دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰

نقد شفاهی از زبان یک منتقد سینما

«میهمان داریم»؛ فیلمی با ریتم کند که شروع گیرایی ندارد

پرویز پرستویی و آهو خردمند در فیلم سینمایی «مهمان داریم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور

سینماپرس: حسن شیخ حائری منتقد سینما صبح امروز به بررسی نقاط منفی و مثبت فیلم سینمایی «میهمان داریم» ساخته محمد مهدی عسگرپور پرداخت.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت:  «میهمان داریم» حکایت یک زندگی آگاهانه است و یک میهمانی دائمی.  فیلمی تاثیرگذار که بر لبه  دوسویه  «واقعیت ملموس یا ناملموس» و «حقیقت ماورائی» ایستاده است و تماشاگر را با خود حرکت می دهد و به جلو می برد. 

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران یادآور شد: فیلم البته قبل از آنکه در این مرز حد وسط قرار گیرد، ریتم نسبتاً کندی دارد و به دلیل آنکه ممکن است در همان یک سوم ابتدایی فیلم، مخاطب خود را از دست دهد کاش برای اکران عمومی کمی بازنگری روی آن صورت می گرفت.

این منتقد و روزنامه نگار یادآور شد: فیلم سینمایی «میهمان داریم» شروع گیرایی ندارد، اما پایان بندی فوق العاده ای دارد که کمتر در فیلم های مشابه، شاهد آن بوده ایم. فراموش نکنیم که میهمان در هر صورت میهمان است و احترام خود را دارد، پس تفاوتی ندارد که میهمان عزیز داستان ما، یک شخصیت است یا صاحب عصر و زمان است یا واصل انسان به دیدار معبود  که البته می توان برای هر کدام از اینها، نشانه هایی در فیلم یافت .

وی گفت: «میهمان داریم» حکایت همراهی مرگ ، زندگی و توجه به سبک زندگی مرگ اندیش است، ممکن است این پدر و مادر و چهار شهید سرفراز و جانباز غیور، رحلت کرده اند بر اثر استنشاق گاز یا زنده اند بر اثر باز شدن پنجره ها؛ اما مهم این است که در کنار حفظ اصالت سنت، به ترمیم ، بازسازی دنیا و آخرت خود هم اهتمام دارند و البته درست در همجواری این خانه، خانه ای دیگر در حال بازسازی است، اما بی هویت و در تضاد با آنچه در خانه  این پدر و مادر مشاهده می کنیم.

شیخ حائری در ادامه به نکات مثبت این فیلم اشاره کرد و توضیح داد: در فیلم سینمایی «میهمان داریم»، دوربین اصلاً خود نمایی نمی کند و به چشم نمی آید و این یکی از نقاط قوت فیلم است. همچنین در بحث بازی ها نیز آهو خردمند و سهیلا گلستانی در مجموع بهتر و بالاتر از مجموع بازیگران مرد این فیلم قرار گرفته اند.

این منتقد اظهار داشت: چینش قصه بر اساس شهادت دختر خانواده و همینطور انتخاب جانباز اعصاب و روان که در عین حال جانباز حرکتی هم هست، از نقاط قوت فیلمنامه محسوب می شود. همچنین موتیف گاوصندوق ، چرخ و فلک هم بصورت منطقی و معنادار در فیلمنامه گنجانده شده و در خدمت قصه است.

وی گفت: گاوصندوق هم به حفظ ارزش های مادی و معنوی توجه دارد و هم توجه به خانواده و فرزندان را تداعی می کند، آنجا که در نهایت بر اساس سال تولد فرزندان، رمزگشایی می شود. چرخ و فلک هم یادآور چرخ زندگی ، جور فلک و هم یادآور توجه به خاطرات و دقت در گذشته است تا بتوان از آن، برای رسیدن به آینده ای امیدوارانه استفاده کرد.

این روزنامه نگار یادآور شد: «میهمان داریم» دنیا را مانند یک میهمانی دائمی با میزبانی زمینی یا الهی تصویر می کند که بالاخره روزی این سفره برچیده می شود و مهم آن است که انسان در هر لحظه مراقب شرایط موجود باشد، آمادگی داشته باشد و هوشیاری خود را حفظ کند.

حسن شیخ حائری در پایان این گفتگو یادآور شد: «میهمان داریم» البته نقاط ضعفی هم دارد. خانواده قصه ما در یک خلاء شاید ناخواسته، زندانی اند و عدم ارتباط بستگان و همسایه ها با این خانواده، نباید به اینجا ختم شود که این ها هم برای ارتباط  با بستگان و همسایه ها، تلاشی نداشته باشند. همچنین فیلمنامه می توانست در پاساژهایی مانند: دیالوگ های مبتنی بر انتخاب نوع غذا از سوی فرزندان و  موارد مشابه دیگری را هم در خود ببیند تا بیشتر بتواند مخاطب عام را با خود به همراه بکشد و حس نوستالژیک بیشتری برای او بی افریند.

نظرات

  • ۱۳۹۳/۰۸/۲۷ - ۱۰:۴۴
    0 2
    میهمان داریم فیلم خوبی نیست
  • سارا ۱۳۹۳/۰۸/۲۷ - ۱۴:۳۰
    0 1
    به نظرم میهمان داریم پایان بدی دارد و معلوم نمیشود مهمان کیست. فرم گرایی آقای عسگرپور هم به فیلم ضربه زده

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.