چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴

نوابی کارگردان «سینما اکران»شبکه پنج:

عدم شناخت مخاطب و کندی ریتم و کلام مشکل اصلی برنامه های سیماست / تلویزیون را اندیشه اش می سازد نه بودجه اش!

فرشید نوابی در هفتمین روز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: فرشید نوابی بازیگر سینما و تلویزیون و کارگردان برنامه «سینما اکران» پیرامون ضعف کنونی تلویزیون و برخی از برنامه ها گفت: «ما ۲ ضعف بزرگ در برنامه سازی صدا و سیمای کنونی داریم؛ عدم شناخت از روانشناسی مخاطب و کندی ریتم و کلام.»

نوابی ضمن تاکید بر گفتگو محور بودن برنامه های تلویزیون و بیان این نکته که حتی به لحاظ دکوراسیون، برنامه های سیما چشم نواز و مخاطب پسند نمی باشند در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «مشکل برنامه های تلویزیونی ما عدم رعایت روانشناسی تصویر و بیننده در آن است. ما در عصری زندگی می کنیم که بیننده با دورترین نقاط دنیا ارتباط برقرار می کند؛ حق انتخاب بیننده نسبت به ۱۰ سال گذشته به شدت دچار تغییر و گستردگی شده است.»

وی افزود: «رسانه های دیگر به یک نکته بسیار مهم و ظریف توجه بیشتری نشان می دهند و آن اینکه در کوتاه ترین زمان بیشترین اطلاعات و ارتباط را با مخاطب برقرار می کنند؛ کلام در کوتاهترین جمله منعقد می شود و بیشترین خوراک بصری به بیننده را فراهم می کند که این مدل رفتار کردن از میزان روانشناسی تصویر مدیران و برنامه سازان سرچمشه می گیرد.»

وی بیان داشت: «اغلب برنامه های تلویزیون اگرچه گفتگو محور ولی طولانی و خسته کننده هستند؛ برای همین من برای تولید برنامه «سینما اکران» تلاش کردم تا از این فضای خسته کننده دور شوم تا مخاطب را تا انتهای برنامه پای تلویزیون شاد و راضی نگه دارم.»

نوابی افزود: «ما در زمانه ای نیستیم که مخاطب برنامه ای را با پلان های مختلفی که در یک پلاتو اتفاق می افتد ببیند و دیالوگ های رد و بدل شده میان مجریان را بشنود و از آن لذت ببرد؛ ما در عصر رسانه زندگی می کنیم و ریتم مهمترین عنصر در برقراری ارتباطات دراین زمانه است.»

این برنامه ساز تلویزیونی اظهار داشت: « سالهای حاضر، عصر رقابت و فکر است؛ یک برنامه ساز تلویزیونی در هر حوزه ای که فعالیت می کند باید بداند چگونه مخاطب را پای برنامه نگه دارد. من در «سینما اکران» ۸ بار آیتم پخش می کنم ضمن اینکه خودم چیزی حدود ۶ بار به پلاتو می آیم و بازمی گردم؛ به مجری و مهمان زمانی بیش از ۶ دقیقه برای صحبت کردن نمی دهم چون ۶ دقیقه صحبت کردن مجری یا مهمان از صبر و حوصله مخاطب خارج است.»

نوابی افزود: «وقتی به مجری و مهمان زمان کمی برای صحبت کردن داده شود متوجه می شوند که باید در کوتاه تری زمان مفهوم خود را بیان و منتقل کنند اما زمانی که می داند می تواند ۳۰ دقیقه یا حتی ۱ ساعت صحبت کند در جهت کند کردن ریتم برنامه و از دست دادن مخاطب عمل کرده است.»

وی خاطر نشان ساخت: «ما در بروکراسی ادارات بیشترین اطلاعات را در کوتاه ترین متن یک نامه به نگارش در می آوریم و این از نیاز کنونی یک انسان خبر می دهد؛ مخاطب تلویزیون هم همین انسانی است که بیشترین اطلاعات را در کمترین متن می خواهد.»

نوابی پیرامون حضور محمد سرافراز به عنوان مدیر جدید رسانه ملی در بهبود وضعیت کنونی تلویزیون بیان داشت: «من حضور جناب سرافراز را به ۲ دلیل به فال نیک می گیرم؛ اول اینکه سرافراز از بدنه رسانه ملی است و این، شناخت وی از تلویزیون را سبب می شود و نکته دوم اعمال یک تغییر نگرش کلی در فضای تلویزیون است.»

وی خاطر نشان ساخت: «ما نیروهای انسانی بسیار کاربلدی داریم که به دلایل مختلف یا حضور کمرنگی دارند و یا به کلی میدان را رها کرده اند؛ کسانی که امتحان خود را در برنامه سازی و سریال سازی با نمره عالی و قابل قبولی پس داده اند.»

نوابی بیان داشت: «من فکر می کنم سرافراز در کار خود موفق خواهد شد چرا که در صحبت های خود به استفاده از نیروهای جوان اشاره کرده و قطعا استفاده از نیروهای انسانی جوان در موفقیت تولید برنامه های تلویزیونی موثر خواهد بود؛ یک تلویزیون را اندیشه اش می سازد و نه بودجه اش و اندیشه فقط در قالب تجربه کسانی که سالها در صدا و سیما زحمت کشیده اند دیده می شود.»

وی در پایان اظهار داشت: «مردم ما رسانه ملی را دوست دارند چون رسانه خودشان است اما باید به این نکته هم توجه کنیم که نمی توانیم به آن ها بگوییم هر آنچه را که من می سازم باید ببینی بدون اینکه حق انتخاب داشته باشی. امیدوارم دوره مدیریت سرافراز دوران شکوفایی تلویزیون باشد؛ اگر چنین اتفاقی رخ داد مردم به خانواده بزرگ تلویزیون خود باز خواهند گشت.»

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.