یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵

جهانی‌ترین مرد موسیقی ایران ۵۱ ساله شد

کیهان کلهر

ایسنا: سوم آذرماه، تولد کیهان کلهر، نوازنده‌ی چیره‌دست کمانچه است؛ تنها هنرمند ایرانی که تا کنون چهاربار نامزد جایزه‌ی «گرمی» شده است

 

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی ایسنا، کیهان کلهر در سال ۱۳۴۲ در خانواده‌ای کرمانشاهی و موسیقی‌دوست در تهران چشم به جهان گشود.

موسیقی را از پنج سالگی به‌صورت آزاد شروع کرد. دوازده ساله بود که به‌صورت حرفه‌ای به موسیقی پرداخت و در ۱۳ سالگی با ارکستر رادیو و تلویزیون کرمانشاه شروع به همکاری کرد.

کلهر مدتی کوتاه با گروه «شیدا» در مرکز هنری «چاووش» همکار بود. در ۱۷ سالگی مقیم ایتالیا و سپس به نیت ادامه‌ی تحصیل راهی کانادا شد و در رشته‌ی آهنگسازی از دانشگاه کارلتون اتاوا فارغ‌التحصیل شد.

کیهان کلهر در چند سخنرانی و مصاحبه، انگیزه‌ و الگوی خود را در نوازندگی کمانچه، استاد علی‌اصغر بهاری دانسته است.

همکاری او با هنرمندان هندی از جمله شجاعت حسین‌خان (غزل) یا با کوارتت کرونوس (Kronos Quartet) (جاده ابریشم)، یویوما و ارکستر فیلارمونیک نیویورک، او را به هنرمندی جهانی تبدیل کرد و شنوندگان زیادی بین غیرایرانی‌ها دارد.

او معتقد است: موزیسین، موسیقی‌دان یا موسیقی‌شناس باید با ریاضیات، تاریخ و ادبیات آشنا باشد.

تعدادی از استادان موسیقی از «کیهان کلهر» به‌عنوان جهانی‌ترین مرد موسیقی ایران یاد کرده‌اند. او مدت‌ها عضو گروه «دستان» بود و در کنسرت‌های این گروه همراه شهرام ناظری به نوازندگی و تنظیم پرداخت. از میان این آثار می‌توان به «سفر به دیگر سو» و دو اثر دیگر که در ایران منتشر نشده، اشاره کرد.

پس از جدا شدن از گروه «دستان» و آغاز فعالیت‌های مستقل با موسیقیدان‌های خارجی، با همکاری استادان موسیقی سنتی ایران، محمدرضا شجریان و حسین علیزاده، آثاری را پدید آورد که شامل شش آلبوم «زمستان است»، «بی تو به سر نمی‌شود»، «فریاد»، «ساز خاموش»، «شب، سکوت، کویر» و «سرود مهر» می‌شوند.

وی همراه با نوازنده باقلامای ترکیه، اردال ارزنجان، کنسرت‌هایی را هم در مناطق مختلف جهان در حال اجرا دارد و آلبومی نیز با این نوازنده ترک به نام The Wind در شرکت ECM ارائه کرده‌ است.

کلهر همچنین در ژانویه سال ۲۰۰۸ میلادی کنسرتی را همراه کوارتت زهی «بروکلین رایدر» در شهر نیویورک روی صحنه برد و در آن، قطعاتی از آلبوم «شهر خاموش» نواخته شد.

کیهان کلهر تنها موسیقیدان ایرانی است که چهاربار نامزد جایزه‌ی «گرمی» آمریکا شده‌ است.

نوای کمانچه‌ی کیهان کلهر در موسیقی متن فیلم «جوانی بدون جوانی» ساخته‌ی فرانسیس فورد کاپولا، از جمله آثار به‌یادماندنی او است. موسیقی گوش‌نواز اسالدو گولیچف از نقاط مثبت فیلم است که نوای کمانچه‌ی کیهان کلهر آن را دوچندان زیبا می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.