یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹

رجانیوز: آقای جنتی! بالاخره نظارت دولت قبلی در سینما امنیتی بود یا بی‌ضابطه و لیبرال؟

علی جنتی*

رجانیوز: بازتاب اظهارات زیگزاگی وزیر ارشاد دولت راستگویان این بار در محضر علما همچنان ادامه دارد.

تیم فرهنگی دولت روزهای خوبی را نمی‌گذراند. «جنتی» و معاونانش این روزها، از یک سو خود را در برابر مطالبات شبه‌روشنفکرانی می‌بینند که ادعاهای انتخاباتی دولت راستگویان همچون «حذف ممیزی» و «تساهل در فرهنگ» را باور کرده‌اند و منتظرند تا آثار مسئله‌دارشان مجوز بگیرد و از سوی دیگر، در مقام پاسخگویی به مطالبات افکار عمومی و نمایندگان مردم در مجلس پیرامون امنیت اخلاقی مخدوش شده‌ی حوزه فرهنگ قرار گرفته‌اند. دوگانه‌ای که به نظر می‌رسد لااقل وزیر ارشاد را به اعلام مواضع متناقض بسته به قرار گرفتن در هر کدام از این دو موقعیت، واداشته است.

به گزارش رجانیوز، آخرین نمونه از این دست اظهارنظرهای وزیر ارشاد، مربوط به دیدار او با علمای قم و مراجع تقلید و به طور اخص گفتگوی او با آیت‌الله جوادی آملی است. «علی جنتی» در این دیدار، با ارائه‌‌ی گزارشی از فعالیت این وزارتخانه در حوزه فیلم و سینما به انتقاد از برخی مجوزهای صادر شده در دولت قبل پرداخت و گفت: «در حوزه‌ی فیلم‌های سینمایی گرفتار فیلم‌هایی هستیم که در دولت قبل مجوز ساخت گرفتند و مشکلاتی را ایجاد کردند و برای پخش نیازمند اصلاحاتی هستند و برای حل مشکلات این حوزه نیز از سال گذشته نظارت‌های تخصصی و دقیق‌تری صورت گرفته که ان‌شاء‌الله شاهد ارتقاء سطح حوزه‌‌ی سینما خواهیم بود.»

اما این انتقادها از اعطای دست و دلبازانه‌ی مجوزهای سینمایی در دولت قبلی در حالی عنوان می‌شود که پیش از این، «جنتی» و سایر همفکرانش در دولت راستگویان، مدام از امنیتی شدن فضای فرهنگی و نظارت‌های سختگیرانه در دولت پیشین انتقاد می‌کردند و به هنرمندان وعده‌ی باز کردن فضا در این دولت را می‌دادند. اما ظاهراً این روزها، انتقاد افکار عمومی، متدینین جامعه و نمایندگان مردم در مجلس باعث شده تا وزیر ارشاد ادعاهای پیشین خود را فراموش کند؛ تا جایی که او در دیدار با علما از کمبود نظارت در دولت «احمدی‌نژاد» و تساهل مدیران فرهنگی دولت پیشین در اعطای مجوز، سخن می‌گوید.

البته این ادعای «جنتی» بی‌پاسخ نماند و واکنش «جواد شمقدری» -رئیس پیشین سازمان سینمایی در دولت دهم- را در پی داشت: «دوستان در هر حال یک خبطی در جشنواره‌ی فجر سال گذشته کردند و به دو فیلم «قصه‌ها» و «عصبانی نیستم» مجوز دادند. بنابراین فیلم‌ها وارد جشنواره شد و حتی برای جوایزی هم کاندید شد، اما سپس که احساس کردند ممکن است مورد اعتراض واقع بشوند، از آن لحظه به بعد متأسفانه رفتارهای دوگانه را از آنها می‌بینیم. چنانکه چندی بعد درحالی که تلاش می‌کردند این دو فیلم را اکران کنند، وقتی باز انتقادها را دیدند، عقب نشستند. ولی دیگر ما انتظار نداشتیم که در محضر بزرگان خلاف واقع بگویند. واقعیت این است حتی اگر بپذیریم که این دو فیلم در دوره‌ی ما مجوز ساخت گرفته باشد، این پروانه نمایش است که تصمیم نهایی را می‌گیرد و برای سرنوشت یک فیلم تصمیم‌گیری می‌کند، چرا که از فاصله‌ی ساخت یک فیلم تا پروانه‌ی نمایش اتفاقات زیادی ممکن است بیافتد، همچنانکه فیلمنامه‌ی «عصبانی نیستم» کاملاً تغییر کرده است. چرا که فیلمساز تصور کرده شرایط عوض شده و می‌تواند در پناه فیلمش رویکردهای سیاسی خود را نیز بگنجاند و همین کار را نیز کرده است.»

عجیب اینکه تأییدیه‌ی ادعای «شمقدری» در مورد تغییر فیلمنامه‌‌ها در حین تولید را می‌توان در صحبت‌های چندی پیش شخص وزیر ارشاد در رسانه‌ی ملی نیز ردیابی نمود: «گاهی فیلمی در شورای پروانه ساخت مجوز می‌گیرد، اما بعد از ساخته شدن می‌بینید که اثر دیگری ساخته شده است. در همین جشنواره‌ی گذشته‌ی فیلم فجر، چند تا از این فیلم‌ها غیرقابل پخش بود و مطمئنم مجوزی که به فیلمنامه دادند،‌‌ متعلق به همان فیلمنامه‌ای نیست که امروز ساخته شده است.» (اظهارات در گفتگوی ویژه‌ی خبری- ۱۱ شهریور ۹۳)

با این توصیفات، جای این دو پرسش می‌ماند که اولاً اگر وزیر محترم ارشاد از تغییر فیلمنامه‌های مصوب در حین ساخت مطلع بوده، پس چرا این گزاره‌ی مهم را در اظهاراتش نزد آیت‌الله جوادی آملی ذکر نکرده است و دوماً اینکه اگر «علی جنتی» حقیقتاً به تساهل دولت پیشین در امر صدور مجوزهای سینمایی معتقد است، چرا پیش از این سعی کرده تا فضای فرهنگ در دولت دهم را فضای بسته و امنیتی جلوه دهد؟

البته از این دست تناقضات در اظهارات «جنتی» و موضع‌گیری‌های زیگزاگی وی بسته به موقعیتی که در آن صحبت می‌کند، مسبوق به سابقه است و این اولین باری نیست که او روی به اظهارات متناقض می‌آورد؛ چنانکه همین تناقض‌گویی گاه مشکلاتی را برای معاونان او ایجاد کرده و منجر شده تا آنها تناقض اظهارات رئیس خود را با تکذیب و ادعای انتشار ناقص توجیه کنند. هر چه هست، این روزها دقیق‌تر از گذشته می‌توان در مورد صحت ادعاهای انتخاباتی دولت راستگویان قضاوت کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.