شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶

عظیمی میرآبادی در گفتگو با سینماپرس:

شبکه نمایش خانگی بزرگ‌ترین رسانه بعد از تلویزیون است/ متولیان سینما برای حفظ مخاطب خود باید بیشتر به فکر باشند

مهدی عظیمی میرآبادی*

سینماپرس: مهدی عظیمی میرآبادی تهیه کننده سینما پیرامون دلیل گرایش برخی از کارگردانان سینما برای تولید فیلم ویدئویی در حوزه شبکه نمایش خانگی بیان داشت: «شبکه ویدئویی به لحاظ میزان برقراری ارتباط با مخاطب، گردش مالی و میزان اثرگذاری بر جامعه بدون هیچ تردیدی بعد از تلویزیون بزرگ ترین رسانه کشور است.»

میرآبادی در ادامه در گفتگو با خبرنگار سینماپرس بیان داشت: «با پیشرفت تکنولوژی، دنیا به سمت فردگرایی گرایش پیدا کرده و فضاهای جمعی کم رنگ شده است؛ همین فضا در دنیای سینما هم وجود دارد و نمایش های جمعی جای خود را اغلب به نمایش های فردی داده و هر فردی در منزل خود تمایل به تماشای آثار تصویری دارد.»

این تهیه کننده افزود: «مردم به جای اینکه برای تماشای یک فیلم بخواهند از منزل خارج شوند و فضایی پرترافیک را پشت سر بگذارند تا در یک بازه زمانی به تماشای تفکر یک فیلم ساز بنشیند، ترجیح می دهند در منزل و در فضایی که کاملا با سلیقه و آرامش او چیده شده است، یک اثر هنری را تماشا کنند.»

معاون سابق سازمان سینمایی کشور در ادامه بیان داشت: «با تولد شبکه نمایش خانگی فرصتی مهیا شد تا هر فردی بتواند در منزل خود یک سالن سینما را با صدایی واضح تر و بهتر از سینما برای خود بوجود آورد.»

وی اظهار داشت: «اگر به لحاظ ساختاری هم نگاه کنیم می بینیم دنیا به سمتی رفته است که مخاطب نمی تواند ساعتی را در سالن سینما بنشیند و بر اساس تفکر فیلم ساز پیش برود؛ به بیان دیگر مخاطب صبر و تحمل این را ندارد که بخش کُند یک فیلم را با همان ریتم کند تماشا کند در حالی که شبکه نمایش خانگی فرصتی را برای مخاطب فراهمکرده تا از آن بخش از فیلم که با آن ارتباط برقرار نمی کند پرش کند.»

عظیمی میرآبادی بیان داشت: «اصرار ما به سینمای سالنی و اینکه تمام هویت سینمای خود را با سینمای سالنی تاخت بزنیم کاملا غلط و اشتباه است. سینمای سالنی بخشی از سینما است اما شبکه نمایش خانگی به دلایلی که عرض کردم نگاه و جایگاه فراتری از سینما دارد.»

وی خاطر نشان ساخت: «اگر پرفروش ترین فیلم سینما را در نظر بگیریم که ۱۰ میلیارد تومان فروش داشته و ۱۰ میلیارد تومان را بر ۵ هزار تومان که مبلغ خرید بلیط سینما برای یک نفر است تقسیم کنیم ۲ میلیون عددی است که به عنوان مخاطب حاصل می شود؛ یعنی فقط ۲ میلیون نفر از این جمعیت کشور یک فیلمی که ۱۰ میلیارد تومان فروش داشته است را دیده اند.»

این تهیه کننده در ادامه بیان داشت: «در حالیکه اگر ۱۰ میلیارد تومان را بر ۳ هزار تومان مبلغ خرید یک دی.وی.دی تقسیم کنیم عددی که حاصل می شود میزان مخاطب شبکه نمایش خانگی بدست می آید؛ تعداد مخاطب در این حوزه چیزی نزدیک به ۴ برابر در قیاس با میزان مخاطب در سینما است.»

وی افزود: « اشتیاق مردم به شبکه نمایش خانگی نسبت به سینما کاملأ بدیهی و طبیعی است و متولیان سینما باید برای حفظ و ارتقای سطح مخاطب علاوه بر سالن سازی و افزایش کیفیت آثار تدابیر دیگری را نیز در نظر بگیرند.»

عظیمی میرآبادی که مسئولیت نشریه سینمای خانگی را نیز بر عهده دارد در پایان گفت: « با وجود نظرات متعدد در خصوص وضعیت نمایش خانگی همچنان معتقدم آثار تولیدی در این عرصه باید از کیفیت محتوایی و ساختاری قابل قبولی برخوردار باشد و با وجود در نظرگرفتن ذائقه مخاطب در هر سطحی به بیراهه نرود.»

 

 

 

 

نظرات

  • دوست ۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۱۲:۱۱
    0 0
    با عرض سلام خدمت جناب آقای عظیمی میرآبادی: کاملأ صحبتهای جنابعالی بجا و صحیح میباشد و امید است که مسئولین فعلی سازمان سینمایی از تجربه و نظرات شما بهره مند گردند و بیش از این نگاه یکسویه به سالن سینما نداشته باشند و سینماهای از رده خارج شده و تعطیل را منحل اعلام نمایند. با آرزوی سلامتی برای شما.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.