شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹

در گفتگو با سینماپرس مطرح شد

سعید راد: سینمای ایران برای حرفه ای شدن زمان بسیاری لازم دارد

سعید راد در ششمین روز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون پیرامون سینمای حرفه ای در ایران گفت: «سینمای ایران حرفه ای نیست و زمان بسیار لازم دارد تا به آن عناصر حرفه ای شدن دست پیدا کند.»

راد در ادامه در گفتگو با خبرنگار سینماپرس بیان داشت: «سینمای ما تا حرفه ای نشود مخاطب نخواهد داشت؛ مهمترین عنصر در حرفه ای شدن جذاب بودن است. سینما باید برای مخاطب جذابیت داشته باشد، هر زمان که سینما رنگ جذابیت را به خود دید به پول دست خواهد یافت.»

این بازیگر اظهار داشت: «سینمای ایران را در «دوئل»، «چ» و «آواز گنجشک ها» حرفه ای می بینم. در این فیلم ها تمامی عنصرهای حرفه ای بودن وجود دارد که از مهمترین آن ها باید به تفکر حرفه ای فیلم ساز اشاره کنم؛ وقتی تفکر فیلم ساز حرفه ای باشد، تمامی عوامل و در نهایت فیلم حرفه ای خواهد شد. ما برای نزدیک شدن به سینمای حرفه ای نیرو کم داریم.»

راد افزود: «سینمای ما به تهیه کنندگان حرفه ای نیاز دارد؛ تهیه کننده باید آن قدر تفکر دقیقی داشته باشد که کارگردان و بازیگر را در لحظه برای فیلم انتخاب کند؛ به عنوان مثال بگوید فلان کارگردان نمی تواند این فیلم را به درستی کارگردانی کند و کار را به اهل فن اش بسپارد.»

این بازیگر پیشکسوت اظهار داشت: «در سینمای ایران تهیه کننده یعنی کسی که پول دارد؛ در حالی که پول و ثروت تهیه کننده تفکر آن است؛ فرد تهیه کننده باید با تفکر حرفه ای خود فیلم را تولید کند نه اینکه فقط هزینه تولید آن را تامین کرده باشد.»

وی که در فیلم «زنده بگور» کاری از علی جناب به ایفای نقش پرداخته است افزود: «سهم من به عنوان یک بازیگر این است که فقط با کارگردان های فیلم اولی به راحتی کار کنم؛ کارگردانان فیلم اولی نسبت به کارگردانان باسابقه انعطاف پذیرتر هستند.»

راد افزود: «تنها کارگردانان حرفه ای سینمای ایران ابراهیم حاتمی کیا، احمدرضا درویش، اصغر فرهادی و مجید مجیدی است. من برای بازی در فیلم «چ» پیش از امضای قرارداد با ابراهیم حاتمی کیا چندین جلسه داشتم و با هم پیرامون فیلم و نقش صحبت کردیم؛ حاتمی کیا برای تک تک جلسات به من پول داد! حاتمی کیا وقت من را خرید تا من را به جمع بازیگران فیلمش اضافه کند؛ سینمای حرفه ای یعنی این.»

وی در پایان بیان داشت: «سینمای ایران با حضور در جشنواره های رده هفتم یک کشور شناخته نشده به خود می بالد! چرا باید چنین اتفاقی رخ دهد؟ سینمای ایران حاشیه زیاد دارد و همین حاشیه ها بزرگ ترین مانع برای حرفه ای شدن آن است.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.