جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۸

حضور تهیه کنندگان در غرفه سینماپرس

هاشمی: برخی رسانه ها با جابجایی دولت تغییر موضع می‌دهند/ فرحبخش: خبرنگاران باید متعهد باشند

ششمین روز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: سید ضیاء هاشمی و حسین فرحبخش دوتن از تهیه کنندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار مستقر سینماپرس در بیستمین نمایشگاه مطبوعات درمورد رسانه ها و رعایت اخلاق حرفه ای سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، سید ضیاء هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران در ابتدای این گفتگو با اشاره به اینکه طی سال های اخیر اتفاقاتی برای سینمای ایران افتاده که می توان آن را نوعی گروگان گیری قلمداد کرد گفت: پیکره نحیف سینمای ایران همواره با تغییر مدیریت ها دچار نوعی گروگان گیری شده است ومتاسفانه همواره در معرض فشار یک گروه خاص و زیاده خواه بوده که توانسته اند در جهت گیری رسانه ها نقش بسزایی داشته باشند.
این تهیه کننده با سابقه سینما در ادامه افزود: البته یک گروه از رسانه ها به تنهایی خود عامل فشار بر بدنه سینما هستند و متاسفانه به صورت کاملاً جناحی و سیاست زده و یک طرفه نسبت به مسائل روز سینمایی ارتباط برقرار می کنند و بعضاً با تحریف و سانسور اخبار باعث گمراهی مخاطبان نیز می شوند. مواضع این دسته از رسانه ها متاسفانه بعضاً روی مدیران فرهنگی نیز تاثیر می گذارد و این برای ما باعث تاسف است.
تهیه کننده فیلم سینمایی «زمهریر» سپس با آرزوی اینکه روزی برسد که رسانه ها آزادی خواهی را ملاک اصلی عمل خود قرار دهند گفت: امیدوارم رسانه ها روزی به این نتیجه برسند که باید آزادی خواهی وحق طلبی را ملاک اصلی اعمال خود قرار دهند نه اینکه پای یک جریان سیاسی بایستند و فشارها را روی بخشی از دست اندرکاران سینما اعمال کنند. رسانه ها نباید اخبار خود را به صورت بسته بندی شده وارد اذهان مخاطبان نمایند و صداقت باید رسالت اصلی آن ها باشد.
حسین فرحبخش کارگردان فیلم «خصوصی» نیز در این مورد گفت: معنی اصلی رسانه اطلاع رسانی است و رسانه ها باید همان مسئله ای را که وجود دارد به صورت صادقانه منعکس کنند و اگر هر چیزی به غیر از این باشد تحریف محسوب می شود. اطلاع رسانی سلیقه نمی شناسد و رسانه ها هیچگاه نباید به نفع جناح های خود دست به انتشار اخبار که بعضاً کذب است بزنند. رسانه باید وظیفه خود را بدون تعصب انجام دهد و در کارش متعهد باشد.
وی سپس با اشاره به اینکه برخی از رسانه ها رو مسائل باطل پافشاری می کنند گفت: مطمئن باشید که مردم سره را از ناسره تشخیص می دهند. متاسفانه رسانه های ما یک خبر را با اشکال گوناگون اطلاع رسانی می کنند و این در حالی است که آن ها باید واقعیات را مورد پوشش رسانه ای خود قرار دهند. اما در هر صورت این مردم هستند که به صورت آگاهانه در نهایت واقعیات را از دروغ های آشکار و نهان تشخیص می دهند.
فرحبخش با تاکید بر این نکته که ما در جمهوری اسلامی ایران چیزی به نام مسئول فرهنگی نداریم افزود: متاسفانه مسئولین ما دنبال این هستند که مقام بالاتر از خودشان را راضی نگهدارند و مردم برای آن ها اصلاً مهم نیستند و به همین دلیل است که مردم حتی ذره ای روی مسئولین فرهنگی حساب نمی کنند و با قاطعیت نظرات مسئولین فرهنگی را قبول ندارند چون آن ها هیچگاه حقیقت را نمی گویند.
وی تاکید کرد: من در طول تمام سال هایی که در سینما و عرصه فرهنگ و هنر این کشور مشغول به کار هستم تنها یک مسئول را دیدم که دغدغه فرهنگی داشت و نظراتش با نظرات مردم منطبق بود و آن شخص هم مرحوم سیف الله داد بود.
تهیه کننده فیلم سینمایی «مهمان» در ادامه این گفتگو اظهار داشت: متاسفانه اخلاق در جامعه رسانه ای ما وجود ندارد و به همین دلیل است که بیش از ۸۰درصد مردم ما به جای پیگیری رسانه های مطرح ما از جمله برنامه های تلویزیون به سمت ماهواره ها کشیده شده اند و برنامه های فاسد ماهواره را می بینند وتلویزیون ما کمترین مخاطبی هم ندارد.
فرحبخش تاکید کرد: اخلاق مقدمه احکام است  و پیغمبر هم برای مکارم اخلاق آمده است اما متاسفانه برخی از مسئولین ما اخلاق ندارند و تنها به دنبال ظواهر احکام هستند و من معتقدم عدالت در رسانه های ما حاکم نیست.
سید ضیاء هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران نیز با تاکید بر این نکته که اخلاق در برخی رسانه های ما به هیچ عنوان رعایت نمی شود گفت: اغلب رسانه های ما بخش سینمایی دارند و برخی از آن ها نیز بسیار موثر هستند اما متاسفانه بسیاری از رسانه ها مرتب در حال رنگ عوض کردن و تغییر مواضع خودشانند و به عنوان مثال تغییر دولت ها مواضع آن ها نیز تغییر می کند و اخلاق که اصل اساسی رسانه است را راعایت نمی نمایند.
وی افزود: در نظام مقدس ما باید اخلاق رسانه ای وجود داشته باشد اما متاسفانه جهالت ها باعث می شود که برخی کارهای ناشایست انجام دهند و به جای آنکه به رشد و اعتلای فرهنگ و هنر بیندیشند آن را تخریب کنند. برخی از رسانه های ما متاسفانه تریبون افرادی می شوند که تمامی منابع سینما را بلعیده اند و فقط در حال ثروت اندوزی هستند. رسانه ها نباید به سمت حزب ها و دسته ها و گروه ها گرایش پیدا کنند تا مردم از آن ها دلزده شده و به سمت رسانه های معاندی مثل «بی بی سی» و «من و تو» گرایش یابند. رسانه ها اگر صادقانه عمل نمایند مردم با اعتماد بر آن ها کلیه رسانه هایمعاند وضد نظام را تحریم خواهند نمود.
این تهیه کننده سینمای ایران در خاتمه این گفتگو ضمن تقدیر از «سینماپرس» که از ابتدا تا کنون روی یک موضع خاص ایستاده است و هیچگاه با تغییر مدیریت ها دچار تغییر در روش ها و اعتقادات خود نشده است گفت: آزادی خواهی مسئله مهمی است که در رسانه های ما کمرنگ شده است و اغلب رسانه های ما حقه بازی می کنند و در حال فریب مردم هستند و حتی به اصل نظام هم اعتقادی ندارند و تنها پول است که برایشان مهم است. این وضعیت فعلی رسانه ها و سینمای ما است. اما خوشبختانه هنوز رسانه هایی مثل «سینماپرس» وجود دارند که همیشه یک حرف زده اند و اخلاق را رعایت کرده و خود را فدای حزب و دسته ای نکرده اند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.