چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹

محمد اصفهانی در سوگ دائیش«بهمن بوستان» چه نوشت؟

بهمن بوستان

مهر: بهمن بوستان پژوهشگر عرصه موسیقی صبح امروز سه شنبه ۲۷ آبان درگذشت که در پی این اتفاق محمد اصفهانی خواننده کشورمان که خواهرزاده این فعال پیشکسوت موسیقی نیز هست، متنی را منتشر کرد.

 به گزارش خبرنگار مهر،  متن این نوشته از این قرارست: «دوستان گرامی! سلام

 متاسفانه امروز خبر در گذشت دایی مهربان و عزیزم را دریافت کردم او که حق بزرگی بر گردن من داشت و همیشه در سرگشتگی های ادبی و موسیقایی ام از من دستگیری می کرد و مهربانی می نمود در حالتی باید این خبر را اعلام می کردم و به آن بزرگ مهربان؛ ادای دین می نمودم که طبعم از حیرت و بهت فراق منجمد بود لذا به مقاله ای که عزیزی پیرامون شخصیت او نگاشته بود مراجعه کردم و در پرتو گرمای آن نکاتی را اضافه نمودم و بسیار جهد کردم که از سر تعصب خواهر زادگی بر مرکب سخن ننشینم و تازیانه اغراق به دست نگیرم و صادقانه آنچه را که می دانم بازگو کنم لذا برای شناخت بیشتر او توجه شما را به بیوگرافی مختصری که در زیر آمده جلب می کنم و از شما یادی و درودی را برای شادی و آرامش روحش طمع دارم.

 بهمن بوستان، پير قومِ پژوهشگرانِ موسيقي ايران به ابدیت پیوست، زندگي سالم و عشق او به طبيعت، نگاهبانش بود و سلوک او الگوي مناسبي براي پژوهشگران جواني است كه همچون وی، سوداي ايرانگردي و كشفِ راز و رمزهاي اين سرزمين كهن و افسانه‌اي را در سر دارند.

بهمن بوستان، فرزند استاد مجدالعلي بوستان و نوه‌ي استاد سخن، محمد‌حسن وحيد دستگردي، متولد ۱۳۱۴ هجری شمسی زاده‌ي خاندانی با فرهنگ و اصيل است. هنر و ادب مانند هواي پاك در خانه و خانواده‌ي او جاري بوده و ساليان دراز تحصيل و مطالعه و سير و سلوك با چشم باز، ذهنِ نقّاد و طبع وقاد، مجموعه‌ زيبا و دلنشين فرهنگِ كلامي و نوشتاري او را فراهم آورده است.

او هنوز جوان بود كه افتخار همكاري جدی و حرفه ای با استاد دکتر محمد معين در لغت‌نامه‌ي دهخدا و فرهنگ معين را پيدا كرد، و در آن زمان، يعني پنجاه سال پيش، ليسانسيه‌هاي زبان و ادبيات فارسي بسيار اندك‌شمار بودند؛ و كساني كه خارج از دروس دانشگاهي، مطالعات قومي و مستمر داشته باشند نيز اندك شمارتر؛ و بين آنها، بهمن بوستان جوان، نه تنها ادیب بلكه موسيقي‌شناس و مردم‌شناس و محقق خستگي‌ناپذير و اهل قلم بود. خاطرات او از چند نسل متوالي اهل فرهنگ و قلم و موسيقي و ساير هنرها، گنجينه‌اي است سوای گنج پنهان ساير اطلاعات او از زمينه‌هاي مورد علاقه‌اش؛ و به همه‌ي اينها بايد بيان نافذ و صداي گرم او را افزود كه لطف محضرش را دوچندان مي‌كرد. او دارای مقام ها و رکورد های ثبت شده در قله پیمایی قلل صعب العبور ایران و همچنین غارشناسی است جایزه های متعدد در زمینه عکاسی و کارگردانی و ساخت مستندهای پژوهشی و همچنین طبیعت شناسی و زیست پیمایی حرفه ای تنها گوشه ای از شخصیت چند وجهی اوست حافظه حیرت انگیزش با محفوظات نظم و نثر بالغ بر صد هزار بیت شعر و متون طویل و مغلق ادبی و هوش سرشارش در مناسب خوانی و بداهه گویی و استخدام داشته ها؛ هر دل سختی را شیفته و نرم می کرد.

بهمن بوستان، به خاطر خوی کتمان و اعتقاد مبرم به فقر و انکسار در ابراز داشته ها و از سویی از سر رهایی و آزادگی؛ بيشتر به سياحت علمی و دانش‌اندوزي سپري كرد لذا آثار منتشر شده‌ي او بسيار اند‌كند و به هيچ وجه معرّف اندوخته‌هاي دروني اش نيستند.

اشتغال به زندگي روزمرّه و غیرت او در شریف زیستن و شریف دم بر آوردن؛ گريبانِ پير پژوهشگران را رها نكرد و تا آخرین توان به او امر نمود که در کرسی استادی ادبیات دانشگاه به جمع شیفتگان و عاشقان ادبیات ایران زمین پرتو افشانی نماید. آری! پهلوانِ خسته‌ ما هنوز هم پُر‌نفس و قبراق است. حتی اکنون که دیگر به قول خودش  فرش خاک را به سوی  عالم افلاک ترک گفته ... طنین صدا و عبارات محکم و اشعار نغزی که به موقع و در حد لازم از روح لطیفش می تراوید هنوز هم در گوش من و ماست. روحش آرام و عیشش با عاشقان و مجردان مدام باد.

کاروان شهید رفت از پیش

و آن ما رفته گیر و می‌اندیش

از شمار دو چشم یک تن کم

وز شمار خرد هزاران بیش ...

محمد اصفهانی – ۲۷ آبان ۱۳۹۳»

مراسم تشییع پیکر بهمن بوستان پنجشنبه ۲۹ آبان ۹۳ ساعت ۹ بامداد از تالار وحدت به سوی قطعه نام آوران بهشت زهرا (س) برگزار می شود.  مراسم ختم نیز شنبه اول آذر ماه در مسجد جامع شهرک غرب ساعت ۱۵:۳۰ برپا می شود.

خبرگزاری مهر درگذشت این پژوهشگر را به خانواده وی و جامعه هنری را تسلیت می گوید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.