی داشته باشند میتوانند با مطالعه و رصد کردن رسانه ها جمع بندی خود را داشته باشند. نکته ای که در این میان نگران کنده است تخریب افراد است و رسانه ها نباید دست به تخریب اشخاص بزنند و این بی اخلاقی ها را به عرف جامعه تبدیل نمایند.

این منتقد در پایان در مورد رسانه های تخصصی سینمایی و نقش آنها در تولید آثار هنری در کشور گفت: رسانه های تخصصی سینمایی نقشی در تولید آثار ندارند و فیلمسازان بر اثر عوامل دیگری خارج از رسانه دست به تولید آثار می زنند و هیچگاه وضعیت رسانه ها را رصد نکرده و به همین دلیل رسانه ها نمی توانند تاثیری بر تولید آثار آن ها داشته باشند. یک سرمایه گزار خصوصی یا دولتی همیشه به دنبال تبلیغ برای خود است و به همین دلیل اغلب آثار سینمایی ما در جامعه با بازخورد منفی روبرو شده و از آن ها استقبال نمی شود. رسانه ها فقط می توانند روی مدیران فشار بیاورند که حمایت ها را از برخی افراد و جناح ها کاهش یا افزایش دهند و این راه درستی نیست برای همین حجم انبوهی از خبرهای رسانه های جناح مختلف بیشتر معطوف به 4-5 فیلم است که به نظر من جامعه نیاز دارد به همه جنس فیلم ها پرداخت شود و مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد و فیلم های برتر انتخاب شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.