چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۲

نمایش برخی آثار ایرانی در «کلن»

سفر قریب الوقوع مدیران ارشد خانه سینما به آلمان/ توحیدی: هنرمندان در بیمارستان‌های دولتی «چکاپ» خواهند شد

محمدمهدی عسگرپور و فرهاد توحیدی

سینماپرس: فرهاد توحیدی در نشستی در خانه سینما از سفر قریب الوقع خود و محمد مهدی عسگرپور به همراه چند تن از فیلمسازان به کشور آلمان خبر داد.

به گزارش سینماپرس، نشستی با موضوع نمایش فیلم‌های منتخب شانزدهمین جشن سینمای ایران عصر امروز با حضور فرهاد توحیدی و سیامک پورشریف در خانه سینما برگزار شد.

توحیدی در ابتدای این نشست گفت: این جلسه را از باب اعلام نمایش فیلم‌های منتخب شانزدهمین جشن سینمای ایران در کلن آلمان ترتیب دادیم و همانطور که می‌دانید از خردادماه امسال فستیوال فیلم‌های ایرانی در کلن با همکاری خانه سینما برگزار شد و در همان جلسات وعده کردیم که همه ساله در آذرماه فیلم‌های منتخب جشن سینمای ایران را در این شهر به نمایش بگذاریم که البته امسال برخی از منتخبان جشن شانزدهم نیز به همراه ما به آلمان سفر می‌کنند.

وی افزود: نمایش فیلم‌ها یک بهانه است چون خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی نیازمند گسترش روابط بین‌المللی است و این سفر بهانه‌ای شده برای همکاری بیشتر با همکاران صنفی بین‌الملل که طبیعتاً این زمینه همکاری آقای پورشریف با خانه سینما هموار کننده این راه بوده است.

توحیدی خاطرنشان کرد: شرکت در بازارهای سنتی فیلم که در جوار جشنواره‌ها برگزار می‌شود خیلی با توفیق همراه نبوده و شرکت پخش بین‌المللی نیز در کشورمان دارای ضعف‌های تشکیلاتی است و حتی تشکیلات دولتی نیز که وظیفه پخش فیلم‌های سینمایی ایران را برعهده دارد دارای گرفتاری‌های خود است.

رئیس هیأت مدیره خانه سینما تأکید کرد: به نظر می‌آید شکل‌گیری دپارتمان بین‌الملل در سینمای ایران گشودن راه عرضه فیلم‌های سینما اعم از مستند، کوتاه و انیمیشن را فراهم می‌کند و امیدوار هستیم راهی که به کمک آقای پورشریف در آلمان شروع کردیم منجر به توفیق شود.

در ادامه این نشست سیامک پورشریف گفت: مسئله‌ای که برای ما وجود دارد ارتباط با خارج از کشور است به این صورت که ارتباط ایران در بحث سینما با اروپا گسترش پیدا کند.

وی افزود: آلمان بزرگترین بازار سینمایی و تلویزیونی را در اروپا در اختیار دارد به همین دلیل بزرگترین نهادهای صنفی سینمایی در آلمان بنا شده است و نمایش فیلم‌های منتخب سینمای جشن سینمای ایران در آلمان بهانه‌ای شود که ما با همکارانمان در اصناف سینمایی آلمان رو در رو گفت‌وگو کنیم.

پورشریف گفت: ما از خردادماه این کار را آغاز کرده‌ایم و به امید خدا امیدوار هستیم که از این حرکت یک کار مشترک در بیاید اما در هر صورت همکاری صنفی که بخشی از آن جمع‌آوری سرمایه است در اروپا کار ساده‌ای نیست و این ارتباط باعث می‌شود که همکاران آلمانی‌مان را نسبت به بازار سینمای ایران به تفکر فرو بریم.

وی تأکید کرد: این برنامه که قرار است ۲۸ نوامبر در کلن آلمان برگزار شود برنامه خانه سینما است و خانه سینما مستقیم کار خود را در عرصه بین‌الملل با این برنامه آغاز می‌کند.

بنابراین گزارش در ادامه این نشست توحیدی از فیلم‌های سینمایی ملکه، پله آخر، قاعده تصادف، قصه‌ها، دربند، و برف روی کاج‌ها به عنوان فیلم‌های بلند این بخش یاد کرد و گفت:‌ اسامی آثار مستند و کوتاه هنوز قطعی نشده اما این فیلم‌ها از فیلم‌های منتخب جشن خانه سینما است که دوستان در حال جمع‌آوری این آثار هستند و به زودی اسامی آنها اعلام می‌شود.

توحیدی گفت: در هیأتی که به کلن آلمان سفر خواهد کرد من، غلامرضا موسوی، محمدمهدی عسگرپور، بهرام عظیم‌پور،‌ امیر سمواتی،‌بهنام بهزادی، محمدعلی باشه‌ آهنگر به آلمان خواهیم رفت.

وی عنوان کرد: طی این سفر سه روزه در برلین دو روز برنامه خواهیم داشت و با همکاری سفارت ایران در آلمان با رئیس آکادمی فیلم آلمان جلسه‌ای برگزار خواهیم کرد که امیدواریم این جلسه به انعقاد یک تفاهم‌نامه ختم شود و همچنین و بخشی دیگر از این سفر از شهرک‌های سینمایی آلمان بازدید خواهیم کرد.

توحیدی در پاسخ به این سؤال که آیا فیلم‌هایی که در بخش سینمایی قرار است در کلن به نمایش در بیاید باید در ایران نیز اکران شده باشند، تأکید کرد: فیلم‌هایی که در کلن آلمان به نمایش در می‌آیند باید دارای مجوز باشند و طبیعتاً همه این فیلم‌ها پروانه نمایش دارند و تنها فیلم قصه‌ها در این میان هنوز در ایران اکران نشده که این فیلم‌ها پروانه نمایش دارد و می‌تواند در کلن آلمان به نمایش در بیایند.

توحیدی تصریح کرد: تجربه‌های چند سال اخیر باعث شده ما نگاه عمیق‌تر به ساختار تشکیلاتی خانه سیما داشته باشیم چرا که هنوز در بحث صنفی با دولت دچار لکنت هستیم و در حال حاضر در حال گفت‌وگو با دولت هستیم.

رئیس هیأت مدیره خانه سینما، گفت:‌ مهمترین نکته‌ای که الآن در دستور خانه سینما قرار دارد طرح امنیت شغلی اهالی سینما است که ما می‌توانیم از تجربه‌های این سفر در این بحث استفاده کنیم.

توحیدی افزود: در بحث اساسنامه خانه سینما ملاقاتی که با هیأت اسکار داشتیم به ما کمک کرد و ما از برخی تجارب اساسنامه‌های اروپا برای زیرساخت‌های صنفی خانه سینما استفاده کردیم.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل همه تحریم‌های بی‌رحمانه‌ای که پس از پیروزی انقلاب اسلامی دچار آن شدیم در بخش‌های مختلف ما را دچار بن‌بستی که روی ارتباط ما با جهان تأثیر جدی گذاشت اما باید ارتباطات بین‌المللی ما وسیع شود و راه جذب سرمایه‌گذار خارجی در ایران فراهم شود. همانطور که در سایر عرصه‌ها شاهد ارتباط گسترده بخش‌های دولتی و خصوصی هستیم به همین دلیل در حوزه سینما هم این امر نباید امر عجیبی باشد.

توحیدی در ادامه این نشست از امضای تفاهم‌نامه میان سازمان سینمایی و وزارت بهداشت به عنوان یک خبر خوب یاد کرد و گفت:‌ طی دو روز گذشته به دنبال تفاهمی که با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشتیم مجموعه بیمارستان‌های مهم از این پس بیمارستان‌های اختصاصی هنرمندان سینما خواهند بود و با معرفی خانه سینما، سینماگران بدون پرداخت وجه در این بیمارستان‌ها مداوا خواهند شد اما با قراری که بین ما با دکتر اعتمادیان منعقد شده است در اولین قدم هنرمندان با معرفی خانه سینما چکاپ خواهند شد و نمونه‌هایی که دارای شبه باشند سریعاً مداوای آنها در این بیمارستان‌ها آغاز خواهد شد.

توحیدی تصریح کرد: این بیمارستان‌ها بیمارستان‌های دولتی هستند که توسط مدیران غیردولتی اداره می‌شوند.

سیامک پورشریف در پایان این نشست با اشاره به تفاهم میان سینمای ایران و آلمان تأکید کرد: همکاری فنی بین سینمای ایران و آلمان دو شکل است، یکی فنی و حضور در سر صحنه فیلمبرداری و دیگری ارتباط داشتن که ما باید این سد را بشکنیم و با ارتباط با سینمای اروپا تجارب سینمای ایران را نیز در اختیار آنها قرار دهیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.