چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴

وعده شهردار اصفهان برای ساخت سالن تئاتر و سینما

مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار اصفهان

مهر: شهردار اصفهان از برنامه‌های مختلفی برای توسعه فضای مناسب فرهنگی و هنری در این شهر می‌گوید و تاکید می‌کند شهرداری اصفهان ضمن ساخت سالن‌های جدید برای سینما و تئاتر، در حوزه تولید فیلم نیز ورود پیدا می‌کند.

خبرگزاری مهر-گروه هنر:  شهر اصفهان سومین شهر پهناور ایران پس از تهران و مشهد و سومین شهر پرجمعیت ایران پس از این ۲ شهر است. اصفهان در سال ۲۰۰۶ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و در سال ۱۳۸۸ به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی انتخاب شد. با توجه به پیشینه و اهمیت هنر در این شهر، در حوزه هنر همیشه چشم ها به این شهر دوخته شده تا باز هم شاهد تربیت بزرگان هنر موسیقی، تئاتر و ... باشد.

با مرتضی سقاییان نژاد شهردار اصفهان درباره برنامه های شهرداری سومین شهر بزرگ و پرجمعیت ایران با موضوع هنر سینما، تئاتر و موسیقی گفتگو کردیم. او بر این باور است که شهرداری به عنوان یک نهاد حمایتی باید از تولیدات مختلف هنری حمایت کند، اما نباید کاملا وارد چرخه تولید شود، در غیر این صورت ممکن است نهادهایی که وظیفه اصلی آن ها حمایت از تولیدات فرهنگی و هنری است وظیفه خود را فراموش کنند.

وی براین باور است که شهرداری با ایجاد شرایط مناسب سالن های مختلف سینمایی، تئاتر و موسیقی را ساخته و در نهایت آن را به بخش خصوصی واگذار می کند تا بخش خصوصی هم با کنار گذاشتن ترس های خود و البته با حمایت شهرداری وارد عرصه سرمایه گذاری در عرصه فرهنگ و هنر شود. یکی دیگر از فعالیت های قابل توجه شهرداری در حوزه هنر و به خصوص فیلمسازی، سرمایه گذاری برای ساخت فیلم های سینمایی با موضوع رجال بزرگ اصفهان از جمله شهید بهشتی و حاج آقا نورالله نجفی اشاره کرد. در کنار آن ساخت یک شهرک سینمایی در این شهر از دیگر برنامه های مهم شهرداری اصفهان در حوزه توسعه فرهنگ و هنر در این شهر است.

گفتگوی ما با شهردار اصفهان را می‌خوانید:

*اصفهان به عنوان یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت ایران می تواند ظرفیت خوبی برای ارتقای جایگاه مخاطب در سینما و رونق اقتصادی این هنر داشته باشد، اما متاسفانه با توجه به جمعیت قابل توجه این شهر گردش اقتصادی سینمایی آن چندان قابل قبول نیست. علت کم علاقه بودن مردم اصفهان به سینما چیست؟

-شهر اصفهان از قدیم مهد تمدن، هنر و فرهنگ بوده و با توجه به تغییرات متعددی که از لحاظ جامعه شناسی و اجتماعی در این شهر به وجود آمده توجه به هنر در این شهر نیز با تغییراتی همراه بوده است.

سینما به عنوان هنر هفتم جایگاه متفاوت و گسترده ای را در جامعه امروز اصفهان پیدا کرده است. سینما رسانه ای است که می تواند پیام های آموزشی را با شیوه های به‌روز به مردم منتقل کند و حتی می توان از طریق سینما با کمترین هزینه ممکن آموزش های مورد نظر را به مردم ارائه کرد و ما  هم تمام تلاش خود را می کنیم تا دوباره به سمت و سوی توجه بیشتر به سینما گام برداریم.

متاسفانه یک بی اعتمادی در استفاده از کالای فرهنگی و هنری مانند سینما وجود دارد؛ بی‌اعتمادی دو طرفه که از یک طرف به مردم و از طرف دیگر به اصحاب هنر بازمی‌گردد. مردم باید به سینما اعتماد کنند و از طرف دیگر اصحاب هنر نیز بتوانند حمایت های لازم را از سوی مردم داشته باشند. اگر این جاده دو طرفه فراهم نشود قطعا این غربت و بی اعتمادی همچنان ادامه پیدا می کند و تمایلات به سینما از سوی مخاطب و بعد از سوی تولیدکننده کم می شود.

*پیش از این شهرداری اصفهان اعلام کرده بود که به دنبال حمایت و توسعه هنر سینما در این شهر است. سیاست های شما برای دنبال کردن این فعالیت چیست؟

- سیاست اصلی ما برای توسعه صنعت سینما در شهر اصفهان، در اولین گام حمایت از تولیدات در حوزه سینمای کودک است.

از نظر من سینمای کودک و نوجوان پلی میان مردم و سینما است زیرا در سینمای کودک و نوجوان پدر و مادرها برای آن که فرزندان خود را به سینما ببرند خود نیز در سالن های سینما حضور پیدا می‌کنند. در واقع با استفاده از این گونه سینمایی می توان به راحتی خانواده ها را درگیر سینما کرد و آن ها را عادت داد تا از سینما به عنوان یک تفریح هنری استفاده کنند. در چنین شرایطی ارتباط لازم میان مخاطب و تولیدکننده برقرار می‌شود و در نهایت تقاضا بالا رفته و سینما ناگزیر به تولید بیشتر می شود. اگر تولیدات در سینما بالا برود، رقابت ایجاد شده و فیلم های از کیفیت بیشتری برخوردار می شوند. در چنین شرایطی مخاطب گزینه های زیادی را برای انتخاب دارد و می تواند از سینما رفتن لذت ببرد.

*اما پیش از اینکه فیلم تولید شود و یا مردم جذب سینما شوند باید محلی برای نمایش فیلم‌ها و حضور مردم وجود داشته باشد. شهرداری اصفهان در زمینه ساخت و تجهیز سالن‌های سینما چه برنامه هایی را دنبال می کند؟

- درست است که سالن سینما از اهمیت بالایی برخوردار است، اما از نظر من پیش از هر چیز باید هنرمندان و مردم که مانند ماهی و آب هستند در کنار هم قرار گیرند. در چنین شرایطی بخش خصوصی، شهرداری به عنوان ارگان دولتی و دیگر نهادهای فرهنگی و هنری به راحتی وارد عرصه سالن سازی می شوند و این هنر تبدیل به یک اقتصاد سودآور می شود. ما باید قدر و منزلت فیلمنامه ها را به خصوص در حوزه کودک و نوجوان بالا ببریم تا بتوانیم در آینده نزدیک یک جامعه سینمارو را تربیت کنیم.

در حال حاضر ۲۴ سالن مجهز و فعال در استان اصفهان وجود دارد که در صورت تولید فیلم سینمایی بی شک رونق می گیرد؛ مساله ای که کمتر این روزها در اصفهان دیده می شود. البته به غیر از زمان های خاص مانند برگزاری جشنواره های مختلف سینمایی در این شهر. در واقع فضای لازم برای اکران فیلم در اصفهان وجود دارد اما مساله اینجاست که در کنار آن ۲ عامل دیگر که شامل فیلم های جدید و مخاطب است نیز باید وجود داشته باشد. نمی توان دست به سالن سازی در اصفهان زد بدون آن که فیلمی برای اکران و یا مخاطبی برای نمایش فیلم وجود داشته باشد.

*اگر سالن های مناسب در هر شهر وجود داشته باشد، بی شک پخش‌کنندگان سینمایی با کمال میل فیلم های خود را در آن شهر نمایش می دهند. با توجه به اینکه سینمای ایران در سال جاری با اکران فیلم های پرفروش توانست از گیشه خوبی برخوردار باشد، باز هم اصفهان در زمینه جذب مخاطب دچار مشکل است؟

- البته فیلم هایی که به چرخه اکران می رسند همزمان در اصفهان نیز به نمایش گذاشته می شوند، اما مشکل اینجاست که استقبال لازم از سوی مردم صورت نمی گیرد. خوشبختانه در سال های اخیر عادت به سینما رفتن در مردم اصفهان ایجاد شده و ما شاهد یک فرهنگ رو به رشد در این زمینه هستیم اما باز هم نیاز به برنامه ریزی و فرهنگسازی در این زمینه هستیم.

در همین راستا، طی یک سال گذشته ۸ سالن سینما در مجموعه سیتی سنتر در شهر اصفهان فعال شده است، در کنار آن شهرداری اصفهان نیز در حال حاضر مشغول طراحی ۳ پردیس سینمایی است که هر پردیس مجموعه های سینمایی خاص خود را دارد. کلنگ این مجموعه ها زده شده و براساس برنامه ریزی انجام شده یک تعداد در اواسط سال ۹۴ و تعدادی دیگر در پایان سال ۹۵ آماده بهره برداری می شود. همچنین یک مجموعه تالارهای بین المللی نیز در حال ساخت است که شامل یک مجموعه سینمایی بسیار پیشرفته می شود که ظرفیت آن تا ۱۰ هزار نفر طراحی شده است. این مجموعه شامل سالن اصلی ۲ هزار ۵۰۰ نفری و سالن های ۸۰۰ تا ۱۰۰ نفری می شود. در چنین شرایطی می توان گفت اصفهان بین یک تا ۲ سال آینده از پتانسیل بالایی در زمینه سالن های سینمایی برخوردار می شود.

*آیا قرار است شهرداری اصفهان در حوزه تولیدات سینمایی نیز ورود پیدا کند؟

-اگر قرار باشد شهرداری در عرصه تولید فیلم ورود پیدا کند باید در ابتدا از فیلم های کوتاه حمایت کند که البته در این میان با توجه به پتانسیل برگزاری جشنواره فیلم کودک در اصفهان ترجیح می دهیم تا این فیلم های کوتاه در حوزه کودک و نوجوان باشد. به همین دلیل در نظر داریم تا تعداد قابل توجهی فیلم کوتاه با موضوع کودک را تولید کنیم. البته در کنار آن در نظر داریم تا چند فیلم بلند سینمایی با موضوع اجتماعی نیز جلوی دوربین ببریم. براساس برنامه ریزی انجام شده فکر می کنم شهر اصفهان تا سال آینده ۱۰۰ فیلم کوتاه و یک فیلم بلند را جلوی دوربین ببرد.

البته ساخت فیلم های بلند نیاز به برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب دارد به همین دلیل سعی می کنیم تا با برنامه ریزی مناسب در این زمینه پیش رویم. خوشبختانه حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی اشاره کرد که اگر شهرداری اصفهان ۱۰ میلیارد تومان برای ساخت فیلم های بلند سرمایه گذاری کند ما نیز ۱۰ میلیارد تومان سرمایه می آوریم. ما هم براساس اظهارات رئیس سازمان سینمایی برنامه ریزی کرده‌ایم اما براساس چارچوب سیاست های خود عمل می کنیم.

در این میان شهرداری اصفهان نمی خواهد به گونه ای عمل کند که وظیفه اصلی نهادهای فرهنگی و هنری را بر دوش بگیرد. فکر می کنم اگر ظرف ۵ سال آینده بتوانیم از فیلمسازان فیلم کوتاه حمایت و از میان آنها افراد با استعداد پیدا کنیم می توانیم جهت گیری خود را به سمت تولید سینمای بلند پیش ببریم. البته شهرداری اصفهان تمایلی ندارد که به طور کامل وارد تولید در عرصه سینما شود و بیشتر ترجیح می دهد تا زمینه برای تولیدات هنری را فراهم کند.

*به غیر از تولیداتی که قرار است در اصفهان جلوی دوربین برود، آیا از پروژه های بزرگ سینمایی که ممکن است در اصفهان فیلمبرداری شود نیز حمایت می کنید؟

- البته ما همیشه تلاش کرده ایم تا امکانات مناسبی را برای پروژه های بزرگ سینمایی که قرار است در این شهر دنبال شود، فراهم کنیم به عنوان مثال در حال حاضر داوود میرباقری و تیمش برای ساخت فیلم سینمایی «سلمان» در اصفهان حضور دارند و ما سعی می کنیم تا امکانات لازم را برای تولید این پروژه به گروه فیلمسازی ارائه دهیم.

یکی دیگر از فعالیت هایی که شهرداری اصفهان به دنبال آن است،  ساخت یک شهرک سینمایی در شمال شرقی شهر اصفهان است که امیدوارم هرچه سریعتر شرایط برای ساخت آن فراهم شود.

*آیا تولیدات سینمایی که شهرداری اصفهان به دنبال ساخت آن است، بیشتر با موضوع شهری است و یا فیلمنامه های مرتبط با فرهنگ و هنر اصفهان است؟

-شهر اصفهان نه تنها از نظر اجتماعی بلکه از نظر فرهنگی، هنری و سیاسی در دوره های مختلف در صدر قرار داشت به همین دلیل رجال بسیاری در این شهر وجود دارند که می توان از آنها فیلم ساخت. به عنوان مثال اصفهان در نهضت مشروطه مشروعه پیش قدم بوده و حاج آقا نورالله نجفی که امروز خانه مشروطه به نام او است یکی از چهره های درخشان در این زمینه است که فیلمنامه ای درباره او در حال نگارش است و به زودی جلوی دوربین می رود. علاوه برآن شهید بهشتی نیز به عنوان یکی از رجال شناخته شده در حوزه سیاست نیز در اصفهان متولد و بزرگ شده است و قرار است با کمک صدا و سیما فیلمی درباره این شخصیت ساخته شود.  در واقع می توان گفت سوژه هایی که از سوی شهرداری اصفهان مورد حمایت قرار می گیرد، باید در ارتباط با رجال و هنرمندان اصفهان و تمدن اصفهان باشد.

در کنار تولید آثار سینمایی، در حال حاضر زمینه برای ساخت یک مستند ۳۸ قسمتی با موضوع زاینده رود و چگونگی شکل‌گیری تمدن در بستر این رودخانه در دوره های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد که شرایط کار با همکاری صدا و سیما فراهم شده و امیدوارم به زودی جلوی دوربین برود.

*شهر اصفهان می‌تواند در حوزه تئاتر هم فعال‌تر وارد عمل شود اما متاسفانه این شهر در بخش سالن های نمایش همانند سینما با مشکلاتی مواجه است. آیا در زمینه ساخت سالن‌های تئاتر نیز برنامه هایی را در دست دارید؟

-خوشبختانه برنامه های مختلفی در حوزه توسعه تئاتر در شهر اصفهان در دستور کار قرار دارد که از آن جمله می توان به  کلنگ زنی تئاتر اصفهان در سال گذشته اشاره کرد. در واقع سال گذشته کلنگ مجموعه تئاتر اصفهان در مرکز چهارباغ زده شد. در حال حاضر نقشه های آن آماده شده و امیدورام در نیمه دوم سال ۹۳ ساخت مجموعه مورد نظر شروع شود. البته این تنها یک بخش از طرح توسعه مناسب برای فضای تئاتر اصفهان است. در اصفهان در حال حاضر ۵ سالن تئاتر مخصوص اصفهان وجود دارد که فروغ لازم را ندارد. یکی دیگر از سالن های در حال ساخت در حوزه تئاتر، یک سالن نمایش مناسب و بین المللی در مجموعه شهید کشوری اصفهان است. نباید فراموش کرد که تئاتر و سینما لازم و ملزوم همدیگر هستند و فکر می کنم هر ۲ این موارد باید مورد بررسی قرار گرفته و در کنار هم پیش روند.

*آیا سالن هایی که شهرداری اصفهان تا امروز برای فعالیت های فرهنگی و هنری آماده کرده است، همه در اختیار این نهاد است و یا بعد از آماده شدن در اختیار نهادهای دیگر قرار داده است؟

- شهرداری اصفهان با نقش حمایتی که دارد سالن های مختلف را در حوزه های سینما، تئاتر و موسیقی ساخته و آماده کرده و با هدف جذب بخش خصوصی آن را در اختیار این بخش قرار می دهد. البته بسیاری از سالن هایی که در حال حاضر در شهر اصفهان فعا هستند، بخشی توسط شهرداری و بخشی توسط بخش خصوصی مدیریت می شود که نقش شهرداری در این بخش بیشتر حمایتی است. البته در این میان تعدادی از سالن ها به صورت نمونه در اختیار شهرداری قرار دارد تا نمونه های مناسبی برای چگونه نگهداری این سالن ها باشد.

بخش خصوصی باید در زمینه ساخت و مدیریت سالن های سینما، تئاتر و موسیقی ورود پیدا کند، به همین دلیل ما تمام تلاش خود را می کنیم تا از بخش خصوصی حمایت لازم را کنیم. طی صحبت هایی که با محمدباقر قالیباف شهردار تهران داشتم نیز متوجه شدم که شهرداری تهران نیز به همینگونه عمل می کند و فضاهای فرهنگی و هنری را به بخش خصوصی واگذار می کند. در کنار بخش خصوصی تعدادی از سالن ها نیز به نهادهای دولتی ارائه شده است که از آن جمله می توان به حوزه هنری اشاره کرد که در حال حاضر ۵ سالن سینمایی را در اختیار دارد.

*هنر موسیقی و حمایت از آن چه جایگاهی در شهرداری اصفهان دارد؟

- طی ۲ سال گذشته با شکل گیری انجمن هنرمندان توانسته ایم هنرمندان را در حوزه های مختلف دور هم جمع کنیم. در این میان بزرگداشت های متعددی برای بزرگان موسیقی اصفهان از جمله زنده یاد جلیل شهناز و حسن کسایی نوازنده تار برگزار شد.

گروه های هنری فعال در حوزه موسیقی در استان اصفهان مورد حمایت شهرداری قرار می گیرند و با ارتباط با انجمن هنرمندان تسهیلاتی مناسب در اختیار آن ها قرار می گیرد تا بتوانند در شرایط مناسبی به اجرای برنامه های مختلف بپردازند. البته در نظر داریم تا سطح فعالیت خود در این زمینه را گسترده تر کنیم. همچنین فرهنگسرای خورشید خاص موسیقی در نظر گرفته شده و می توان گفت که هر شب کنسرت های مختلفی در این فرهنگسرا برگزار می شود.

گفتگو از نیوشا روزبان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.