دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰

هیأت انتخاب جشنواره فجر از منظر سینماگران/۲

احسان عبدی پور: عدالت در مورد همه فیلمسازان باید در جشنواره فیلم فجر رعایت شود

احسان عبدی پور کارگردان در نشست نقد و بررسی فیلم «تنهای تنهای تنها »در سینما فلسطین

سینماپرس: احسان عبدی پور کارگردان سینمای ایران گفت: مدیران سینمایی باید امکان حضور فیلم های هنری که ویترین اقتصادی ندارندرا هم در جشنواره فیلم فجر فراهم کنند. عدالت باید در مورد تمامی فیلم ها رعایت شده و به تمامی گروه های فکری و فیلمسازان امکان حضور در جشنواره داده شود.

احسان عبدی پور در مورد عملکرد هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر گفت: متاسفانه در سینما هیچ مقرراتی وجود ندارد و این مسئله تنها مختص به سینمای ایران نیست بلکه در تمامی جشنواره های معتبر جهانی نیز همین رویه وجود دارد و گویا این مسئله به جزئی از ذات هنر و سینما در سراسر دنیا بدل شده است.

وی با تاکید بر اینکه سال گذشته عدم پذیرش فیلم «پاپ» توسط هیئت انتخاب جشنواره اعتراض شدید مرا به همراه داشت و من وادار به نگارش نامه ای سرگشاده به علیرضا رضاداد دبیر جشنواره شدم گفت: بهتر است دبیران جشنواره فیلم فجر یک فاکتور مشخصی داشته باشند تا فیلم هایی را که به هر دلیلی نمی توانند در طول سال رنگ اکران را بر خود ببینند در جشنواره به نمایش درآورند نه اینکه چشم خود را روی آن ها ببندند.

کارگردان فیلم تحسین شده «تنهای تنهای تنها» افزود: فیلم های هنری هیچگاه نباید از ویترین جشنواره ها حذف شوند و باید حداقل در این فرصت محدود امکان نمایش آن ها وجود داشته باشد چرا که اینگونه فیلم ها که متعلق به سینمای بدنه نیستند و نمی توانند مثل آن ها عرض اندام کنند. اینگونه فیلم ها ناخودگاه همیشه در محاق قرار می گیرند و شایسته نیست که دست اندرکاران جشنواره ها بیش از این در حق اینگونه فیلم ها اجحاف نمایند.

عبدی پور ادامه داد: فیلم هایی از جنس فیلم های من که سوپراستار ندارند و در زمان اکران شان نمی توانند از هیچ یک از تبلیغات شهری از جمله بیلبورد و تیزر و... استفاده نمایند باید بیشتر مورد توجه متولیان سینما و همینطور اعضای هیأت انتخاب باشند چرا که اینگونه فیلم ها هم حق دارند از بخشی از بیت المالی که برای مخارج فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران هزینه می شود استفاده کنند. مدیران سینمایی می بایست فیلم هایی که ویترین اقتصادی ندارند را به این فرصت ۱۰ روزه راه بدهند و از آن ها حمایت کنند.

عبدی پور در پاسخ به این سوال که آیا فیلمسازان مطرح به نوعی باعث حق کشی فیلمسازان هنری می شوند گفت: به عقیده من فیلمسازان برند و مطرح اگر فیلم های نازل و دست چندم هم می سازند باید در جشنواره حضور داشته باشند چون این امر می تواند باعث رونق جشنواره شده و برای آن کارکرد داشته باشد و نباید مثل سال گذشته که چند تن از فیلمسازان نامدار با فیلم های سطح پایینی حضور داشتند به وجود آن ها اعتراض شود اما آنچه که مهم است این که باید عدالت میان این دو رعایت شود و در واقع به تمامی گروه ها اجازه حضور در جشنواره داده شود.

وی در مورد سرنوشت فیلم «پاپ» و حضورش در سی و سومین جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: ما فرم حضور فیلم «پاپ» را پر کرده ایم و آن را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردیم اما با توجه به قوانین جشنواره فیلم فجر این فیلم نمی تواند در بخش مسابقه حضور داشته باشد و من امیدوارم که برای نمایش در بخش های جنبی پذیرفته شود.

وی در خاتمه این گفتگو خاطر نشان کرد: فیلم «پاپ» در اولین حضور جهانی خود در سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم سائوپائولو در برزیل حضور داشت و ما بازتاب های مثبت زیادی را از منتقدان و مدیران اصلی این جشنواره دریافت کردیم.

عبدی پور همچنین از پیش تولید فیلم جدید خودش خبر داد و گفت: برای فیلم جدیدم هنوز هیچ نامی در نظر نگرفته ام اما قرار است تا حدود یک ماه و نیم دیگر این فیلم کلید بخورد که این بار بسیار حرفه ای تر از گذشته آن را تولید خواهیم کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.